kayhan.ir

کد خبر: ۸۳۸۵۴
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۱
پنتاگون اذعان کرد

فرار ناوشکن آمریکایی در پی رهگیری از سوی قایق‌های ایرانی

یک مقام پنتاگون بامداد پنجشنبه مدعی شد چهار قایق ایرانی یک فروند ناوشکن آمریکایی را رهگیری کرده‌‌اند ناوشکن آمریکایی برای فاصله گرفتن از قایق‌های ایرانی مجبور به تغییر مسیر شد.


یک مقام پنتاگون بامداد پنجشنبه (به وقت تهران) ادعا کرد چهار قایق نظامی ایران با سرعت زیاد به یک فروند ناوشکن آمریکایی در مجاورت تنگه هرمز نزدیک شدند.  
وی مدعی شده دو فروند از چهار قایق ایرانی به فاصله حدود 300 یاردی (حدود 275 متر) از ناوشکن «یواس‌اس نیتز» رسیدند.
این اتفاق، بنا به گفته این مقام پنتاگون که نخواسته نامش فاش شود، روز سه‌شنبه 23 آگوست در مجاورت تنگه هرمز رخ داد.  وی اقدام قایق‌های ایرانی را «غیرامن و غیرحرفه‌ای» توصیف کرد.
به گزارش فارس مقام آمریکایی گفت: «نزدیک شدن (قایق‌های ایران) با سرعت بالا، باعث ایجاد وضعیت خطرناک و آزاردهنده‌ای شد که ممکن بود به تشدید درگیری‌ها و لزوم اقدام دفاعی ‹یواس‌اس نیتز› منجر شود.»
بنابر اعلام همین مقام ارتش آمریکا، 2 فروند از این قایق‌ها تا فاصله 270 متری به ناو نزدیک شدند و با وجود اینکه چندین بار به آنها هشدار دادیم که به ناو نزدیک نشوند، اما باز هم به ناو نزدیک شده و تا فاصله‌ 270 متری که می‌رسیدند، دور میزدند.
آمریکایی‌ها اعلام کرده‌اند که فرماندهان سپاه پاسداران به تحرکات ارتش آمریکا در خط مرزی آب‌های ایران، حساس است و به هر فعالیت ارتش آمریکا در این خط سریعاً واکنش نشان می‌دهد.
همچنین به گزارش تسنیم مقام ارتش آمریکا گفت « فرماندهی ناو 12 بار تلاش کرده که با قایق‌ها تماس برقرار کند اما پاسخی نگرفته و مجبور شده که 10 فلیر (فلیر: گلوله‌های آتشینی هستند که برای ایجاد انحراف در موشک‌های حرارتی پرتاب می‌شود) در مسیر 2 قایقی که به فاصله 270 متری ناو رسیده بودند، پرتاب کرده تا از نزدیک شدن بیشتر قایق‌ها به ناو، جلوگیری کند.»
مقام پنتاگون مدعی شد «ناوشکن آمریکایی برای فاصله گرفتن از قایق‌های ایرانی مجبور به تغییر مسیر شد.»
 وی اضافه کرد :  این حادثه، در صورتی که آمریکا با ایران روابط دیپلماتیک داشت می‌توانست اعتراض دیپلماتیک واشنگتن را دنبال داشته باشد.  
بازتاب بین‌المللی رهگیری ناوشکن آمریکایی
اظهارات یک مقام پنتاگون درباره نزدیک شدن قایق‌های نظامی ایران به ناو آمریکایی انعکاس گسترده‌ای در رسانه‌های غربی و عربی داشته است.
خبرگزاری رویترز،  سی‌ان‌ان، هافینگتون پست، وال استریت ژورنال، فاکس نیوز، گاردین، العربیه ، اسپوتنیک  و ... از جمله رسانه‌هایی هستند که به این موضوع پرداخته‌اند.
رویترز در انعکاس این خبر تیتر زد: قایق‌های ایرانی به سرعت ناو آمریکایی را رهگیری کردند.
بر اساس این گزارش، یک مقام رسمی پنتاگون اعلام کرد، چهار قایق متعلق به سپاه پاسداران ایران در اقدامی تهاجمی به یک ناو آمریکایی در حوالی تنگه هرمز نزدیک شدند.
رویترز افزود: این اقدام درشرایطی انجام شده که واشنگتن از نقش‌آفرینی و جایگاه ایران در خلیج [فارس] و جنگ سوریه نگران است.
به گزارش جام کریم سجادپور پژوهشگر ارشد مسائل خاورمیانه در اندیشکده «صلح بین‌الملل کارنگی» نیز در این باره گفت: سپاه پاسداران طی چهار دهه گذشته آمریکا را بزرگترین تهدید برای جمهوری اسلامی می‌داند. وی افزوده که این نگاه پس از توافق هسته‌ای تغییری نکرده است.
گفتنی است 22 دی ماه سال گذشته، 10 سرباز نیروی دریایی آمریکا زمانی که وارد آب‌های ایران شده بودند توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دستگیر و پس از اینکه معلوم شد ورود نیروی دریایی آمریکا به داخل آبهای ایرانی عمدی و برنامه‌ریزی شده نبوده است، جمهوری اسلامی ایران شرط آزاد‌سازی این افراد را عذر خواهی اعلام کرد و ساعاتی بعد با عذرخواهی آمریکا این نیروها در آب‌های بین‌المللی رها شدند.
برخورد قاطع دلیر مردان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با متجاوزین آمریکایی و دستگیری آنان و نیز رهگیری ناوشکن‌های آمریکایی در خلیج‌فارس و در مجاورت تنگه هرمز این پیام را به آمریکا مخابره کرده است که ایران بر سر امنیت خود با هیچ قدرتی تعارف ندارد.