kayhan.ir

کد خبر: ۸۳۱۴۱
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۲
رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری:

ناوگان هوایی مجهز برای مهار آتش‌سوزی جنگل‌ها نداریم

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: سطح آتش‌سوزی که در جنگل‌های کشور اتفاق می‌افتد یک بیست‌وپنجم دنیاست اما ناوگان هوایی مجهز برای مهار آتش‌سوزی جنگل‌ها نداریم.


خداکرم جلالی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در پاسخ به اینکه طی چند سال اخیر با توجه به خشکسالی در کشور حجم زیادی از جنگل‌ها به دلیل آتش‌سوزی و امکان عدم مهار از بین رفته و این سازمان چه کاری انجام داده است، اظهار کرد: یک درصد از سطح جنگل‌ها هر سال در دنیا دچار آتش‌سوزی می‌شود در مقایسه با دنیا آتش‌سوزی جنگل‌ها در کشور ما یک بیست و پنجم آن چیزی است که در دنیا اتفاق می‌افتد.
وی در توضیح بیشتر این موضوع خاطرنشان کرد: بیشتر جنگل‌های دنیا سوزنی برگ هستند که وقتی آتش‌سوزی رخ می‌دهد، کنترل آن ساده نیست، تا حدی که آتش‌سوزی در جنگل‌های کانادا بیش از 300 هزار هکتار را از بین برد و مهار آن 20 تا 25 روز طول کشید.
رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع به توافق سال گذشته با وزارت دفاع و اداره کل نیروهای مسلح اشاره کرد و گفت: طی قراردادی قرار شد تا از ناوگان هوایی آنها از جمله هلی‌کوپتر و هواپیما برای مهار آتش‌ جنگل‌ها استفاده کنیم که تاکنون نیز همکاری خوبی با ما داشتند.
جلالی در پاسخ این سوال که ظاهرا کمبود هواپیمای آب‌پاش یکی از دلایل زمان‌بر بودن مهار آتش جنگل‌ها در کشور است، تصریح کرد: متاسفانه با کمبود هواپیماهای آب‌پاش برای خاموش کردن آتش جنگل‌ها مواجهیم و ناوگان هوایی که در اختیار خود سازمان جنگل‌ها باشند، نداریم.
وی به این نکته هم اشاره کرد که در برنامه ششم توسعه پیشنهاد داده‌ایم تا ناوگان هوایی مجهز برای جنگل‌ها و مراتع داشته باشیم.
رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع عنوان کرد: در سال گذشته حفاظت از پنج میلیون هکتار از این عرصه‌ها را به مردم واگذار کردیم که خیلی خوب هم جواب گرفتیم و امسال هم بنا داریم تا حفاظت 10 میلیون هکتار از مراتع و جنگل‌ها را به خود مردم واگذار کنیم و در ازای آن یکسری امکانات بهره‌برداری را به افرادی که از این عرصه‌ها حفاظت می‌کنند، واگذار می‌کنیم.
جلالی در پاسخ به اینکه آتش‌سوزی جنگل‌های کشور در مقایسه با مدت مشابه سال قبل چه تغییری داشته، گفت: 16/5 درصد کاهش آتش‌سوزی در جنگل‌ها روی داده است و در کل آتش‌سوزی در شش هزار هکتار جنگل و مرتع رخ داده که پنج هزار هکتار آن مربوط به مراتع بوده است.