kayhan.ir

کد خبر: ۸۳۱۷۸
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۴

بهترین و بدترین شهرهای جهان!

پایگاه اینترنتی اکونومیست مانند هر سال برای سال 2016 نیز گزارش و فهرستی درباره بهترین و بدترین شهرهای جهان ارائه کرده است. برای تهیه این فهرست 30 شاخص مورد بررسی قرار گرفته است.



بنا به این گزارش، ملبورن (استرالیا) برای ششمین سال متوالی به عنوان مناسب‌ترین شهر برای زندگی انتخاب شده است.
در فهرست «اکونومیست» وین، پایتخت اتریش، در مقام دوم قرار دارد و رتبه‌های سوم و چهارم از آن شهر‌های ونکوور و تورنتوی کانادا شده است.
شهرهای برتر جهان در فهرست «اکونومیست»  در مجموع براساس 30 شاخص با هم مقایسه می‌شوند، که امنیت و ثبات، بهداشت و درمان، محیط‌زیست، آموزش و زیرساخت‌ها از مهم‌ترین این شاخص‌ها هستند.
گزارش سال 2016 «اکونومیست»  درباره شرایط زندگی می‌گوید که تروریسم و ناآرامی، مهمترین عوامل کاهش سطح کیفیت زندگی در شهرهای جهان هستند.
فهرست یاد شده 140 شهر جهان را دربرمی‌گیرد که دمشق، پایتخت سوریه، در قعر آن قرار گرفته و عنوان بدترین شهر جهان را دارد. در مقام‌های ماقبل آخر به ترتیب لاگوس در نیجریه و طرابلس در لیبی دیده می‌شوند.
در این گزارش، تهران در کنار دبی و هراره (پایتخت زیمبابوه) قرار دارد و نسبت به سال قبل ارتقاء رتبه داشته است. جایگاه تهران البته همچنان در رده‌های پایین جدول و در مقام 1‍26 از 140 کشور است، ولی این رتبه در 5 سال گذشته مدام بهتر شده است. برای مثال، تهران سال 2015 در مقام 130 قرار داشت و امسال در عمل 4 رتبه وضعیت آن ارتقا پیدا کرده است.