وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد
راهآهن سریعالسیر تهران- قم- اصفهان نماد جدید حمل و نقل
وزیر راه و شهرسازی گفت: راهآهن سریعالسیر تهران- قم- اصفهان نماد جدیدی از حمل و نقل در کشور است.
اصفهان- خبرنگار کیهان:
عباس آخوندی در سفر به استان اصفهان با حضور در کارگاه هفتم راهآهن سریعالسیر تهران، قم، اصفهان به منظور آغاز عملیات اجرایی قطعه پایانی این پروژه افزود: با اجرای این پروژه، راهآهن سریعالسیر وارد کشور میشود که اساساً ارایه کننده نقش جدید راهآهن در جهان است و الگوی سکونتگزینی در کشور را تحت تأثیر قرار میدهد. وی تصریح کرد: هدف اصلی راهآهن سریعالسیر رقابت با هواپیما با درنظر گرفتن ایمنی 100 درصدی و سرعت بسیار مناسب، همچنین ارائه خدمات به متقاضیان در نزدیکترین نقطه به مبدأ و مقصد است.
آخوندی با اشاره به اقدامات بینالمللی و گشایشهای مالی بیان داشت: تمام مشکلات حقوقی و قراردادی راهآهن سریعالسیر تهران- قم- اصفهان مرتفع و موفق به امضای قرارداد با پیمانکار چینی و گشایش LC همچنین استقرار پیمانکاران پروژه به ویژه قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا(ص) شدهایم.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه به تغییرات اساسی انجام شده در زمان بازبینی طرح کلی راهآهن تهران- قم- اصفهان اشاره کرد و گفت: این تغییرات شامل تغییر نقطه آغاز در قلب شهر تهران و اجرای مطالعات آن، عبور مسیر راه آهن از زیر فرودگاه امام خمینی(ره) و هماهنگی با طراحان فرودگاه، انتقال ایستگاه مرکزی قم به داخل شهر و در جوار بارگاه حضرت معصومه(س) و ایجاد چند ایستگاه دیگر میشود.
مقام عالی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اتصال این مسیر ریلی به شبکه راه آهن کشور یادآور شد: این مسیر فقط برای دسترسی تهران، قم و اصفهان نیست و در ادامه میتواند با سرعت 160 کیلومتر در ساعت به سمت شیراز ادامه پیدا کند و فاصله تهران به شیراز از 14 ساعت به 7 ساعت کاهش یابد.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با اجرای این پروژه شاهد تحول بزرگ در اقتصاد و الگوی زیستمحیطی در اصفهان خواهیم بود تأکید کرد: اجرای راهآهن سریعالسیر تهران-قم-اصفهان استان اصفهان را در شبکه گستردهتری از حمل و نقل و در شعاع دایره 120 کیلومتری از فرودگاه امام(ره) به نایین و نطنز قرار خواهد داد.
وی با تأکید بر اینکه باید همزمان با اجرای زیرساخت این پروژه، قطارها را هم سفارش بدهیم گفت: راهآهن سریعالسیر از نظر حرکت و ایمنی از اهمیت ویژهای برخوردار است، زیرا کوچکترین مشکل در ریل مخاطرات بسیار شدیدی دربر خواهد داشت.
عضو کابینه دولت با اشاره به سیستم علائم، آموزش کادر زیرساخت، نگهداری و واگنها تصریح کرد: تربیت نیروی ساخت و نگهداری راهآهن سریعالسیر باید در دستور کار قرار گیرد و با اجرای این سیستم ریلی در کشور میتوانیم پروژههای مشابه در نقاط مختلف کشور ایجاد کنیم، زیرا راهآهن سریعالسیر باعث افزایش رفاه مردم منطقه و جلب گردشگری میشود. به گفته وی قرار است این پروژه ظرف 44ماه به بهرهبرداری برسد.