پافشاری مالزی بر ربوده شدن پرواز اماچ 370
یک مقام مالزیایی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: جمعبندی تحقیقات نشان میدهد هواپیمای بوئینگ 777 خطوط هوایی این کشور توسط فرد یا گروهی ربوده شده و مسیر حرکت آن تغییر کرده است.
این مقام مالزیایی که خواسته نامش فاش نشود، میگوید اکنون اینکه خلبان یا یک فرد آشنا به خلبانی هواپیما را ربوده باشد، دیگر یک فرضیه نیست، بلکه «جمعبندی» بررسیهای صورت گرفته است.
به گفته وی، هنوز انگیزه هواپیماربایی مشخص نشده و معلوم نیست هواپیمای پرواز «اماچ370» خطوط هوایی مالزی نهایتا به چه سرنوشتی دچار شده است.
این هواپیما یک هفته قبل در حالی که یک ساعت از خروجش از «کوالالامپور» میگذشت از صفحه رادارها محو شده و تا الان تلاش دهها تیم جستجو و امداد هیچ نتیجهای نداشته و اثری از هواپیما به دست نیامده است.
دو روز قبل روزنامه «والاستریت ژورنال» به نقل از منابع خود گزارش داد که پالسهای ارسالی از موتور هواپیما نشان میدهد پرواز تا 4 ساعت بعد از محو شدن هواپیما از روی رادار هم ادامه داشته و سپس مسیر آن تغییر کرده است. همین موضوع فرضیه احتمال هواپیماربایی را تقویت کرد.
خبرگزاری رویترز هم به نقل از منابع آگاه و بر اساس اطلاعات رادارهای نظامی نوشت که هواپیما بعد از محو شدن از روی رادارها در مسیرهای از پیش تعیین شده هوانوردی مسیر انحرافی خود را پیموده و بر همین اساس میتوان گفت که خلبان یا هرکس که هواپیما را تحت کنترل داشته، دقیقا میدانسته که میخواهد به کجا برسد.
در همین حال روزنامه نیویورکتایمز هم بر اساس اطلاعات همین رادار نوشته است که هواپیما احتمالا بعد از چند ساعت در ارتفاعی بالاتر از حدمجاز پرواز بوئینگ 777 قرار گرفته و به همین جهت ممکن است دچار سانحه شده و از بین رفته باشد. برخی دیگر هم میگویند هواپیما چندین ساعت پرواز کرده و نهایتا با اتمام سوخت سقوط کرده است.
بنا به گزارشهای رسیده عملیات گسترده جستجو همچنان اداره دارد و محدوده آن از دریای چین جنوبی فراتر رفته و اقیانوس هند و دریای آندامان را نیز در برگرفته است.
گفتنی است، متخصصان هوا فضا، گم شدن این هواپیما را با توجه به وجود ماهوارهها و دستگاههای بسیار پیشرفته مخابراتی علمی نادر میدانند و میگویند: احتمال ربودن پرواز شماره 370 مالزی جدی است.
به گفته وی، هنوز انگیزه هواپیماربایی مشخص نشده و معلوم نیست هواپیمای پرواز «اماچ370» خطوط هوایی مالزی نهایتا به چه سرنوشتی دچار شده است.
این هواپیما یک هفته قبل در حالی که یک ساعت از خروجش از «کوالالامپور» میگذشت از صفحه رادارها محو شده و تا الان تلاش دهها تیم جستجو و امداد هیچ نتیجهای نداشته و اثری از هواپیما به دست نیامده است.
دو روز قبل روزنامه «والاستریت ژورنال» به نقل از منابع خود گزارش داد که پالسهای ارسالی از موتور هواپیما نشان میدهد پرواز تا 4 ساعت بعد از محو شدن هواپیما از روی رادار هم ادامه داشته و سپس مسیر آن تغییر کرده است. همین موضوع فرضیه احتمال هواپیماربایی را تقویت کرد.
خبرگزاری رویترز هم به نقل از منابع آگاه و بر اساس اطلاعات رادارهای نظامی نوشت که هواپیما بعد از محو شدن از روی رادارها در مسیرهای از پیش تعیین شده هوانوردی مسیر انحرافی خود را پیموده و بر همین اساس میتوان گفت که خلبان یا هرکس که هواپیما را تحت کنترل داشته، دقیقا میدانسته که میخواهد به کجا برسد.
در همین حال روزنامه نیویورکتایمز هم بر اساس اطلاعات همین رادار نوشته است که هواپیما احتمالا بعد از چند ساعت در ارتفاعی بالاتر از حدمجاز پرواز بوئینگ 777 قرار گرفته و به همین جهت ممکن است دچار سانحه شده و از بین رفته باشد. برخی دیگر هم میگویند هواپیما چندین ساعت پرواز کرده و نهایتا با اتمام سوخت سقوط کرده است.
بنا به گزارشهای رسیده عملیات گسترده جستجو همچنان اداره دارد و محدوده آن از دریای چین جنوبی فراتر رفته و اقیانوس هند و دریای آندامان را نیز در برگرفته است.
گفتنی است، متخصصان هوا فضا، گم شدن این هواپیما را با توجه به وجود ماهوارهها و دستگاههای بسیار پیشرفته مخابراتی علمی نادر میدانند و میگویند: احتمال ربودن پرواز شماره 370 مالزی جدی است.