kayhan.ir

کد خبر: ۸۶۱۶۲
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۹

آغاز طرح مبارزه با لوازم خانگی قاچاق

طرح ارشادی دولت برای مبارزه با قاچاق لوازم خانگی در استان تهران و در سطح فروشگاه‌های لوازم خانگی در سه راه امین حضور آغاز و به اصناف فرصت ۲ هفته‌ای برای جمع‌آوری کالای قاچاق داده شد.


به گزارش تسنیم، طرح جمع‌آوری لوازم‌خانگی قاچاق از پنج شنبه با حضور بازرسان اتحادیه لوازم‌خانگی و اتاق اصناف در سه راه امین حضور و در خیابان ری تهران به‌عنوان مرکز پخش و فروش لوازم‌خانگی به‌صورت ارشادی آغاز شد.
در روز اول مبارزه با قاچاق کالا هیچ‌ یک از بازرسان اتاق اصناف با جنس‌های قاچاق موجود بازار مصرف برخوردی نداشته و تنها تقاضای جمع‌آوری آنها توسط واحدهای صنفی را داشتند.
بازرس اتاق اصناف در بازرسی‌های انجام‌شده از یک واحد صنفی با ابلاغ این طرح دولت برای مبارزه با قاچاق کالا اظهار کرد: اتحادیه لوازم‌خانگی از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و سایر نهادهای ذی‌ربط این مجوز را گرفته است تا اصناف به مدت 25 هفته بتوانند اجناس قاچاق خود را از مغازه‌ها خارج کنند.
در همین رابطه نائب رئیس‌اتحادیه لوازم‌خانگی بابیان اینکه دنبال خشکاندن ریشه قاچاق لوازم‌خانگی هستیم گفت: اتحادیه اطلاعاتی مبنی بر این دارد که کالاهای قاچاق صبح‌ها کنار مغازه‌های لوازم‌خانگی سه راه امین‌حضور توسط ده‌ها خاور و وانت نیسان تخلیه می‌شود.
مرتضی میری در اولین روز اجرای طرح مبارزه با قاچاق لوازم‌خانگی اظهار داشت: هیچ‌کدام از اصناف بخش لوازم‌خانگی تمایل یه فروش کالا قاچاق در واحدهای خود ندارند بلکه دغدغه آنها کالاهای بدون فاکتور موجود در واحدهای خود است.
وی افزود: برای رفع مشکل به این واحدها اعلام‌شده است که برای اجناس خود فاکتور تهیه یا آنها را از مدنظر دید جمع‌آوری کنند.
نائب رئیس‌اتحادیه لوازم‌خانگی ادامه داد: خودروها شامل چندین وانت نیسان و کامیون هستند که کالاهای قاچاق را صبح‌ها در کنار مغازه‌های لوازم‌خانگی سه راه امین‌حضور و خیابان ایران در میان افراد ناآگاه تخلیه می‌کنند که ما امروز در میان اصناف آمده‌ایم که اطلاعات لازم را به آنها بدهیم.
وی تصریح کرد: اتحادیه اطلاع دارد که این افراد به‌صورت سازمان‌یافته فعالیت می‌کنند اما این افراد از این کسبه نیستند.
با این حال حضور امروز بازرسان صنفی در میان اصناف سطح شهر تهران واکنش‌هایی به همراه داشت به طوری که برخی از فروشندگان امکان ارئه فاکتور خرید به ماموران نداشتند و اذعان می‌کردند که این اجناس در شرایطی خریداری شده که هیچ اجباری برای داشتن فاکتور وجود نداشته است و اکنون در شرایط رکود بازار نمی‌توانند اجناس بدون فاکتور خود را ظرف مدت 2 هفته یا حتی یک ماه به فروش رسانند.
بر اساس گزارش‌های میدانی، یکی از کسبه خیابان امین حضور نیز دراین‌ارتباط می‌گوید: نمایندگی‌ها اجناس را به قیمت‌های بالایی در اختیار خرده‌فروشان و پخش‌کنندگان قرار می‌دهد این امر باعث می‌شود که برخی از مغازه‌داران خود اقدام به واردات این محصولات کنند.
فرد دیگری که گویی از کاسبان قدیمی‌تر به‌حساب می‌آید می‌گوید: برخی از مغازه‌های این منطقه، اجاره‌های 30 میلیونی تا 40 میلیون تومانی در ماه دارند و اجرای طرح مبازره با قاچاق کالا به این شکل باعث زیرزمینی شدن بخشی از فعالین لوازم‌خانگی می‌شود. وی می‌افزاید: از سال گذشته با افزایش میزان مالیات، کسبه زیادی مغازه‌های خود را تعطیل کرده و در عوض یک واحد مسکونی در خیابان‌های اطراف اجاره کرده و جنس خود را از آنجا به طرق مختلف از جمله شبکه‌های مجازی به فروش می‌رسانند.
پازوکی بازرس اتحادیه لوازم‌خانگی تهران که دل پری دارد در این باره به تسنیم می‌گوید: وقتی فردی جواز کسب گرفته است دولت باید به آن جواز اعتبار دهد و آبروی وی را حفظ کرده و با آبروی کسبه این صنف بازی نکند.
وی می‌افزاید: از زمانی که موضوع مبارزه با قاچاق کالا مطرح‌شده شرکت‌های واردکننده کالا قیمت‌های خود را بالا برده‌اند و لازم است دولت جلوی افزایش قیمت کالاهای این شرکت‌ها را بگیرد.
پازوکی می‌افزاید: دولت باید در ابتدا به این مشکلات رسیدگی کرده و بعد به کاسب جزء برسد در غیر این صورت انحصار درست می‌شود.