kayhan.ir

کد خبر: ۸۸۹۰۴
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۸
کدخدایی:

شورای نگهبان در حال تبیین مفهوم رجل سیاسی است







 عباسعلی کدخدایی حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان در مصاحبه‌ای پیرامون سیاست‌های کلی انتخابات به تصمیم این شورا در همفکری با کارشناسان و اساتید برای تبیین مفهوم رجل سیاسی اشاره کرد و شفاف‌سازی هزینه‌های انتخاباتی و منابع آن را از نکات مثبت این ابلاغیه خواند.
کدخدایی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر درباره ویژگی‌های سیاست‌های کلی انتخابات گفت: «انتظار می‌رود با اجرایی شدن سیاست‌های کلی انتخابات و تدوین قوانین مناسب و اجرای این قوانین از سوی مراجع نظارتی و اجرایی، اهداف این سیاست‌ها محقق شود و بسیاری از کاستی‌های موجود در ادوار گذشته در قانون انتخابات و نظام انتخاباتی در کشور رفع گردد. به‌نظر سیاست‌های کلی انتخابات یک راه روشنی است برای اجرای بهتر انتخابات در آینده و افق بسیار روشنی را پیش روی مردم و مسئولین قرار خواهد داد. این سیاست‌ها در 18 بند تدوین شده و در حوزه‌های اجرا، نظارت و برخی از مبانی انتخابات در نظام جمهوری اسلامی، ساز‌و‌کارهای مناسبی ارائه شده است.»
وی با بیان اینکه در گذشته رویه نظارت شورای نگهبان تا قبل از تصویب اعتبارنامه اعمال می‌شد، پیرامون اینکه آیا نظارت شورای نگهبان بر نمایندگان مجلس در طول نمایندگی نیز ادامه خواهد داشت گفت: در چند سال گذشته نیز به دلیل نواقصی که در قوانین بود و یک ساز‌وکار عملی برای نظارت بر نمایندگان نداشتیم، با توصیه‌های مقام معظم رهبری، مجلس در دوره گذشته قانونی را تصویب کرد و بر اساس آن یک هیئت نظارت تشکیل و در مجلس وظیفه نظارت بر عملکرد نمایندگان را بر عهده داشت.
سخنگوی شورای نگهبان افزود: ساز و کار نظارتی بر عملکرد نمایندگان و بر استمرار شرایط آنها به استناد بند 13 سیاست‌های کلی انتخابات رفع شده است. در سیاست‌های ابلاغی اخیر، در بند 13 به دو نکته اشاره دارد؛ اول بحث نظارت بر عملکرد و نظارت بر حسن اجرای وظایف نمایندگان است که نکته بسیار دقیقی است که مجلس و نمایندگان را از هرگونه تخلفات احتمالی و هر مسئله‌ای که موجب مخدوش شدن اعتبار نمایندگان شود، مصون می‌کند. نکته دوم در این بند، نظارت بر استمرار شرایط نمایندگی است. به‌طور مثال اگر نماینده‌ای شرط مدرک تحصیلی را دارا باشد و همه مراجع نظارتی این فرد را تأیید کنند، اما دو سال بعد از نمایندگی، جعلی بودن مدرک وی کشف شود به استناد بند 13 می‌توان ساز وکاری پیش‌بینی کرد که در این‌گونه موارد یک اقدام نظارتی انجام شود.
کدخدایی در مورد نماینده رد صلاحیت شده اصفهان و اینکه آیا احتمال حضورش در مجلس وجود دارد گفت: شورای نگهبان قبل از اعتبار تصویب‌نامه نمایندگان و بررسی صلاحیت حوزه انتخابیه، به این نتیجه رسید که فردی صلاحیت نداشته و نسبت به صلاحیت آن فرد نیز اظهارنظر کردند. به نظر من این موضوعی است که به پایان رسیده و قوانین آینده نیز نمی‌تواند عطف به ماسبق شود.
وی با اشاره به اینکه یک ساز و کار روشنی را جهت شفاف‌سازی هزینه‌های انتخاباتی نداشتیم اضافه کرد: خوشبختانه در سیاست‌های کلی هم این مسئله دیده شده و هم لزوم تأمین منابع ذکر شده است؛ یعنی اینکه منابع هزینه‌های انتخاباتی از چه طریقی است و میزان این هزینه‌ها نیز مشخص است و نکته دیگر، نحوه عملکرد در تبلیغات انتخاباتی است و اینکه مفهوم این تبلیغات به چه معناست، آیا تخریب دیگران تبلیغات انتخاباتی است یا خیر، اینها نکاتی است که در هزینه‌ها و تبلیغات انتخاباتی در سیاست‌های کلی در نظر گرفته شده و امیدواریم قوانینی که مبنی بر این سیاست‌ها تنظیم می‌شود معیارهای عینی و ملموس را در تعیین منابع مالی و همچنین بحث هزینه‌ها و میزان هزینه‌ها ارائه دهد.
این حقوقدان درباره مفهوم رجل سیاسی گفت: در جز 5 بند 10 سیاست‌های کلی به مفهوم رجل سیاسی توجه شده است و 4 شرط رجل سیاسی، مذهبی، مدیر و مدبر بودن داوطلب مقرر شده است که شورای نگهبان معیارهای خود را تعیین کند که این معیارها الزام‌آور خواهد بود که پس از آن برای افکار عمومی و داوطلبان منتشر خواهد شد.
 کدخدایی پیرامون چگونگی تعیین ویژگی‌های رجل سیاسی و تبیین مفهوم آن اظهار داشت: اکنون در حال انجام کارهای کارشناسی درباره این مفهوم هستیم و به مرکز تحقیقات شورای نگهبان ارجاع شده است و امیدواریم بتوانیم با استفاده از نظرات دست‌اندرکاران انتخابات و عموم مردم بتوانیم این معیارها را تعیین و در اختیار جامعه قرار دهیم.
وی افزود: بنا شده است که شورای نگهبان در بحث تبیین مفهوم رجل سیاسی از همه اساتید، دانشجویان، فعالان سیاسی و فعالان حوزوی و همچنین همه افرادی که در حوزه‌های سیاسی و انتخاباتی کار کرده‌اند نظراتشان را برای شورای نگهبان ارسال کنند.