kayhan.ir

کد خبر: ۸۳۰۷۳
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۵

المپیک ریو ۲۰۱۶



قوی‌ترین، سریع‌ترین و بالاترین‌ ورزشکاران المپیک ریو
 سه مدال مهم و باارزش المپیک به کشورهای جامائیکا، برزیل و گرجستان رسید.با برگزاری رقابت دسته فوق سنگین رقابت‌های وزنه‌برداری المپیک 2016 ریو تکلیف سه مدال مهم المپیک مشخص شد. در هر دوره المپیک سه مدال ارزش بیشتری دارد و همه منتظر هستند تا ورزشکارانی که به این سه مدال می‌رسند مشخص شوند. طلای پرش با نیزه، دوی 100 متر و دسته فوق سنگین وزنه‌برداری سه مدال مهم هر المپیک هستند که به دارندگان آن لقب و صفت بالاترین، سریع‌ترین و قوی‌ترین مرد را اطلاق می‌کنند. «تیاگو داسیلوا»ی برزیلی نیز در پرش با نیزه المپیک با شکستن رکورد این بازی‌ها بالاتر از رینو لاوینی فرانسوی پرید و به مدال طلا رسید. او رکورد 6 متر و 3 سانتی متر را برجای گذاشت تا لقب بالاترین مرد را به دست آورد. یوسین بولت قهرمان افسانه‌ای دوهای سرعت جهان در فینال دوی 100 متر موفق شد با زمان 9/81 از خط پایان عبور کرد و با پشت سرگذاشتن حریفان سومین مدال طلای دوی 100 متر خود را در المپیک‌ها به دست آورد. او برای سومین دوره پیاپی سریع‌ترین مرد المپیک شد. در دسته فوق سنگین وزنه‌برداری نیز که بهداد سلیمی حضور داشت «لاشا تالاخادزه» از گرجستان موفق شد به مدال طلا برسد. او با شکستن رکورد دوضرب المپیک و جهان به مقام قهرمانی رسید و عنوان قوی‌ترین مرد المپیک را از ایران گرفت و به خود اختصاص داد.
 
پیوند ۴ عضو بدن مربی آلمانی به بیماران برزیلی
 ۴ عضو بدن مربی نگون‌بخت و فوت‌شده قایقرانی کانو آلمان به بیماران برزیلی پیوند زده شد. یکی از اتفاقات تلخ بازی‌های المپیک ریودوژانیرو درگذشت مربی جوان تیم قایقرانی کانو آلمان‌‌ها بود. اشتفان هنتسه در حادثه تصادف تاکسی در شهر محل انجام بازی‌ها، از ناحیه سر دچار ضربه شد و به حالت کما رفت.وی روز گذشته درگذشت و این موضوع باعث تاثر بسیاری در سراسر جهان شد. در ارتباط با وی مطبوعات آلمان گزارش کردند 4 عضو بدن وی به بیماران نیازمند به هنگام مدت بستری بودن در بیمارستان ریو، پیوند زده شده است.روبرتا ناپولی، سخنگوی سازمان پزشکی شهر ریودوژانیرو اظهار داشت: قلب، کبد و 2 ریه وی به صورت موفقیت‌آمیز پیوند زده شد. به همین دلیل او باعث نجات 4 بیمار شد. ناپولی همچنین از خانواده این مربی تشکر بسیار کرد که از راهی دور،‌ اجازه دادند اعضای بدن وی،‌ پیوند زده شود.
 
حرکت انسان‌دوستانه دونده آمریکایی
 روز سه‌شنبه در مسابقات دوی پنج هزار متر زنان المپیک اتفاقی افتاد که برای تماشاگران یادآور روحیه واقعی المپیک و هدف اصلی این بازی‌ها بود. ابی آگوستینو از آمریکا روز گذشته در مسابقه دوی پنج هزار متر المپیک حرکت انسان‌دوستانه انجام داد. هامبلین، دونده نیوزیلندی که بر اثر پیچ‌خوردگی پا به زمین خورده بود باعث بر هم خوردن تعادل آگوستینو نیز شد. آگوستینو بدون در نظر گرفتن مسابقه به هامبلین کمک کرد تا بلند شود و به مسابقه ادامه دهد. خود او بعد از چند دقیقه برای ادامه مسابقه دچار مشکل شد و از ناحیه زانو احساس ناراحتی کرد. هامبلین دویدن را متوقف کرد تا احوال آگوستینو را جویا شود. در نهایت این دو دونده در پایان مسابقه یکدیگر را در آغوش گرفتند. هامبلین درباره این اتفاق اظهار کرد: ناگهان زمین خوردم به خودم گفتم چه اتفاقی افتاد. ناگهان دستی را بر روی شانه‌ام احساس کردم. انگار کسی به من گفت بلند شو. این بازی‌های المپیک است. باید به خط پایان برسی. بسیار خوشحالم که ابی چنین کاری را انجام داد. این دختر روح المپیک را به نمایش گذاشت. پیش از این او را ندیده بودم. فارغ از مسابقه و نتایج آن، این لحظه را در تمام زندگی‌ام به یاد خواهم داشت. او شانه من را تکان داد و گفت زود باش بلند شو. او خودش به سختی می‌توانست بلند شود اما به من کمک کرد. اگر 20 سال دیگر کسی از من بپرسد المپیک چه طور بود، این اتفاق را تعریف می‌کنم.
 
تالاخادزه: فریاد ایرانیان به من قدرت بیشتری داد
 وزنه‌بردار گرجستانی که مدال طلای سنگین وزن المپیک را گرفت، اعتراض و فریاد تماشاگران ایرانی‌ را در این قهرمانی موثر دانست. بامداد دیروز با پذیرفته نشدن وزنه دوضرب بهداد سلیمی، مسئولان و هواداران ایرانی شروع به اعتراض کردند. مسئولان ایرانی به جایگاه هیئت ژوری نزدیک شدند که این حرکت غیرقانونی بود و با ورود مسئولان امنیتی به ورزشگاه همراه شد. پنج هزار تماشاگر ایرانی حاضر  در ورزشگاه بعد از این اتفاق لاشا تالاخادزه را هو کردند. تالاخادزه بعد از رسیدن به قهرمانی در این باره اظهار کرد: خیلی خوب است که گرجستانی‌ها با هم هستند. تماشاگران سر و صدا کردند. ایرانی‌ها گریه می‌کردند و داد می‌زدند. شاید این مسئله به من قدرت بیشتری داد تا بتوانم قهرمان شوم.او درباره عملکرد بهداد سلیمی نیز بیان‌ کرد:  بدون شک او قهرمان المپیک است و مهم‌ترین کسی بود که من می‌خواستم او را شکست دهم اما او اشتبا‌هاتی داشت. تمام کار من این است که سعی کنم مدال بگیرم و در نهایت نیز قهرمان شدم.