kayhan.ir

کد خبر: ۸۶۱۶۸
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۳

شکست مذاکرات برای احیای آتش‌بس عملیات بزرگ ارتش سوریه در شرق حلب آغاز شد

در پی شکست مذاکرات وزرای خارجه آمریکا و روسیه برای تمدید آتش‌بس در سوریه، عملیات بزرگ ارتش سوریه در شرق شهر «حلب» آغاز شد.


سرویس خارجی-

مذاکرات «جان کری» و «سرگئی لاوروف» وزرای خارجه آمریکا و روسیه در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل برای احیا و تداوم آتش‌بس، نه‌تنها نتیجه نداد، بلکه به مشاجره لفظی میان طرفین انجامید؛ جان کری روسیه را به بازی با کلمات متهم کرد و مدعی شد مسکو در بمباران کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل در سوریه از خود سلب مسئولیت می‌کند. لاوروف نیز با همان لحن تند، به همتای آمریکایی خود پاسخ داد و گفت: «واشنگتن که همواره از تروریست‌ها حمایت می‌کند، باعث شعله‌ور شدن آتش جنگ در سوریه شده است.»
در طول اجرای آتش‌بس یک هفته‌ای که تا پایان روز دوشنبه ادامه داشت، یک کاروان کمک‌های انسان‌‌دوستانه در حومه حلب هدف قرار گرفت. آمریکا روسیه را عامل این حمله معرفی می‌کند. مسکو نیز این اتهام را رد کرده است.
علاوه بر آمریکا، فرانسه نیز روسیه را به تداوم جنگ در سوریه متهم کرده است.
اما، چیزی که از کل ماجرای مذاکرات تازه آمریکا و روسیه قابل دریافت است، بی‌صداقتی آمریکا و همپیمانانش در ماجرای آتش‌بس و مذاکرات سیاسی در سوریه است؛ واشنگتن نمی‌تواند از تغییر نظام سوریه صرف‌نظر کند و به همین خاطر، راه گفت‌وگوها برای آتش‌بس پیشاپیش بسته شده است. از نگاه آمریکا، آتش‌بسی خوب است که به کنار رفتن «بشاراسد» از قدرت منتهی شود! حتی اگر مردم سوریه به وی در انتخابات رای داده باشند.
آغاز عملیات جدید
وزارت دفاع سوریه  اما از آغاز عملیات «گسترده» ارتش این کشور علیه تروریست‌ها در شرق حلب خبر داده و از مردم خواسته‌اند که از مواضع و مراکز استقرار عناصر تروریستی فاصله بگیرند.
ارتش سوریه همچنین، شهروندان محاصره شده در محله‌های شرقی را به خروج از این مناطق فراخوانده و اعلام کرده که تسهیلات لازم برای خروج آنها فراهم است.
به گزارش ایسنا، وزارت دفاع سوریه با اعلام اینکه «هیچ شهروندی که به ایست‌های ارتش سوریه برسد بازداشت یا بازخواست نمی‌شود»، اعلام کرده که «تمامی تدابیر و تسهیلات را برای پذیرش شهروندان غیرنظامی و تامین مسکن و ملزومات زندگی مناسب برای آنها در نظر گرفته است.»
وزارت دفاع سوریه همچنین تاکید کرده که «این اقدامات و تسهیلات شامل افرادی می‌شود که فریب خورده بودند اما تمایل دارند به آغوش کشور بازگردند.»
مناطق تحت اشغال شرق حلب بیش از یک ماه است که در محاصره نیروهای دولتی قرار دارد. دیروز همچنین، جنگنده‌های ارتش‌های روسیه و سوریه مواضع گروه‌های تروریستی در شمال حلب را بمباران کردند.
در استان «حماه» نیز نیروهای مقاومت پس از پاکسازی منطقه «المصحنه» و ارتفاع راهبردی «العبودی»، توانستند بر شهرک تحت اشغال «معروس» مسلط شوند.
از جنوب سوریه نیز خبر رسیده، طی درگیری میان عناصر داعش و سایر گروه‌های تروریستی،‌12 تروریست کشته و 30 نفر دیگر زخمی شدند.
سرکرده‌های گروه تکفیری «جبهه فتح شام» نیز 56 عضو این گروه را در استان «حماه» بازداشت کردند. این افراد قصد داشتند به داعش بپیوندند.
منطقه پرواز ممنوع
ژنرال «جوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا اما ایجاد منطقه پرواز ممنوع در شمال سوریه را غیرممکن دانسته و گفته: «ارتش سوریه اکنون نسبت به قبل، بسیار قوی‌تر شده و ایجاد منطقه پرواز ممنوع، نیازمند جنگ با سوریه و روسیه است.»
این در حالی است که «فرانک والتر اشتانمایر» وزیر خارجه آلمان مدعی شده که برای نجات آتش‌بس درسوریه، باید به صورت موقت، منطقه پرواز ممنوع در سوریه ایجاد شود. در این میان، مسکو یکبار دیگر علیه ایجاد منطقه پرواز ممنوع موضع گرفت؛ «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه گفت: «ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه، غیرقابل پذیرش است.»
سایر رویدادها
* «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور آمریکا، گفت: «نمی‌دانم اگر چرچیل و روزولت بودند، در سوریه چه می‌کردند!»
* روسیه اعلام کرد: 651 شهر، منطقه و روستای سوریه به توافق ترک مخاصمه پیوسته‌اند.
* آنکارا ادعا کرد، ارتش ترکیه طی روزهای اخیر، 20 بار به مواضع داعش در استان حلب حمله کرد و در این حملات، 40 عضو داعش کشته شده‌اند.
* بشاراسد در گفت‌وگو با یک رسانه آمریکایی، حمله هفته گذشته جنگنده‌های آمریکایی به مواضع ارتش سوریه در «دیرالزور» را عمدی دانست. در این حمله، 83 سرباز سوری کشته شدند.