kayhan.ir

کد خبر: ۸۳۰۰۱
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۹
آغاز مرحله جدید از ائتلاف 3جانبه ضد تروریستی

جنگنده‌های روسی از پایگاه همدان مواضع اصلی تروریست‌های تکفیری در سوریه را بمباران کردند

مقامات وزارت دفاع روسیه رسما تایید کردند که جنگنده‌های این کشور با برخاستن از پایگاه هوایی همدان، مواضع اصلی تروریست‌های تکفیری را در سوریه بمباران کردند.





وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای در وب‌سایت خود گزارش کرد، شماری از بمب‌افکن‌های بلند‌برد توپولوف «TU-22M3» از پایگاه هوایی همدان در غرب ایران پرواز کرده است و مواضع داعش و جبهه ‌النصره در سوریه را هدف قرار داده است.
طبق این گزارش، این حملات هوایی، پنج انبار مهم تسلیحات، پایگاه‌های آموزشی و سه مقر فرماندهی این گروه تروریستی را تخریب کرده است.
به گزارش فارس، دریادار «کومویودوف» رئیس کمیته دفاعی دوما در خصوص استفاده از پایگاه هوایی ایران برای انجام حمله جنگنده‌های روسیه به مواضع داعش در سوریه گفت که این اقدام به ذخیره سوخت و افزایش حجم بار بمب‌هایی که بمب‌افکن‌های روسیه می‌توانند، آن را حمل کنند، می‌شود. در همین حال، شبکه راشاتودی در خبری فوری به نقل از وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که بمب‌افکن‌های روسی با برخاستن از فرودگاه همدان ایران، پایگاه‌های تروریست‌ها را در سوریه هدف قرار دادند.
بنابر اعلام وزارت دفاع روسیه، تهران و مسکو توافقنامه‌ای را امضا کرده‌اند که به روس‌ها اجازه می‌دهد بمب‌افکن‌های راهبردی خود را در پایگاه شکاری «نوژه» همدان مستقر کنند.
به نوشته وبگاه شبکه «راشاتودی» روسیه همچنین اعلام کرده بمب‌افکن‌هایی که در ایران مستقر شده‌اند، تاکنون چند بار مواضع تروریست‌ها را در سوریه هدف حملات هوایی قرار داده‌اند.
علاوه بر بمب‌افکن‌های دوربرد استراتژیک
TU-22 جنگنده- بمب‌افکن‌های پیشرفته سوخو-34 هم در پایگاه هوایی همدان مستقر شده‌اند. این جنگنده‌ها مواضع داعش و النصره در حلب، دیرالزور و ادلب را هدف قرار داده‌اند.
طبق توافق روسیه با ایران برای استفاده از پایگاه نوژه جهت عملیات در سوریه، زمان پرواز جنگنده‌ها و بمب‌افکن‌های این کشور تا 60 درصد کاهش یافته که هم از هزینه‌ حملات ضد داعش کاسته و هم بر دقت این حملات می‌افزاید.
بر این اساس، فاصله پروازی از فرودگاه نظامی «مُدزُک» در جنوب روسیه تا شهر «تدمر» در سوریه حدود 2150 کیلومتر است که این فاصله از پایگاه نوژه به 900 کیلومتر کاهش می‌یابد.
دلیل این امر، مناسب نبودن پایگاه هوایی «حمیمیم» در «لاذقیه» برای فرود چنین بمب‌افکن‌هایی اعلام شده است. بمب‌افکن‌های TU-22M3 یکی از بزرگترین هواپیماهای جنگی در نوع خودش است.
 همکاری راهبردی ایران و روسیه
در مبارزه با تروریسم
«علی شمخانی» دبیر شورای‌ عالی امنیت ملی کشورمان در گفت‌وگویی در پاسخ به سوالی در خصوص انتشار برخی خبرها مبنی بر استفاده روسیه از فضا و امکانات ایران برای حمله به تروریست‌ها در سوریه تصریح کرد: همکاری‌های ایران و روسیه برای مبارزه با تروریسم در سوریه راهبردی است و ما در این رابطه تبادل ظرفیت و امکانات داریم.
گفتنی است آمریکا و عربستان سعودی به شدت از ائتلاف تهران، مسکو و دمشق در مبارزه با تروریست‌های تکفیری در منطقه عصبانی بوده و به طرق مختلف سعی در تضعیف آن دارند.