kayhan.ir

کد خبر: ۷۹۱۰۵
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۷
دبیر انجمن ریخته‌گری:

خودروسازان واردکننده قطعات شده‌اند!

دبیر انجمن صنایع ریخته‌گری با انتقاد از عدم پرداخت بدهی 4 هزار میلیارد تومانی وزارت نیرو به صنعت ریخته‌گری، گفت: خودروسازان به جای خرید قطعات از داخل به سراغ واردات رفته‌اند.


عبدالحمید قدیمی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به آمار بالای تعطیلی واحدهای ریخته‌گری در شهرک‌های صنعتی، اظهار داشت: عدم پرداخت بدهی دولت به پیمانکاران یکی از دلایل مهم تعطیلی این واحدها و رکود در این بخش است.
وی ادامه داد: وزارت نیرو در بخش آب بزرگترین بدهکار به پیمانکاران است به طوری که از 13 هزار میلیارد تومان بدهی وزارت نیرو به پیمانکاران، حدود 3 تا 4 هزار میلیارد تومان به بدهی در بخش آب مربوط می‌شود.وی همچنین با اشاره به رکود موجود در فروش خودرو و نصف شدن میزان صادرات خودرو، گفت: این مسئله نیز در وضعیت شرکت‌های قطعه‌ساز و همچنین شرکت‌های ریخته‌گری که تامین‌کننده مواد اولیه قطعه‌سازان هستند، موثر بوده است.قدیمی با بیان اینکه بیش از نصف وزن خودرو به قطعات ریخته‌گری اختصاص دارد، گفت: بحران موجود در خودروسازی و قطعه‌سازی باعث تعطیلی واحدهای ریخته‌گری شده و هم‌اکنون خودروسازان بیشتر به واردات قطعات تمایل دارند.وی تصریح کرد: خودروسازان به جای بستن قرارداد با قطعه‌سازان داخلی به سراغ واردات قطعه از چین رفته‌اند و حاضر نیستند بدهی‌های قبلی خود را به قطعه‌سازان بپردازند.
نصف واحدهای کوچک ریخته‌گری تعطیل شده‌اند
وی با بیان اینکه بیش از نیمی از واحدهای کوچک ریخته‌گری تعطیل شده‌اند، گفت: در شهرک صنعتی عباس‌آباد تعداد واحدهای ریخته‌گری تعطیل شده به 200 مورد طی یک سال اخیر می‌رسد.دبیر انجمن ریخته‌گری ادامه داد: در شهرک‌های صنعتی اشتهارد و شمس‌آباد نیز واحدهای ریخته‌گری زیادی تعطیل شده‌اند و در چنین شرایطی، واحدهای بزرگ ریخته‌گری با ظرفیت بسیار پایین کار می‌کنند.
وی تصریح کرد: یکی از واحدهای بزرگ ریخته‌گری سال گذشته با 13درصد ظرفیت خود فعال بود.وی تاکید کرد: مشکل صنعت ریخته‌گری فقط تامین نقدینگی نیست، بلکه سرعت گردش نقدینگی مهم است که در حال حاضر این گردش متوقف شده و تا زمانی که به جریان درنیاید، تزریق نقدینگی نمی‌تواند مشکل‌گشا باشد.