4 روش فروشندگان سودجو پوشاک در آستانه شب عید
برخی از عرضه کنندگان پوشاک خارجی، با تبلیغات غیرواقعی و طرح عناوینی همچون حراج واقعی، فروش فوقالعاده، OFF و حراج به علت تغییر شغل، درصدد فروش و کسب سود بیشتر از مردم در ایام پایانی سال هستند.
محمدحسین مولاخواه مدیرکل دفتر نظارت بر کالاهای غیرفلزی سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان در این رابطه گفتنیهای بسیار دارد . او می گوید این نوع فروشندهها شگردهای بسیاری برای فروش اجناس خود به قیمتهای خیلی بالاتر از آنچه انتظار میرفت دارند که مهمترین آن ها چهار شگرد است . او معتقد است که با توجه به نزدیک شدن به ایام پایانی سال به ویژه در آستانه بهار، خریدهای نوروزی انواع پوشاک از جمله پوشاک، کیف و کفش افزایش می یابد و امکان دارد برخی از عرضهکنندگان اقلام خارجی مذکور با تبلیغات غیرواقعی و طرح عناوینی همچون حراج واقعی، فروش فوقالعاده، OFF و حراج به علت تغییر شغل، درصدد فروش و کسب سود بیشتر باشند.
مدیرکل دفتر نظارت بر کالاهای غیرفلزی سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان افزود: بر همین اساس مردم نباید فریب اینگونه تبلیغات را بخورند و پس از مقایسه قیمت و کیفیت با محصولات مشابه در سایر فروشگاهها، اقدام به خرید کنند، ضمن اینکه برگزارکنندگان فروش فوقالعاده نیز باید مجوز لازم را از اتحادیه مربوطه کسب کرده باشند.
او تاکید میکند : متاسفانه عدهای سودجو برای کسب سود نامشروع، تلاش دارند تا با به اشتباه انداختن مشتری، یک اسم خارجی را انتخاب و مارک درست کرده و کالای ایرانی خود را به نام کالای خارجی به فروش رسانند، در حالی که این مارک و برند، وجود خارجی ندارد و پوشاک فروخته شده تحت آن نام، در کارگاه های زیرپلهای تولید شده باشد.
مولاخواه با بیان اینکه برخی از فروشندگان از فرصت خریدهای مردم در ایام پایانی سال سوءاستفاده کرده و کالاهای قاچاق را به مردم میفروشند، خاطرنشان کرد: برخی فروشندگان، پوشاک خارجی را به شکل عمده و با قیمت اندک وارد کشور کرده و پس از چسباندن مارکهای خارجی و حتی دستکاری در مشخصات پارچه، آن را بعنوان جنس مارک دار و اورجینال به فروش می رسانند که این تخلفی آشکار است و در سایر کشورها مستلزم پرداخت جریمه سنگین است.
وی تاکید دارد : در کشورهای دنیا، قوانین به روشنی علیه متخلفان تدوین شده و بدون اغماض به اجرا در میآید و در نتیجه، اندیشه تخلف به ذهن کسی خطور نمیکند.
مولاخواه با بیان اینکه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک باید مراقب رفتار خود در بازار داغ خریدهای مردم در شب عید باشند، ضمن اینکه توجه داشته باشند که تولید و فروش کالای تقلبی نه تنها از نظر عرف، شرع مقدس و قانون ناپسند است، بلکه در جامعه بدبینی و بی اعتمادی ایجاد می کند که در دراز مدت خسارت سنگینی به اقتصاد کشور و تولیدات داخلی وارد خواهد کرد.
این مقام مسئول در سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان خاطرنشان کرد: نصب برچسب قیمت یک الزام قانونی است و کلیه عرضه کنندگان پوشاک مکلفند با الصاق برچسب بر روی کالا، قیمت واحد کالا را به طور روشن و مکتوب و بگونه ای که برای همگان قابل رویت باشد، اعلام کنند.
وی از اجرای طرح ویژه پایش بازار شب عید در سراسر کشور خبرداد و گفت: این طرح به منظور حمایت از مصرفکنندگان و کنترل بازار، ویژه نوروز 93 به اجرا در می آید که بر اساس آن از پانزدهم اسفندماه جاری به مدت یک ماه اجرایی خواهد شد.
مولاخواه خاطرنشان کرد: بازرسان و ناظران صنفی در این طرح، ضمن نظارت بر سودهای مجاز ، نصب برچسب قیمتها واحدهای توزیعی پوشاک را نیز کنترل کنند. در مقابل مردم نیز سعی کنند از فروشگاه هایی که به حقوق مصرف کنندگان احترام نمیگذارند و با قانون گریزی و عدم درج قیمت بر روی کالا به دنبال اجحاف به مصرف کننده و گرانفروشی هستند خرید نکنند.
مدیر کل نظارت بر کالاهای غیرفلزی سازمان حمایت در مورد حداکثر سود واحدهای عمده و خرده فروشی اقلام مختلف البسه اظهار داشت: مطابق با مصوبه کمیسیون هیات عالی نظارت حداکثر سود فروش اقلام مختلف عمده فروشان 7 درصد و خرده فروشی 20 درصد باید محاسبه شود.
وی ادامه داد: عرضه کنندگان عمده لباس زیر، جوراب و کاموا و انواع کیف و کفش با 5 درصد و واحدهای خرده فروش تنها حق دارند اجناس خود را با حاشیه سود 15 و 20 درصد به فروش برسانند. البته توصیه به خریداران نیز این است که فاکتور بخواهند چراکه در هنگام خرید و در صورتی که مشتری بخواهد واحدهای صنفی موظف به ارائه فاکتور معتبر هستند تا درصورت لزوم، مشتری بتواند حق خود را از طریق قانونی پیگیری کند.
مولاخواه تاکید کرد: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه مورد تخلف می توانند شکایت خود را به سامانه 124 و یا ستادهای مستقر در سازمانهای صنعت، معدن و تجارت اطلاع داده و مطمئن باشند در کوتاهترین زمان ممکن به شکایت آنها رسیدگی خواهد شد.