kayhan.ir

کد خبر: ۸۹۲۹۳
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۵
با فراموشی وعده ارز تک نرخی

دلار روی ریل گرانی قرار گرفت

نرخ ارزهای مهم در ادامه روند هفته‌ اخیر، روز گذشته هم با افزایش روبه‌رو شد به طوری که قیمت دلار به 3 هزار 623 تومان رسید.





سرویس اقتصادی-

گزارش‌های منتشر شده از بازار روز گذشته نشان می‌دهد یورو با قیمت 3 هزار و 934 و پوند با قیمت 4 هزار 445 تومان خرید و فروش شده است. بر اساس گزارش‌های موجود سایر ارزها نیز با افزایش قیمت مواجه شده‌اند. همچنین سکه طرح جدید در بازار یک میلیون و 116 هزار تومان معامله شد. نیم‌سکه 560 هزار تومان، ربع سکه 297 هزار تومان و سکه گرمی 187 هزار تومان شد.
گفتنی است دلار که تا مدت‌ها در مرز ۳ هزار و ۶۰۰ تومان نوسان می‌کرد با ورود به این کانال قیمتی، به جای ثبات، در حال افزایش است به طوری که 4 روز از هفته اخیر نرخی بیش از ۳ هزار و ۶۰۰ تومان داشته است.
دلار آخرین بار در دی و بهمن ماه ۹۴ قیمت بیش از ۳ هزار و ۶۰۰ تومان را تجربه کرده بود به این ترتیب روند صعودی قیمت ارز بویژه دلار، با رکوردشکنی پیاپی روند افسارگسیخته‌ای پیدا خواهد کرد.
به اعتقاد کارشناسان، افزایش قیمت ارز آثار کوتاه مدت و بلند مدتی در پی خواهد داشت که به طور مستقیم و غیر مستقیم بر زندگی مردم اثر می‌گذارد.
با افزایش این نرخ‌ها، قیمت کالاهای وارداتی با افزایش مواجه می‌شود و به این ترتیب کالاهای مصرفی وارداتی به طور مستقیم و کالاهایی که از نهاده‌های وارداتی استفاده می‌کنند با تأخیر گران می‌شوند و از آنجا دولت یازدهم علاقه بی‌انتهایی به واردات دارد، نتیجه این روند، گرانی کالاها و فشار به معیشت مردم خواهد بود.
اما در این بین دولت که از منتقدان افزایش نرخ ارز در دولت گذشته بود، نه تنها در برابر این وضعیت سکوت کرده که نسبت به اثرات قیمتی این افزایش‌ها پاسخگو نیست.
در ضمن بررسی آمار رسمی بانک مرکزی نشان می‌دهد نرخ دلار مبادله‌ای هم که در آبان سال گذشته کمتر از ۳ هزار تومان بود روز گذشته در ادامه صعود زیرپوستی خود در ماه‌های گذشته، به مرز ۳ هزار و ۱۸۰ تومان رسید. این نرخ که یک سال پیش در چنین روزی 2 هزار و 995 تومان ارائه می‌شد، روز گذشته 3 هزار و 179 تومان به متقاضیان واگذار شد.
این روند صعودی قیمت ارز آزاد و دولتی در حالی است که یکی از وعده‌های اقتصادی دولت از زمان روی کار آمدن، تک‌نرخی کردن ارز بود. با این حال قیمت دلار همچنان در حال افزایش است و مسئولان پولی دولت در سه سال گذشته بارها این وعده را به تعویق انداخته‌اند.