kayhan.ir

کد خبر: ۸۴۶۶۲
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۲
در واکنش به انتقاد خبرنگار کیهان مطرح شد

توجیهات عجیب یک مسئول دولتی برای عدم امحاء کالای قاچاق


 رئیس سازمان فروش اموال تملیکی که زیرمجموعه وزارت اقتصاد است توجیهات عجیب و غریبی برای آتش نزدن کالاهای قاچاق بیان کرد.
به گزارش خبرنگار ما، امین دلیری دیروز در یک نشست خبری مدعی شد «اینکه همان بلایی که سر کالای قاچاق بیاوریم بر سر کالایی که دست سازمان اموال تملیکی می‌رسد هم بیاوریم بی‌انصافی است»!
در این هنگام، خبرنگار کیهان به این مسئول دولتی یادآور شد که بین کالاهای قاچاق با کالاهایی که در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار می‌گیرد فرقی نمی‌کند زیرا هر دوی آنها کالاهای بدون اسناد مثبته هستند.ولی این مسئول ادعا کرد که اینطور نیست.
وی سپس با اذعان به اینکه همگان از سازمان اموال تملیکی انتظار داشتند که خودروهای قاچاق را آتش بزند در توجیه عدم اجرای این کار گفت: همه مترصد بودند که ما اتومبیل‌های قاچاق را آتش بزنیم اما، ما گفته‌ایم کالاهای با دوام که فسادپذیر نیست و امکان صادرات مجدد را دارد، مرجوع کنیم.
دلیری در ادامه توجیهاتش حتی به تحریف بیانات رهبر معظم انقلاب هم پرداخت و مدعی شد اینکه رهبری می‌گویند کالای قاچاق را آتش بزنید منظورشان در سر همان مرزها و جلوی چشم قاچاقچی است نه در تهران!
این ادعا در حالی است که رهبر معظم انقلاب چندی پیش تاکید کردند «مسئولان جنس قاچاق را جلوی چشم همه آتش بزنند» همان‌طور که ملاحظه می‌شود رهبری مکان خاصی را برای آتش زدن کالای قاچاق تعیین نکرده‌اند، بنابراین امحای آن چه در مرزها و چه در تهران یکسان است.
رئیس سازمان فروش اموال تملیکی در ادامه توجیهاتش برای عدم امحای کالاهای قاچاق، تلویحا خبرنگار ما را هم احساسی خواند و گفت: مبارزه با قاچاق با احساسات نمی‌شود هم اقتصاد در آن تاثیر دارد و هم عرضه و تقاضا، اینها نظرات کارشناسی من است و شما هم می‌توانید به آن انتقاد کنید!
وی با اعلام اینکه حجم کالای قاچاق در سال 94 معادل 15/5 میلیارد دلار برآورد شده است افزود: کشفیات کالاهای قاچاق مثل برف در انبارهای ما می‌نشیند و میزان کشفیات در 5 ماهه امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل 2/5 برابر شده است.
دلیری سپس با اعتراف بر اینکه فروش سازمان ما از کالای قاچاق بسیار بالاست گفت: کل فروش سازمان اموال تملیکی در 3 سال گذشته 10 هزار و 835 میلیارد ریال است که این رقم در 3 سال قبل آن 4 هزار و 492 میلیارد ریال بوده است و این یعنی اینکه ما 143 درصد رشد فروش داشته‌ایم.
وی همچنین با این ادعا که کالای قاچاق با کالای متروکه فرق می‌کند از تلاش برای صادرات 28 پورشه قاچاق خبر داد و گفت: در حال حاضر کارهای مربوط به صادرات این خودروها در حال انجام است و در آستانه نهایی شدن قرار دارد و می‌خواهیم حداقل ارز آنها به داخل برگردد.
دلیری با اشاره به وجود 137 خودروی لوکس قاچاق اعم از بنز، بی‌ام‌و و... در انبارهای سازمان اموال تملیکی افزود: این خودروها قابلیت شماره‌گذاری و عرضه در داخل کشور را ندارد و اگر هم جایی شماره شود قلابی است.
وی در عین حال با بیان اینکه در 5 ماهه امسال 305 میلیارد ریال کالا منهدم شده است گفت: انهدام کالاهایی که ما انجام می‌دهیم مصرف انسانی ندارد و نمی‌توان آن را به نیازمندان داد. مثل کالاهای مستعمل و سریع‌الفساد درجه2، لوازم آرایشی بهداشتی، اسباب‌بازی، دارو و کالاهای شیمیایی و معدنی.
علت عدم مبارزه جدی
 با قاچاق
در همین حال یک کارشناس اقتصادی در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر نابود کردن کالای قاچاق در کاهش قاچاق، گفت: حتما تاثیر زیادی دارد، الان این کالاهای ضبط شده وارد بازار می‌شود که این نه به نفع مصرف‌کننده است و نه در رابطه با مبارزه با قاچاق مفید است. این کالا اگر قاچاق است همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند باید از بین برود، اما ما این کار را نمی‌کنیم و باید پرسید این چه نوع مبارزه‌ای است.
پورمتین در گفت‌وگو با فارس تصریح کرد: قاچاقچیان اگر احساس کنند که اگر حتی یک کالای قاچاق کشف شود شدیدا با آنها برخورد می‌شود و کالا فورا نابود می‌شود و شخص قاچاقچی هم شدیدا مجازات می‌شود مطمئنا قاچاق کاهش می‌یابد.
وی با تاکید بر اینکه این نوع برخوردها اثرگذار است، گفت: شما دیده‌اید که مثلا مدتی جلوی فلان موبایل را گرفته‌اند اما در همان زمان مشابهش در فروشگاه‌ها وجود داشته و هیچ نوع برخوردی با آن نشده است.
پورمتین با بیان اینکه کالاهای قاچاق باید در محل کشف حتی مغازه فورا نابود شود تا بر معضل قاچاق اثرگذار شود، گفت: اگر این مسئله اتفاق بیفتد، با این نوع برخورد قاچاق تبدیل به یک انگ اجتماعی می‌شود.
این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این پرسش که به نظر شما چرا گمرک با اینکه هزینه چندانی ندارد مجهز به تجهیزات مختلف کشف قاچاق نمی‌شود، گفت: به نظر من اکثر این دست‌اندرکاران کارشان اشکال دارد و قصد برخورد جدی با قاچاقچیان را ندارند؛ چون همه آنها در این مسئله قاچاق به نحوی از انحا سود می‌برند و بنابراین نمی‌خواهند کالای قاچاق وارد نشود.
وی ادامه داد: وقتی قاچاقچی از مرز با کامیون راحت به مرکز تهران می‌آید، باید از اول تا آخر راه باج بدهد و اگر این کالای قاچاق جلوش گرفته شود، نان همه این اشخاصی که با قاچاقچیان همکاری دارند بریده می‌شود و به خاطر همین هیچ کسی عزم جدی برای مبارزه با قاچاق ندارد، به همین دلیل خیلی کارها می‌شود کرد که انجام نمی‌شود.