kayhan.ir

کد خبر: ۸۶۱۷۰
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۴
به کمک بسیج مردمی

شهر شرقاط عراق به طور کامل آزاد شد

نیروهای مسلح عراق طی چهار روز عملیات، شهر «شرقاط» در استان «صلاح‌الدین» را به طور کامل از اشغال تروریست‌های «داعش» آزاد کردند.



فرماندهی عملیات شرقاط عراق اعلام کرده، این شهر بعد از ظهر پنجشنبه به طور کامل آزاد شد. به گزارش فارس، ارتش عراق هم اعلام کرده، این عملیات کاملاً برنامه‌ریزی شده و دقیق صورت گرفته و علاوه بر واحدهای ارتش، گردان 51 بسیج مردمی هم در آن مشارکت داشتند. شرقاط پس از آزادی به طور کامل پاکسازی شده است و نیروهای دولتی پرچم عراق را برفراز ساختمان‌های دولتی برافراشته‌اند.چیزی که عملیات شرقاط آن را آشکار کرد، شکسته شدن روحیه عناصر تروریستی داعش است و به خاطر فرار آنها از مواضع خود، حدود 50 درصد شهر به سرعت تحت کنترل نیروهای دولتی درآمد.
اهمیت شرقاط
با آزادشدن شرقاط، زمینه برای اجرای عملیات علیه داعش در موصل فراهم شده است و از این پس نیروهای دولتی و بسیج مردمی می‌توانند از محور غربی نیز دست به پیشروی علیه داعش در موصل هم بزنند.
واکنش تروریست‌ها
تروریست‌های داعش هم در واکنش به این پیروزی‌های ارتش، ده‌ها عراقی را در استان نینوا اعدام کردند. براساس تصاویر ویدئویی که این گروه تروریستی آنها را در صفحه‌های اجتماعی قرار داده، عناصر داعش چشم ده‌ها نیروی نظامی و بسیج مردمی را می‌بندند و سپس آنها را مجبور می‌کنند به داخل گودالی بروند و سپس همه را گلوله‌باران می‌کنند.
عناصر تروریستی داعش علاوه بر آن، به منازل برخی از مقامات محلی سابق در جزیره «النباعی» و منطقه «طارمیه» یورش می‌برند و آنها را می‌کشند!
آزادسازی 90 درصد خاک عراق
«ابراهیم جعفری» وزیر خارجه عراق اما اعلام کرده: داعش در حال حاضر فقط 10 درصد خاک عراق را در اشغال خود دارد و 90 درصد تحت کنترل بغداد است. وی با اشاره به این که مناطق تحت اشغال داعش رو به کاهش است، تصریح کرد که بغداد به نیابت از جامعه بین‌المللی با این گروه تروریستی می‌جنگد و نهادهای بین‌المللی باید به نیروهای عراقی کمک بیشتری بکنند.به گفته وزیر خارجه عراق، داعش در تابستان سال 2014 (1393) 40 درصد خاک عراق را در اشغال خود داشت.جعفری اظهار داشت: اراده ملی و همبستگی بین‌المللی، عامل پیروزی علیه داعش بوده و بقیه اراضی نیز به زودی آزاد می‌شوند. ما نه تنها برای عراق، بلکه برای کشورهای مختلف جهان می‌جنگیم.
وی با اشاره به وسعت شهر «موصل» و جمعیتی که در این شهر حضور دارند، نبرد آزادسازی موصل را سخت‌تر از عملیات آزادسازی فلوجه دانست.
سایر رویدادها
* یک مستشار نظامی غربی ادعا کرد، داعش قصد دارد به محض آغاز عملیات موصل، کارخانه شیمیایی تولید گوگرد را در این شهر منفجر کند.
* مقامات آمریکایی گفتند، این کشور قصد دارد، 500 تفنگدار آمریکایی دیگر را در عملیات بازپس‌گیری موصل مشارکت دهد. در حال حاضر 4400 نظامی آمریکایی در عراق حضور دارند.
* حیدرعبادی نخست‌وزیر عراق در مجمع عمومی سازمان ملل گفت، فتوای آیت‌الله سیستانی، عراق را در مقابل داعش حفظ کرد.