kayhan.ir

کد خبر: ۸۶۱۶۳
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۹

کوتاه از سراسر جهان


انگلیس
بی‌بی‌سی: سازمان اطلاعات خارجی بریتانیا (ام‌آی6) قصد دارد 40 درصد به تعداد جاسوس‌های خود اضافه کند. این سازمان جاسوسی انگلیس گفته افزایش این تعداد با توسعه اینترنت و فناوری از ضروریات است. البته هنوز ام‌آی6 هیچ اعلام رسمی در این باره نداشته ولی شبکه بی‌بی‌سی گفته از طریق منابعی به این اطلاعات دست یافته است.
فلسطین
فارس: کودکان غزه پنجشنبه یک تجمع برای خوش‌آمدگویی به دو «ناوگان آزادی» (در قالب دو کشتی الامل و الزیتونه) که در اعتراض به به محاصره نوار غزه عازم این منطقه شده‌اند، تشکیل دادند. حدود 30 فعال زن از 20 کشور اروپایی و عربی در ناوگان چهارم آزادی مشارکت دارند. این ناوگان از دو هفته گذشته و از بندر بارسلونای اسپانیا به سمت غزه راه افتاده است.
بحرین
المنار: دادگاه تجدید نظر رژیم آل خلیفه روز پنجشنبه حکم انحلال جمعیت الوفاق بزرگ‌ترین جریان معارض این کشور را تایید کرد. شیخ حسن الدیهی معاون دبیرکل جمعیت الوفاق در واکنش به این حکم اعلام کرده «انحلال بزرگ‌ترین تشکل سیاسی در بحرین از سوی رژیم اقدام خطرناکی به سوی اعلام  استبداد مطلق و حکومت نظامی است. دادگاه اداری بحرین در 25 خرداد گذشته دستور توقف فعالیت‌های جمعیت معارض الوفاق بزرگ‌ترین طیف معارض این کشور را اعلام کرد.
آمریکا
اسپوتنیک: «جیمز کلپر» نظامی بازنشسته آمریکایی و مسئول سازمان اطلاعات ملی آمریکا اعلام کرده بخشودگی برای «ادوارد اسنودن» افشاگر و کارمند سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی (ان‌اس‌ای) این کشور را قبول نمی‌کند زیرا افشاگری‌های اسنودن بحثی ملی درباره حق حریم خصوصی افراد در آمریکا به راه انداخت. اسنودن از سال 2013 پناهنده روسیه شده است اما اخیرا برخی از آمریکا خواستار بخشودگی وی و بازگشتش به کشور شده‌اند. اسنودن اسناد زیادی از جنایات آمریکا و جاسوسی این کشور از شهروندان خودش را منتشر کرده است.
هند
ایسنا: وزیر دفاع هند و همتای فرانسوی او توافق فروش 36 فروند جنگنده رافائل را پس از چندین سال مذاکره میان دو کشور امضا کردند. هند باید مبلغ 7میلیارد و 800 میلیون یورو بابت خرید این جنگنده‌های دوموتوره بپردازد. در اختیار داشتن این تعداد جنگنده می‌تواند باعث تغییر توازن بازی در جنوب آسیا شود.