روز آزمون برای مجلس دهم
از حضور فعال در فتنه 88 تا نداشتن سابقه مدیریتی وزرای پیشنهادی رای اعتماد میگیرند؟!
سرویس سیاسی -
با نگاهی به سوابق و موضعگیریهای وزرای پیشنهادی رئیسجمهور برای سه وزارتخانه آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز ورزش و جوانان مشخص میشود که این سه وزیر پیشنهادی چرا در مجلس نهم نتوانسته بودند رای اعتماد نمایندگان را کسب کنند و این سؤال به وجود میآید که این افراد با وجود نداشتن سابقه مدیریتی در وزارتخانه مربوطه و همچنین عملکرد قابل تأمل در فتنه 88 چگونه بار دیگر به مجلس معرفی شدهاند؟!
با وجود عدم رای اعتماد مجلس نهم به دانشآشتیانی برای تصدی وزارت علوم رئیسجمهور در اقدامی قابل تامل وی را به عنوان وزیر آموزش و پرورش به بهارستان معرفی کرده است، بازخوانی مواضع نامبرده در جریان فتنه 88 به خوبی رویکرد و مواضع وی را نشان میدهد و راه را برای نمایندگانی که موضعگیری علیه فتنه را مهم میدانند نشان میدهد. پس از آنکه رضا فرجی دانا وزیر سابق علوم، تحقیقات و فناوری پس از ۹ ماه فعالیت در این وزارتخانه در مجلس نهم استیضاح شد و محمود نیلی احمدآبادی نتوانست از مجلس رأی اعتماد بگیرد، رئیسجمهور ۲۰ آبان ۱۳۹۳ طی نامهای به علی لاریجانی، فخرالدین احمدی دانشآشتیانی را برای تصدی مدیریت این وزارتخانه به مجلس معرفی کرد ولی دانشآشتیانی به دلیل حمایت از فتنه ۸۸ با کسب ۷۰ رأی موافق، ۱۷۱ رأی مخالف و ۱۶ رأی ممتنع نتوانست از مجلس رأی اعتماد بگیرد.
با این وجود رئیسجمهور پس از ۲ سال بار دیگر فخرالدین احمدی دانشآشتیانی را برای تصدی وزارت آموزش و پرورش به مجلس دهم معرفی کرده است.
حمایت از تحصن در مجلس ششم
تا فتنه 88
به دنبال معرفی دانشآشتیانی به عنوان وزیر علوم که با رای منفی نمایندگان مجلس نهم مواجه شد بسیج دانشجویی دانشگاه خواجه نصیر و دانشآموختگان مجتمع آموزش مفید در بیانیههای جداگانهای به سوابق نامبرده اشاره کرده و از رئیسجمهور خواستند دست از سیاسی کاری در معرفی وزرا به مجلس بردارد.
بسیج دانشجویی دانشگاه خواجهنصیر با صدور بیانیهای با تاکید بر اینکه «دانشآشتیانی» امضای نامه حمایت از تحصن نمایندگان مجلس ششم را در کارنامه خود دارد اعلام کرده بود: وزارت علوم قربانی بده بستانهای سیاسی دولت و برخی احزاب قدرتطلب شده است.
از سوی دیگر جمعی از دانشآموختگان و دانشآموزان مجتمع آموزشی مفید طی بیانیهای خطاب به ریاست مجلس شورای اسلامی اعتراض خود را در خصوص معرفی دانشآشتیانی جهت تصدی پست کلیدی وزارت علوم و تحقیقات و فنآوری از طرف دولت اعلام کرده بودند.
در بخشی از این بیانیه آمده بود: مجتمع آموزشی مفید به عنوان مدلی از مدیریت آشتیانی، مجموعهای بیگانه و بیدغدغه نسبت به انقلاب، افراطی، بیمنطق و اسیر فتنه است.
در ادامه این نامه تاکید شده بود: سؤال بسیار مهم این است که آیا معرفی فردی فاقد وجاهت و صلاحیت توسط دولت محترم برای راهبری وزارتخانه بسیار مهمِّ «علوم، تحقیقات و فناوری»... و رویهای که دولت در مورد این وزارتخانه و گزینههای پیشنهادی برای این وزارتخانه در این مدت طی کرده است، با مشی اعتدال و میانهروی همخوانی دارد؟ وزارتخانهای که نیاز است در راس آن یک چهره فرهیخته، معتقد به اصول نظام، بدون حاشیههای سیاسی و معتدل قرار گیرد، آیا میتوان به افرادی که هیچ یک از این صلاحیتها را ندارند، سپرد؟
مصادیق بیرونی مدیریت
دانشآشتیانی
در این بیانیه با اشاره به سوابق دانشآشتیانی آمده بود : وی معاون وزیر علوم در زمان مصطفی معین بود، وزیری که انتقادهای صریح و کم سابقه مقام عظمای ولایت به وزارتخانهاش را همگان در خاطر دارند، همچنین او از اعضای مرکزی حزب منحله، افراطی و تمامیتخواه و با تفکرات سکولار مشارکت است که تمامی این خصوصیات در نمود بیرونی مدیریت ایشان کاملا مشهود است.
نویسندگان بیانیه فوق امضای نامه حمایت از تحصنکنندگان مجلس ششم، مخالفت تشکیلاتی و تفکری با بسیج و تلاش برای حذف بسیج دانشجویی از دانشگاهها در زمان تصدی پست معاونت وزارت علوم، حذف عناصر دلسوز و انقلابی از صحنه مدیریت علمی کشور و ریاست افراد سیاست زده و جریانی بر دانشگاههای کشور با نظر مستقیم دانشآشتیانی در زمان تصدی پست معاونت وزارت علوم را از مصادیق بیرونی مدیریت وی اعلام کردند.
حضور مداوم عناصر مسئلهدار نظیر ابراهیم یزدی دبیرکل گروهک نهضت آزادی، عزتالله سحابی، سعید حجاریان و موسویخوئینیها در دانشگاه علیرغم تذکرات مکرر دانشجویان بسیجی و حزباللهی، زمینهسازی برای اغتشاشات کوی دانشگاه و عدم توانایی در کنترل فضای احساسی و سیاستزده دانشگاه و ارتباط مستمر با فتنهگران و حمایت از جریان فتنه منحوس سبز در سال ۸۸ از دیگر مصادیقی است که در این بیانیه و در بررسی پرونده دانشآشتیانی به آنها اشاره شده است.
مدیریت 20 ساله دانشآشتیانی
در مجموعه آموزشی مفید
چه بر سر این مجموعه آورد
در این بیانیه همچنین به مدیریت ۲۰ ساله مجموعه آموزشی مفید در تهران توسط دانشآشتیانی اشاره و آمده بود : دردمندانه این مجموعه دینی، انقلابی و آموزشی در طی مدیریت ۲۰ ساله دانشآشتیانی به ورطهای دچار شده که امثال احمد شیرزاد، نماینده مشارکتی ... اصفهان در مجلس ششم که فرزندش جزء دانش آموختگان سالهای اخیر همین مجموعه است در مقالهای با عنوان «مدرسهای که مفید است»، مجتمع مفید را این گونه وصف میکند: «امروز مدرسه مفید را میتوان پایگاهی برای تربیت نسل دوم خردادی و مشارکتی و خوش فکر و بیزار از سنتهای کور مذهبی و دیکتاتورستیز دانست که این تربیتها را در فرزندان ما نهادینه میکند».
نویسندگان این بیانیه افزوده بودند: مدارس مفید با مدیریت ایشان از مدرسهای که تمامی سطوح درآمدی جامعه قابلیت تحصیل در آن را داشتند به مدرسهای ویژه اشراف و مرفهین جامعه تبدیل شده است. مجموعه تحت راهبری ایشان به وضعی دچار شده است که چند تن از معلمان آن در جریان فتنه ۸۸ بازداشت... و بعد از تحقیقات مبسوط یکی از مدیران و معلمان راهنمای مجموعه از کلیه فعالیتهای آموزشی محروم شدند.
دانشآموختگان و دانشآموزان مجتمع آموزشی مفید در پایان نتیجه گرفتند: مفید به عنوان مدل مجسمی از مدیریت و تفکر فخرالدین دانشآشتیانی امروز به مجموعهای بیروح، بیگانه و بیدغدغه نسبت به انقلاب، افراطی و احساسی و بیمنطق و اسیر فتنه تبدیل شده است و شهادت ما گواه این مطلب است و قطعا چنین کسی صلاحیت لازم برای تصدی این پست مهم و کلیدی را ندارد و معرفی آن توسط دولت چیزی جز سهم خواهی گروههای خاص و سناریویی برای جلوگیری از رشد علمی روزافزون سالهای اخیر و برای ایجاد سیاستزدگی و هیجانات کور در دانشگاهها نخواهد بود.
فیلمی که در مجلس
پخش شد
در جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم فیلمی از حضور فخرالدین احمدی دانشآشتیانی در تحصن دانشگاه امیرکبیر در فتنه ۸۸ به نمایش درآمد.
علیرضا زاکانی نماینده وقت مردم تهران در مجلس شورای اسلامی که در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم سخن میگفت خواستار عدم رای مثبت نمایندگان به دانشآشتیانی شد. در حین سخنان زاکانی فیلمی از حضور فخرالدین احمدی دانشآشتیانی در تحصن دانشگاه امیرکبیر در فتنه سال ۸۸ به نمایش در آمد.
زاکانی در هنگام پخش این فیلم در بیان توضیحاتی با بیان اینکه آقای دانشآشتیانی متعلق به دانشگاه امیرکبیر نیست و از دانشگاه دیگری به این دانشگاه آمده است، خاطرنشان کرد: وزیر پیشنهادی حضور در فتنه را تکذیب میکند اما این فیلم نشان میدهد آقای دانشآشتیانی نه تنها در این تحصن شرکت کرده بلکه گرداننده آن نیز بوده است.
وزیر پیشنهادی که مواضعش
تغییری نکرده!
دانش آشتیانی سهشنبه هفته گذشته در حاشیه جلسه علنی مجلس در پاسخ به سؤال خبرنگاری در خصوص اینکه شما در مجلس نهم نتوانستید رأی بیاورید، آیا رویکرد شما تغییر کرده است؟ اظهار داشت : رویکرد من تغییر نکرده است، مواضع من از اول انقلاب همین بوده، الان هم همین است.
وی در این گفتوگو همچنین به نکته مهم و در عین حال درستی نیز اشاره میکند و آن این که «تحولی باید در سیستم آموزش و پرورش بوجود آید که طی ۶ ماه اتفاق نمیافتد، مهم این است که در مسیر درست حرکت کنیم.»
شخصی که به صراحت میگوید مواضع من نسبت به گذشته هیچ تغییری نکرده است و مواضع گذشته وی نیز نشان دهنده حمایت وی از فتنه و گروههای برانداز و ضد انقلاب در دانشگاهها بوده است چگونه میتواند تصدی وزارت آموزش و پرورش در نظام اسلامی را برعهده بگیرد ؟!
از سوی دیگر وی اذعان میکند که نمیتواند در طول شش ماهی که به پایان دولت یازدهم باقی مانده کاری بکند و حال چگونه مجلس میتواند به فردی که به ناتوانی خود اذعان دارد رای دهد؟!
فساد 8 هزار میلیاردی
فراموش نمیشود
با استعفا و یا اگر درست بنویسیم و بخوانیم برکناری فانی از وزارت آموزشوپرورش استیضاح وی توسط نمایندگان مجلس منتفی شد. فانی در صورت حضور در مجلس شورای اسلامی قرار بود در مورد فساد هشت هزار میلیاردی در صندوق فرهنگیان نیز توضیحاتی ارائه دهد و پاسخ گوید.
گفته میشود که دولت با برکناری فانی در تلاش بوده است تا از بیان علنی و رسانهای شدن بیشتر جزئیات این فساد جلوگیری کند.
حال که فانی پیش از استیضاح نمایندگان در یک فرار به جلو از سوی دولت برکنار شده طبیعی است که به گفته برخی نمایندگان مجلس دولت و شخص رئیسجمهور باید پاسخگوی فساد در صندوق فرهنگیان باشند.
با برکناری وزیر آموزش و پرورش فساد 8 هزار میلیاردی در صندوق فرهنگیان به حاشیه نمیرود و بایستی در این زمینه مسئولین مربوطه پاسخهای لازم و کافی را به مردم ارائه دهند.
وزیر پیشنهادی ارشاد
که هیچ سابقه فرهنگی ندارد !
سیدرضا صالحی امیری نیز که در ابتدای دولت یازدهم به عنوان وزیر ورزش و جوانان معرفی شده بود امروز قرار است به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از مجلس دهم رأی اعتماد بگیرد و هیچ بعید نیست که روزی دیگر به عنوان وزیر صنعت، بهداشت و یا کار عازم بهارستان شود!
صالحی امیری سوابق اجرایی مختلفی دارد که هیچ یک از آنها ربطی به وزارت ارشاد ندارد و معلوم نیست وی قرار است در آن وزارتخانه چه کند؟!
برخی سوابق گزینه پیشنهادی رئیسجمهور برای وزارت ارشاد عبارت است از: رئیسکمیته اجتماعی شورای عالی امنیت ملی، عضو هیئترئیسه مرکز بررسیهای استراتژیک ریاستجمهوری، مشاور رئیسجمهور در دولت اصلاحات، عضو شورای اجتماعی کشور، عضو شورای اطلاعرسانی دولت، معاون پژوهشهای فرهنگی و اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام.
چنان چه مشخص است وی هیچ سمت فرهنگی و هنری نداشته و پس از ناکامی از رسیدن به وزارت ورزش و جوانان، رئیسکتابخانه ملی شده بود!
شاید بتوان گفت مهمترین سمت فرهنگی صالحی امیری در طول عمر، ریاست بخش فرهنگی ستاد انتخاباتی روحانی در سال 92 بوده و لابد باید به پاس خدمات آن روز وی، اکنون قلب فرهنگی و هنری کشور در اختیار این چهره امنیتی قرار بگیرد!
مسائل دیگری نیز در پرونده عملکرد صالحی امیری وجود دارد که نمایندگان مجلس نهم به تفصیل در جلسه روز رای اعتماد در سال 92 بدان پرداخته و در گزارش روز شنبه کیهان نیز این موارد را بازخوانی کردیم.