kayhan.ir

کد خبر: ۸۳۱۱۸
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۸
فرماندار اعلام کرد

مرگ آبزیان تالاب شادگان با پساب‌های خانگی

فرماندار شادگان گفت: نبود سامانه تصفیه و انتقال پساب‌های خانگی به تالاب بین‌المللی شادگان باعث از بین رفتن بسیاری از گونه‌های آبزیان بومی در این تالاب شده است.



بهروز فرج‌اللهی در جلسه بررسی مشکل آب و فاضلاب شادگان افزود: تخلیه پساب‌های آلوده مزارع نیشکر، پرورش ماهی و فولاد خوزستان، عبور لوله‌های نفتی، فعالیت 30 واحد پتروشیمی و تخلیه زباله‌های شهری، این تالاب منحر به فرد را از سال 1372 وارد فهرست قرمز تالاب‌های بین‌المللی (فهرست مونترو) کرده است.
وی وضعیت فاضلاب شهرستان شادگان را بحرانی توصیف کرد و اظهار کرد: شبکه خطوط لوله فاضلاب در این شهرستان نشست کرده و در روستای چومه سیدعلوان، شبکه فاضلاب به صورت ناقص کار شده و نیمه تمام باقی مانده است.
فرج‌اللهی گفت: تاکنون اقدامی برای احداث ایستگاه پمپاژ فاضلاب شادگان انجام نشده و 2 شهر دار خوین و خنافره از توابع شادگان نیز فاقد طرح جامع سامانه فاضلاب شهری هستند.
وی به رطوبت 93 درصد هوا در 2 هفته گذشته در این شهرستان و قطع برق در بخشی از شهرستان شادگان اشاره کرد و افزود: نبود یک ژنراتور فعال در سامانه دفع پساب‌های خانگی در هنگام قطع برق باعث شد پساب‌های خانگی در خانه‌های مردم سرازیر شود، فرماندار شادگان افزود: در روستای چومه سیدعلوان، فاضلاب و در روستای بنی‌اسد فاضلاب‌ها در کوچه و خیابان جاری شده است.
وی اظهار کرد: بحران فاضلاب سلامت مردم را تهدید می‌کند و از سوی دیگر بی‌آبی مردم این شهرستان را کلافه کرده است.
تالاب شادگان زیستگاه بیش از 154 گونه از پرندگان، 40 گونه از پستانداران و گونه ماهی مردابی و 45 گونه ماهی دریایی از ماهیان کشور است و 110 گونه گیاهی، سه گونه دوزیست، 9 گونه خزنده و چهار گونه میگو را در خود جا داده که همگی در معرض نابودی قرار دارند.