فریب در روز روشن!
چند میلیون تومان برای چند ساعت مشاوره
این روزها خانوادهها بیش ازدانش آموزان به قبولی فرزندانشان در کنکور اهمیت میدهند، آنقدرکه حتی به فرزندانشان فشار میآورند و به این ترتیب شیرینترین سالهای زندگی دانشآموز در استرس میگذرد.
تمام ۱۲ سال تحصیلی یک طرف، گرفتن نتیجه در کنکور که در یک روز و تنها در چند ساعت و چندین سؤال و تست برگزار میشود یک طرف، به نحوی که خانوادهها حاضرند هزینههای زیادی برای قبولی فرزندانشان بپردازند، حاضرند صرفه جوییهای زیادی در زندگی کنند تا با دست گشاده برای قبولی فرزندانشان در کنکور پول خرج کنند و نخستین کاری که به ذهن والدین میرسد ثبت نام آنان در موسسههای آموزشی و کلاسهای کنکور است.
در این میان اما موسسات سودجو تورشان را پهن کردهاند تا از آب گل آلود ماهیهایی بس بزرگ بگیرند و البته میگیرند. این موسسهها به خوبی میدانند که قبولی دانشآموزان در کنکور برای والدینشان بسیار اهمیت دارد و آنان از هزینهکردن هیچ رقمی فروگزار نمیکنند.
با آغاز سال تحصیلی تبلیغات کتابهای کمک آموزشی و کنکور در تلویزیون، روزنامهها و بیلبوردها شدت میگیرد. تبلیغاتی که در هنگام دیدن مسابقه فوتبال هم دست از سر خانوادهها و داوطلبان بر نمیدارد و در حاشیه زمین فوتبال به ویژه در بازیهای مهمی همچون «دربی» دیده میشوند. تبلیغاتی که برای دیده شدن در یک برنامه پرمخاطب حاضرند میلیونها یا میلیاردها تومان هزینه کنند. هزینههایی که چند برابر آن از جیب خانوادهها تامین میشود.
چگونه در کنکور
صد در صد بزنیم؟!
میتوان جملات اقناعکننده بسیاری را در تبلیغات موسسات و مشاوران تحصیلی دید همانند «چگونه صددرصد بزنیم؟» «بدون شرکت در کلاسهای اساتید بزرگ نمیتوان نتیجه گرفت» «معرفی بهترین کتابهای تست زنی» «اولین و تنها مشاور و برنامهریز دارای مقالات در ایران و جهان»، «اردوهای تستزنی» اینها تنها بخشی از تبلیغاتی است که در تلویزیون، بیلبوردهای سطح شهر، سایتها و روزنامهها میبینیم.
تبلیغاتی که مخاطب را اقناع میکند که بدون شرکت در کلاسهای آموزشی، خرید کتابهای کمک آموزشی و تست زنی و مشاوره قبولی در دانشگاه میسر نمیشود و هرکه پول بیشتری بدهد قبول شدنش تضمین شدهتر است.
یک میلیون و ۷۰۰ برای مشاوره در یک ماه
یکی از مشاورهای کنکوری که مشهوریت خود را مدیون رپورتاژآگهیهای روزنامه و رادیو است تنها برای یک ماه مشاوره تلفنی مبلغ یک میلیون و ۲۰۰ تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان دریافت میکند.
این مشاور میگوید: تنها برای یک ماه و فقط برای دروس تخصصی این مبلغ باید پرداخت شود و مبلغ دروس عمومی جدا حساب میشود.
در حالی که کمتر از یک ماه به برگزاری کنکور سراسر مانده است این مشاور تمام وقتهایش پر است و دوستان خود را برای مشاوره به متقاضیان معرفی میکند که مبلغی مشابه دریافت میکنند.
به راستی چه کاری از این سادهتر که در طول یک ماه روزی حدود نیم ساعت یا یک ساعت به دانشآموزی مشاوره بدهی و در نهایت یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به جیب بزنی. در نهایت هم اگر دانشآموز در کنکور قبول نشد، پاسخشان به والدین این است که فرزندتان تلاش کافی نکرده یا اینکه فرزندتان هوش لازم را ندارد.
جالب اینکه همین مشاور کنکور برای یک سال مشاوره کامل چیزی حدود ۱۰ میلیون تومان از والدین دانشآموزان مطالبه میکند و این رقم وقتی در تعداد گیرندههای مشاوره ضرب شود میتوان متوجه شد که چرا این مراکز هزینههای سرسام آور تبلیغاتی را متقبل میشوند و تمام رسانهها را برای تبلیغ خود به کار گیرند.
تاثیر هزینه بر قبولی در دانشگاه همیشه مثبت نیست
خانم شیخی که فرزندی کنکوری دارد میگوید: سال گذشته دخترم را برای آمادگی در کنکور در یک مدرسه غیرانتفاعی ثبت نام کردم که کلاسهای کنکور برگزار میکرد، وعدههایی مبنی بر برگزاری آزمون داده بودند که پس از گذشت چند ماه از سال تحصیلی از آزمون نیز خبری نشد و کیفیت آموزشها بسیار پایین آمد، در نهایت دخترم در دانشگاه آزاد، رشته زبان انگلیسی مقطع کاردانی پذیرفته شد رشته و دانشگاهی که اگر هزینه هم نمیکردم پذیرفته میشد. شرکت در کلاسهای کنکور تنها زیان مالی برای ما داشت. در حال حاضر نیز از استرس و فشارهای زیادی که به فرزندم وارد کردم پشیمانم، دختر دیگرم نیز سال سوم دبیرستان است برای او دیگر هزینهای نکردم تا با خواندن کتابهای درسی به جای جزوه خواندن اساتید کنکوری در کنکور نتیجه بگیرد.
مشاوره و منابع موسسات کنکور معتبر نیست
دبیر شورای عالی آموزش وپرورش میگوید: دانشآموزان باید با راهنمایی معلم و محتواهای کتابهای درسی در کنکور سراسری شرکت کنند. بخشی از مشاورهها و منابعی که در اختیار دانشآموزان از طریق موسسات قرار میگیرد معتبر نیست.مهدی نوید ادهم تصریح کرد: بارها دیدهایم دانش آموزانی که محتوای درسی خود را عمیق مطالعه کردهاند موفقیت بیشتری داشتهاند.
نگاه درآمدزایی رسانه ملی به تبلیغات کنکوری
نوید ادهم تاکید کرد: متاسفانه رسانه ملی تنها از منظر درآمدزایی به تبلیغات کتابهای آموزشی غیراستاندارد نگاه میکند اما ما از منظر تربیتی به مسائل و تاثیری که بر روی دانشآموزان دارد نگاه میکنیم که همین تفاوت نگاه موجب اختلاف میان ما و رسانه ملی شده است.
با گسترش شبکههای اجتماعی، تبلیغات موسسات و مشاوران تحصیلی نیز بیشتر شده است و صفحهها و کانالهایی در اینستاگرام و تلگرام از سوی آنان راهاندازی شده است که جزوات خلاصه و فایلهای صوتی دروس را در اختیار دانشآموزان قرار میدهند و دانشآموزان را تشویق به دریافت مشاوره تلفنی و آزمونهای مبحثی میکنند. مشاورههایی که دانشآموزان باید هزینههای میلیونی برایش پرداخت کنند.
ناگفته نماند یکی از دلایل اعتراضات دانشآموزان به سختی امتحانات نهایی سال ۹۵ خواندن جزوات اساتید به جای کتب درسی برشمرده شده است.
منبع: خبرگزاری مهر