بومیسازی بخش ثابت موتورهای نورد گرم در فولاد مبارکه اصفهان
بخش ثابت یکی از بزرگترین موتورهای نورد گرم با همت کارشناسان شرکت فولاد مبارکه و همکاری شرکتهای سازنده داخلی بومیسازی شد.
اصفهان- خبرنگار کیهان:
رئیس قطعات یدکی ساخت داخل فولاد مبارکه اصفهان با اعلام این خبر تصریح کرد: در راستای اهداف مدیریت سازمان مبنی بر استفاده حداکثری از توانمندی سازندگان داخل و حمایت از آنها، درخصوص خرید دو نیم استاتور موتور 4410 KVA واحد نورد گرم از شرکتهای داخلی که در این زمینه توانمند بودند، استعلام به عمل آمد که پس از برگزاری مناقصه، شرکت رشد صنعت نیرو با همکاری کارشناسان واحد خرید قطعات یدکی ساخت داخل و دفتر فنی تعمیرات نورد گرم پس از 15 ماه کار و تلاش این تجهیز بسیار حساس بومیسازی و آماده بهرهبرداری شد.
«احمد ذوالفقاربیک» دستیابی به دانش فنی ساخت این استاتور را یکی از بزرگترین مزایای این بومیسازی برشمرد و گفت: با توجه به تحریمها و محدودیتهایی که پیش روی خرید خارجی این استاتور بود، با این اقدام ازنظر اقتصادی بیش از 110 میلیارد ریال صرفهجویی شد علاوه بر این ایران به جمع سازندگان این تجهیز فوق سنگین در جهان پیوست.
در همین رابطه بهمن میرزاخانی رئیس دفتر فنی تعمیرات ناحیه نورد گرم فولاد مبارکه با بیان اینکه موتور قفسه R1 نورد گرم یک موتور 4410 DC کیلو واتی است که از لحاظ قدرت یکی از بزرگترین موتورهای DC نه تنها در نورد گرم بلکه در فولاد مبارکه است اضافه کرد: قفسه R1 یکی از کلیدیترین و اصلیترین تجهیزات نورد گرم است که بدون آن نورد به سختی و در شرایط سخت میسر میشود. موتور این قفسه ساخت شرکت «مارلی» ایتالیا است که بخش ثابت آن (شامل دو نیم استاتور هر یک به وزن تقریبی 40 تن) فاقد یدکی بوده و هیچگونه مدرک و نقشه ساخت هم نداشت.