رکود- تورمی در دبیرستانها و تصمیم ناگهانی آموزش و پرورش!(خبر ویژه)
فشار و اجبار وزارت آموزش و پرورش به اولیا در زمینه تعیین رشته دانشآموزان ورودی به مقطع دوم دبیرستان مسئلهساز شده است. این وزارت میگوید تعداد داوطلبان چند رشته به ویژه علوم تجربی از حد نیاز و مقدورات عبور کرده و دیگر ظرفیتهای موجود مانند هنرستان و کار و دانش نیمه معطل مانده است.
خروجی این تصمیمسازی خلقالساعه، اجبار دانشآموزان و والدین به انصراف از رشتههایی مانند تجربی و ریاضی و انسانی برای پر کردن مدارسی است که فعلاً به هر دلیل دانشآموز یا والدین وی علاقهای به رشته تحصیلی آن مدرسه ندارند. در این میان دو مسئله قابل تأمل وجود دارد. یکی پارتیبازیهایی که برای دور زدن همین بخشنامه انجام میشود و دیگری مجوز ثبتنام «دلبخواهی» در دبیرستانهای غیر دولتی و -غیر- انتفاعی! این تصمیم دفعتاً ظرف همین دو سه هفته اخیر به اطلاع اولیا رسیده و یک دغدغه ذهنی بغرنج را برای آنان فراهم آورده است.
در این میان وزارت آموزش و پرورش باید پاسخ دهد که اولاً نیازسنجی و ظرفیتسازی مبتنی بر آن در این وزارتخانه چگونه است که حالت «رکود- تورمی»!! اخیر پدیدآمده است؟ ثانیاً آیا بدون آمادهسازی روانی والدین و فرزندان از دست کم 6 ماه پیش، و با صرف اجبار و تولید استرس و نارضایتی میتوان خیال کرد که وزارتخانه در حال تصمیمسازی و مدیریت موفق است؟ ثالثاً آیا نتیجه بیتدبیری اخیر در مجبور کردن مردم برای ثبتنام در مدارس پولی، ضعیفتر کردن مدارس دولتی و در نتیجه تشدید تبعیض و شکاف طبقاتی در نظام تعلیم و تربیت نیست؟