kayhan.ir

کد خبر: ۸۳۱۳۹
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۱
نمایندگان مجلس:

لایحه برنامه ششم باید تغییرات اساسی پیدا کند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار تغییرات اساسی در لایحه برنامه ششم توسعه شدند.


عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید تغییرات اساسی در برنامه ششم ایجاد شود، گفت: هیچ نرخی برای رشد اشتغال در این برنامه اعلام نشده است.
شهباز حسن‌پور در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در مورد ایرادات برنامه ششم توسعه با بیان اینکه این برنامه قطعا باید در کمیسیون تلفیق تغییرات اساسی پیدا کند، اظهار داشت: برنامه ششم توسعه با مشکلات و معضلات اساسی روبه‌رو است. لحاظ نشدن اسناد بالادستی به‌خصوص اقتصاد مقاومتی در تدوین این لایحه یکی از این موارد است.
وی با ابراز اینکه هیچ تکلیفی بر دولت در راستای اقتصاد مقاومتی مشخص نشده است، ادامه داد: دولت در لایحه برنامه ششم توسعه تکلیفی برای وزارتخانه‌ها، نهادها و بانک‌ها در زمینه اشتغال جوانان که یک امر مهم برای مردم است تعیین نکرده به نوعی که هیچ نرخی برای رشد اشتغال طی این 5 سال اعلام نشده است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: یکی دیگر از موارد چالش‌زا در لایحه برنامه ششم توسعه، مالیات ارزش افزوده و چگونگی دریافت آن است زیرا در حال حاضر این مالیات در دو مرحله ابتدا از کارخانجات و سپس از مصرف‌کننده دریافت می‌شود اما در برنامه ششم تکلیف این موضوع مبهم است.
به گفته وی، در کنار همه ایراداتی که این برنامه دارد، در خصوص سیاست‌های پولی نیز، روند مشخصی از سوی دولت تدوین نشده است.
عضو کمیسیون صنعت و معدن مجلس نیز در مورد ایرادات لایحه برنامه ششم گفت: ایرادات این لایحه مربوط به یک بخش و دو بخش نیست بلکه باید در همه حوزه‌ها و بخش‌ها تغییرات اساسی ایجاد کنند.
محمدحسین فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در مورد ایرادات برنامه ششم توسعه با توجه به تصویب این لایحه در کمیسیون برنامه و بودجه اظهار داشت: لایحه ارائه شده دولت به مجلس برنامه نیست بلکه تنها احکامی است که در قالب برنامه ششم توسعه به مجلس تقدیم شده است.
نماینده کارگران در شورای عالی کار هم با بیان اینکه با برنامه‌ای که به عنوان برنامه ششم توسعه نوشته شده نمی‌توان به اهداف اشتغال‌زایی دست یافت گفت: بین برنامه پنجم و ششم گسستگی وجود دارد. برنامه ششم راهکارهایی در جهت اهداف ناقص برنامه پنجم ندارد.
علی خدایی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، درباره رویکرد اشتغال‌زایی دولت در لایحه برنامه ششم توسعه گفت: امروز اشتغال فارغ‌التحصیلان یکی از دغدغه‌های اصلی جامعه است و نمی‌توان آن را کتمان کرد.