kayhan.ir

کد خبر: ۸۹۲۷۴
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۳

مرگ دلخراش یک ماهی‌فروش دوره‌گرد مغرب را به هم ریخت

هزاران نفر از مردم شهرهای مختلف مغرب در اعتراض به مرگ دلخراش یک ماهی‌فروش و علیه گسترش فساد در نهادهای دولتی، تظاهرات و دولت این کشور را کاملا غافلگیر کردند.





به گزارش العالم، مرگ دلخراش یک ماهی‌فروش، مغرب را به هم ریخت؛ ماجرا از این قرار است که ماهی‌فروش مذکور به نام «محسن فکری» 28 اکتبر (هشت آبان) در شهر«الحٌسیمه» واقع در شمال مغرب مقداری ماهی از بندر این شهر برای فروختن می‌خرد.
اما مسئولان شهرداری ماهی‌های وی را می‌گیرند و در ماشین جمع‌آوری زباله می‌ریزند. فکری هم برای بازپس گرفتن ماهی‌ها، دستان خود را به داخل دستگاه می‌برد.
ولی به داخل دستگاه کشیده شده و در میان چرخ‌های آن تکه پاره می‌شود. انتشار تصاویر و خبرهای این حادثه مردم این کشور آفریقایی را به خشم آورده است.
فعالان حقوقی مغرب می‌گویند، مأموران شهرداری محسن فکری را به داخل دستگاه جمع‌آوری زباله انداخته‌اند، ولی شهرداری این ادعا را نمی‌پذیرد.
این واقعه مشابه خودسوزی«بوعزیزی» سبزی‌فروش که سال 2010 مردم را در تونس به خیابان‌ها کشیده بود، هزاران شهروند مغربی را در شهرهای مختلف این کشور به خیابان‌ها کشانده‌ و این کشور را با یک بحران جدی امنیتی مواجه ساخته است.
البته، مردم مغرب نسبت به فساد دولتی پیش از این معترض بوده‌اند و به نظر می‌رسد مرگ ‌این ماهی‌فروش، بهانه‌ای شده است تا آنها دست به تظاهرات بزنند.
تظاهرکنندگان خواستار پاکسازی ادارات از عناصر فاسد و محاکمه قاتلان محسن فکری شدند.
گفته می‌شود، این تظاهرات از سال 2011 به این سو بی‌سابقه است.
«محمد ششم» پادشاه مغرب هم برای اینکه اوضاع را آرام کند، از مسئولان خواسته به دیدار اعضای خانواده این ماهی فروش بروند.
 پادشاه مغرب که قراربود به رواندا، تانزانیا و اتیوپی برود، به خاطر  بحران‌ جاری سفر خود را لغو کرده است.