kayhan.ir

کد خبر: ۸۳۸۱۴
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۶
در ادامه سفر ظریف به آمریکای لاتین صورت گرفت

امضای یادداشت تفاهم برقراری مکانیسم مشورت‌های سیاسی بین ایران و شیلی

یادداشت تفاهم برقراری مکانیسم مشورت‌های سیاسی بین ایران و شیلی به امضای ظریف و وزیر خارجه شیلی رسید.



محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران چهارشنبه در ادامه اولین سفر دوره‌ایش به منطقه آمریکای لاتین و در چهارمین ایستگاه این سفر و پس از سفر به کوبا، نیکاراگوئه و اکوادور وارد سانتیاگو پایتخت شیلی شد.
وی در اولین دیدار خود با «هرالدو مونیوس» همتای شیلیایی خود دیدار و گفت‌وگو کرد. دو طرف در این دیدار راه‌های گسترش مناسبات تهران - سانتیاگو را بررسی کردند.
 نشست اقتصادی مشترک
 ایران و شیلی
پس از این دیدار وزرای خارجه ایران و شیلی در نشست اقتصادی مشترک دو کشور به سخنرانی پرداختند.
«هرالدو مونیوس» وزیر امور خارجه شیلی در این نشست اظهار داشت: امیدواریم امروز فصل جدیدی از روابط اقتصادی را با ایران شروع کنیم.
وی افزود: شیلی در زمینه سرمایه‌گذاری جایگاه خوبی دارد و در زمینه جلب سرمایه‌گذاری کارهای خوبی کردیم و امیدواریم در چارچوب برنامه‌های اقتصادی با ایران همکاری کنیم.
وزیر خارجه شیلی با اشاره به  شرایط پسابرجام گفت: اقتصادهای دو کشور می‌تواند مکمل هم باشد.
وی خاطرنشان کرد: ما از ایران برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی حمایت می‌کنیم.
به گزارش فارس، ظریف نیز در این نشست ضمن قدردانی از مهمان‌نوازی دولت و ملت شیلی اظهار داشت: امروز روز شروع برای روابط رو به گسترش دو کشور است.
وی افزود: این اولین دیدار وزیر خارجه ایران از شیلی در ٣٧ سال گذشته است و اگر سوابقی که مطالعه کردم اشتباه نباشد اولین دیدار یک وزیر خارجه ایران از شیلی از ابتدای برقراری روابط بین دو کشور است.
 دیدار ظریف
 با رئیس مجلس شیلی
وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه برنامه‌های خود با حضور در محل ساختمان کنگره سابق شیلی با رئیس مجلس نمایندگان این کشور دیدار و درباره گسترش مناسبات به ویژه مناسبات پارلمانی گفت‌وگو کرد.
ظریف در این دیدار ضمن ابلاغ سلام و دعوت رئیس مجلس جمهوری اسلامی به رئیس مجلس شیلی گفت: گسترش روابط با شیلی به ویژه روابط پارلمانی برای ما حائز اهمیت است.
وی افزود: آماده تبادل هیئت‌های پارلمانی به ویژه گروه‌های دوستی پارلمانی هستیم.
رئیس مجلس شیلی نیز با تاکید بر اینکه مطمئن باشید سفر شما فصل جدیدی از روابط دو کشور را رقم‌خواهد زد، عنوان کرد: شیلی کشوری جدی با کثرت سیاسی است، اما سیاست خارجی آن توسط همه ارکان حکومت حمایت می‌شود.
وی با بیان اینکه شیلی یک شریک قابل اعتماد برای ایران خواهد بود، تصریح کرد: با اشتیاق آماده گسترش روابط هستیم و پارلمان شیلی از روند رو به رشد روابط با ایران استقبال می‌کند.
 امضای یادداشت تفاهم برقراری مکانیسم مشورت‌های سیاسی
ظریف در ادامه سفر خود برای دومین بار با «هرالدو مونیوس» همتای شیلیایی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.
وزیر خارجه شیلی در این دیدار کتاب فعالیت‌های صلح‌آمیز شیلی در 100 سال گذشته را به وزیر خارجه کشورمان هدیه داد.
وزرای خارجه دو کشور همچنین یادداشت تفاهم برقراری مکانیسم مشورت‌های سیاسی بین ایران و شیلی را امضا کردند.
 دیدار با رئیس‌جمهور شیلی
وزیر خارجه ایران در ادامه رایزنی‌ها با مقامات شیلی با خانم میشله باچلت رئیس‌جمهور این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.
ظریف در این دیدار با ابلاغ سلام‌های گرم رئیس‌جمهور ایران اظهار داشت: همزمان با گسترش روابط سیاسی علاقه‌مند گسترش روابط اقتصادی با شیلی هستیم که هیئت بزرگ اقتصادی همراه من به همین منظور به شیلی سفر کرده‌اند.
خانم باچلت رئیس‌جمهور شیلی هم با قدردانی از سفر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به شیلی، عنوان کرد: علاقه‌مند گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران هستیم.
وی افزود: شما و ما تجربیات و امکانات زیادی در حوزه های مختلف داریم که می‌توانیم با یکدیگر تبادل کنیم.
مسائل منطقه خاورمیانه و آمریکای لاتین از دیگر موضوعات مطرح شده در این دیدار بود.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران  پس از دیداری یک روزه از شیلی و دیدار با مقامات این کشور سانتیاگو را به مقصد سانتاکروز در بولیوی ترک کرد و پنجشنبه شب وارد این کشور شد.