kayhan.ir

کد خبر: ۸۶۰
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۵

طرح قاضي تلفني روي ميز دستگاه قضا

معاون قوه قضائيه تاکيد کرد: در صورت تامين اعتبار و امکانات آمادگي داريم با 600 قاضي به شهروندان از طريق تلفن مشاوره حقوقي بدهيم.
معاون قوه قضائيه تاکيد کرد: در صورت تامين اعتبار و امکانات آمادگي داريم با 600 قاضي به شهروندان از طريق تلفن مشاوره حقوقي بدهيم.
حجت‌الاسلام حميد شهرياري در گفت‌وگو با مهر، در مورد وضعيت سامانه 129 قوه قضائيه گفت: اين سامانه تلفني براي پاسخگويي به سئوالات حقوقي مردم دو سالي است که ايجاد شده و هم‌اکنون روزانه حدود 25 هزار تماس تلفني توسط قضات بازنشسته و باتجربه پاسخ داده مي‌شود.
وي دليل اينکه چرا قوه قضائيه شماره تلفن سه رقمي 129 را به صورت گسترده‌تر اطلاع‌رساني نمي‌کند افزود: نمي‌توانيم اطلاع‌رساني گسترده داشته باشيم چون با توجه به امکانات موجود فرصت پاسخگويي نخواهيم داشت.
رئيس مرکز آمار قوه قضائيه با بيان اينکه بيش از 60 قاضي در اين سامانه پاسخگوي مردم هستند گفت: براي اين که بتوانيم سامانه را اطلاع‌رساني کنيم حداقل به 600 قاضي نياز داريم ولي اگر 10 درصد يعني افراد مرتبط با هشت ميليون پرونده در دستگاه قضا بخواهند با سامانه 129 تماس بگيرند در حدود 800 هزار تماس تلفني در هفته مي‌شود که تماس بسيار زيادي است.
شهرياري در پاسخ به اين که آيا درخواستي براي تقويت اين سامانه شده است گفت: به رئيس قوه قضائيه گفته شده ولي آيت‌الله آملي لاريجاني مي‌گويند اين هزينه با توجه به محدوديت اعتبارات نبايد از طريق دستگاه قضا پرداخت شود و بهتر است به نحوي باشد که با گستردگي اين شبکه شهروندان حداقل هزينه مخابراتي و کارشناسي آن را پرداخت کنند. براي همين پيشنهاد ما اين بوده است که شماره‌هايي با پيش شماره 909 تعريف کنيم و شهرونداني که مشاوره تلفني حقوقي مي‌خواهند با اين شماره تماس بگيرند و هزينه آن را روي قبض تلفن محاسبه شود. مثلا نيم ساعت تلفن و مشاوره حقوقي با قاضي داراي 30 سال تجربه معادل 5 هزار تومان.
معاون قوه قضائيه اظهار داشت: قوه قضائيه در سال‌هاي اخير خيلي از نظر امکانات و تجهيزات ضعيف شده است در حالي که بستري مناسب براي پيشگيري از وقوع جرم از طريق سامانه 129 و خدمات الکترونيکي داريم.