فعالیت «مهدهای کودک دارای نوآموز پیشدبستانی» بدون مجوز از آموزش و پرورش غیر قانونی است
مدیرکل دفتر آموزش پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش گفت: فعالیت «مهدهای کودک دارای نوآموز پیشدبستانی» بدون اخذ مجوز از این وزارتخانه، غیرقانونی است.
به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، رخساره فضلی با بیان اینکه مدیریت یکپارچه آموزش و پرورش دوره پیش دبستانی برای همه نهادها، سازمانها و ادارات لازم الاجراست، افزود: مسئول حاکمیتی دوره پیشدبستانی، وزارت آموزش و پرورش است و فعالیت مهدهای کودکی که اقدام به مراقبت و نگهداری از کودکان سنین پنج و 6 ساله میکنند منوط به اخذ مجوز از وزارت آموزش و پرورش خواهد بود، این وزارتخانه باید در مواردی که مهدهای کودک بدون اخذ مجوز اقدام به ارائه خدمات آموزشی و پرورشی به کودکان دوره پیش دبستانی میکنند، اقدام و برخورد کند.فضلی ادامه داد: علاوه بر این، به استناد بخشنامه مشترک دو وزارتخانه آموزش و پرورش و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان بهزیستی کشور مبنی بر اعمال مدیریت یکپارچه آموزش و پرورش دوره پیشدبستانی به عنوان امر حاکمیتی، صرفاً فعالیت مهدهای کودک دارای نوآموز پیش دبستانی که در سامانه وزارت آموزش و پرورش ثبتنام کرده و مجوز ادامه فعالیت دریافت میکنند، بلامانع است ولی فعالیت آن دسته از مهدهای کودکی که مجوز فوق را دریافت نکردهاند، غیرقانونی اعلام میشود.
اظهارات مدیرکل دفتر آموزش پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش در حالی است که به گفته برخی کارشناسان همچنان حدود 14 نهاد در امر دادن مجوز به مهدهای کودک (چه دارای نوآموز پیشدبستانی چه بدون آن) دخالت دارند. همچنین مدتی است بیقانونی گسترده در کنار ضعف نظارت محسوس و گسترده بهزیستی موجب شده، طرح بازگشت آموزش خردسالان به زیرمجموعه تخصصی وزارت آموزش و پرورش با جدیت بیشتری در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار بگیرد، چنین فضای مبهمی، زمینه فعالیت مراکزی را فراهم کرده که با چارچوبهای حاکمیتی و تعالیم اسلامی همراه نیستند. ضمن اینکه نباید از ابعاد امنیتی و نفوذبرانگیز این نابسامانی غافل شد.رشد و گسترش مهدهای منطبق به سیستم آموزشی غربی اعم از مونته سوری با نظارت و ورود مستقیم یونسکو در حوزه مهدهای کودک، موجب شده اصل فعالیت سازمان بهزیستی با ساختار متناسب با «آسیبهای اجتماعی»، در حوزه نسلی آموزش کودکان، با گرایش به برونسپاری وظایف حاکمیتی به سمنها و نهادهای متقاضی دخالت در این بخش مهم، زیر سوال برود.به نظر میرسد تجمیع وظایف تعلیم و تربیت در وزارت آموزش و پرورش به سبب ساختار حرفهای این نهاد و پاسخگویی به مجلس شورای اسلامی، به برخی ناهنجاریهای بروز یافته در این حوزه اعم از فعالیت فرق ضاله، آموزشهای ضدایرانی و غیراسلامی و عملکرد غیرتخصصی و نظارت محدود و غیرکارآمد، پایان دهد.
گفتنی است، بخش عمده و مهمی از ولنگاری فرهنگی که در تاسیس و اداره بسیاری از مهدهای کودک (چه دارای دارای نوآموز پیشدبستانی چه بدون آن) به چشم میخورد، حاصل همین مدیریت چند گانه بر ساختار تعلیم و تربیت کشور است، تا جایی که علی رغم بخشنامه مشترک دو وزارتخانه آموزش و پرورش و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان بهزیستی کشور مبنی بر اعمال مدیریت یکپارچه آموزش و پرورش دوره پیشدبستانی به عنوان امر حاکمیتی، همچنان مسئولان آموزش و پرورش از مجوز دادنهای غیرقانونی گله مند هستند.