kayhan.ir

کد خبر: ۸۶۱۷۲
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۴
با وخامت حال ملک سلمان صورت گرفت

بازداشت شاهزاده‌های سعودی به دستور بن سلمان شماری از اعضای خاندان پادشاهی گریختند

برخی منابع خبری نوشته‌اند وخامت حال پادشاه سعودی که به آلزایمر مبتلا است باعث تشدید جنگ قدرت در این کشور شده و در این راستا شماری از شاهزاد‌گان دستگیر و شمار دیگری نیز فرار کرده‌اند.



سرویس خارجی-

از فردای مرگ «ملک عبدالله» پادشاه عربستان در بهمن 93 و به قدرت رسیدن «سلمان بن عبدالعزیز» جنگ قدرت در این کشور شروع شد. «محمد بن سلمان» پسر شاه جدید عربستان که وزیر دفاع و جانشین ولیعهد شده، از همان ساعات نخست اقدام به حذف مخالفان از جمله رئیس‌ دربار و رئیس‌ گارد ملی که فرزند شاه سابق بود، کرد. علاوه بر این وزرای کابینه و مقامات دیگر آل‌سعود حذف شدند. تمام این اقدامات در راستای به قدرت رسیدن «محمد بن سلمان» صورت گرفت، چرا که «ملک سلمان» به بیماری آلزایمر مبتلا بوده و اوضاع جسمی مناسبی ندارد. در این ارتباط وزیر دفاع سعودی اقدام به حذف شمار دیگری از مخالفان خود کرده است. پایگاه اینترنتی نشریه فلسطینی «المنار» چاپ بیت‌المقدس ضمن اعلام این خبر نوشت بر اساس گزارش‌های منتشر شده، با توجه به وخامت حال «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی، شاهزاده‌های این کشور در خصوص آینده حکومت و پادشاهی این کشور اختلاف پیدا کرده‌اند. به گفته منابع آگاه، اعضای دربار ضمن اینکه «محمد بن سلمان» بی‌تجربه سعودی را مسئول گرفتاری این کشور در بحران جنگ یمن می‌دانند به شدت با رسیدن قدرت به او پس از پدرش مخالف هستند.
«منابع آگاه» همچنین به المنار گفته‌اند، با تشدید اعتراض‌ها علیه «محمد بن سلمان»، نهادهای امنیتی عربستان عملیات ویژه‌ای برای بازداشت و دستگیری شماری از اعضای خاندان پادشاهی را آغاز کرده‌اند و شماری از مخالفان «محمد بن سلمان» بازداشت شده و شماری نیز تحت حصر خانگی قرار گرفته‌اند و شماری نیز از عربستان ‌گریخته‌اند. با این وجود برخی گزارش‌ها حاکی است واشنگتن از این اقدامات که به گفته آنها «ثبات ریاض را برهم می‌زند»، راضی نیست و تلاش می‌کند که میزان اختلافات موجود در خاندان آل‌سعود را کاهش دهد.
تصویب فروش سلاح به عربستان
خبر دیگر اینکه، سنای آمریکا روز چهارشنبه از طرح دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا برای فروش بیش از یک میلیارد دلار تسلیحات به عربستان حمایت کرد. بنا به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سنای آمریکا در حالی طرح فروش‌تانک‌های آمریکایی و دیگر تسلیحات به ریاض را به تصویب درآورده که بسیاری از گروه‌های حقوق بشری خواستار منع فروش سلاح به عربستان به دلیل حملات هوایی ائتلاف سعودی به یمن و کشتار هزاران غیرنظامی این کشور شده بودند. سلاح‌های آمریکایی مهمترین ابزار آل‌سعود برای کشتار مردم یمن در 18 ماه گذشته بوده است.