kayhan.ir

کد خبر: ۸۲۹۳
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۳:۳۳
توسط کارشناس برنامه «سمت خدا» مطرح شد

پیشنهاد حذف آگهی‌های بازرگانی از برنامه‌های کودک

برنامه تلویزیونی «سمت‌خدا» پس از اجرای هزار و صد برنامه در تاریخ 14 اسفند امسال با پیشنهاد حذف آگهی‌های بازرگانی از جدول پخش برنامه‌های کودک و کاستن از هزینه‌های غیرضروری، خواستار توجه جدی همه نهادهای ذی‌ربط و مسئولین صدا و سیما به فرهنگ‌ساز بودن برنامه‌های رسانه ملی شد.


حجت‌الاسلام محمدمهدی ماندگاری در این برنامه ضمن درخواست حذف آگهی‌های غیرمفید و خصوصا آگهی‌های مربوط به برنامه‌های کودکان، پیشنهاد داد که یکی از برنامه‌های مناظره گروه اقتصاد شبکه یک به این موضوع، جهت بررسی و شفاف‌سازی ابعاد این اقدام رایج اما نادرست اختصاص یابد.
وی در فراخوانی عمومی از همه مردم ایران اسلامی خواست تا ضمن حمایت از مدیران انقلابی رسانه ملی به آنان اعلام کنند که حاضرند سریال و برنامه‌های سرگرم‌کننده کمتری ببینند اما صدا و سیما برای تهیه هزینه برنامه‌هایش مجبور به فروش آنتن و سرخم کردن مقابل سرمایه‌داران نگردد و ذهن معصوم کودکان را درگیر آگهی‌های تبلیغاتی نکند.
حجت‌الاسلام ماندگاری در تالار ایده‌های پایگاه اینترنتی برنامه «سمت خدا» در تبیین پیشنهاد خود گفته است:
«همیشه امر به معروف این نیست که حتما آن معروف یکی از احکام مستقیم دین اسلام باشد، بلکه اگر اقامه آن معروف واسطه احیای سایر احکام و آموزه‌های دین نیز گردد مطلوب است. حجم بالای آگهی‌های تلویزیونی در سال‌های اخیر و خصوصا در حوزه کودک که مخالف صریح آیین‌نامه‌های سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی است نگرانی همگان را برای صیانت از ذهن و روح کودکان معصوم برانگیخته است. بر همین مبنا و براساس اصل دینی حمایت از مظلوم (که در این موضوع احساس ما این است که کودکان مظلوم واقع شده‌اند) پیشنهاد بنده این است که با فراخوان حمایت مردمی، به صورت قاطعانه از مسئولین محترم و انقلابی و متدین صدا و سیما بخواهیم که بنا بر یک خواست عمومی و مطالبه یک حق قانونی، نسبت به قطع این آگهی‌ها طبق آیین‌نامه سازمان که پخش این آگهی‌ها را قبل، بعد و حین برنامه‌های کودک ممنوع می‌داند، اقدام نمایند. پیشنهاد دیگر بنده اختصاص یک برنامه از مجموعه برنامه مناظره شبکه یک که عصرهای جمعه پخش می‌شود در ماه اسفند 1392 به موضوع آگهی‌های بازرگانی در تلویزیون است و در این برنامه حتما کارشناسان فرهنگی تلویزیون (نه کارشناسان مالی) که مجوز پخش این نوع آگهی‌ها را صادر کرده‌اند در برنامه حضور یابند و دفاعیات و مستندات خود را برای این تخلف محرز آیین‌نامه‌ای که آسیب‌رسان به روح و جسم و نهاد خانواده کودکان معصوم است اعلام نمایند.»