kayhan.ir

کد خبر: ۷۸۴۶۷
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۳
اظهار نظر جدید مسئولان بوئینگ

آمریکا بخواهد قرارداد با ایران لغو می شود

شرکت بوئینگ اعلام کرد: اگر دولت آمریکا هرگونه تغییری در روابط خود با ایران بدهد، بوئینگ این تغییرات را در فعالیت های تجاری خود اعمال خواهد کرد.




به گزارش فارس به نقل از پایگاه اینترنتی دی هیل، معاون ارشد فعالیت‌های دولتی شرکت بوئینگ اعلام کرد: توانایی تامین خطوط هوایی ایران توسط شرکت های آمریکایی و اروپایی، موضوع کلیدی و اساسی برای رسیدن به توافق (هسته‌ای) بوده و تکمیل توافق هسته‌ای به فروش هواپیماهای مسافربری جدید به ایران بستگی دارد.
تیموتی کیتینگ، در نامه ای به دو نماینده جمهوری خواه آمریکا نوشته است: «در جلسات مشورتی (با دولت آمریکا) برای ما روشن شد که توانایی تامین خطوط هوایی ایران توسط شرکت های آمریکایی و اروپایی به منظور جایگزینی هواپیماهای مسافربری ناوگان فرسوده ایران، موضوع کلیدی و اساسی برای رسیدن به توافق (هسته ای) بوده است.»
کیتینگ در عین حال تاکید کرده که اگر دولت آمریکا هرگونه تغییری در روابط خود با ایران بدهد، بوئینگ این تغییرات را در فعالیت های تجاری خود اعمال خواهد کرد.
دو تن از نمایندگان کنگره، یک هفته پیش نامه ای به دنیس مولنبرگ، مدیر اجرایی شرکت بوئینگ نوشتند و هشدار دادند که شرکت های آمریکایی نباید در «تسلیح» حکومت ایران شرکت کنند.
بوئینگ هم روز سه شنبه از امضای قرارداد با ایران خبر داد و اعلام کرد پس از اطمینان از اینکه ایران به تعهدات هسته ای خود عمل کرده، به مذاکره در مورد این توافق پرداخته است.
کارشکنی های آمریکا در اجرای مفاد برجام و ایجاد مانع در مسیر عملی شدن وعده های غربی ها از مدت ها پیش صورت علنی به خود گرفته و مشروط کردن فروش هواپیما به ایران به اجرای توافق هسته ای یکی دیگر از برنامه های آنها در این زمینه به شمار می رود. اتفاقی که می تواند با بهانه جویی آمریکایی ها درباره عمل نکردن ایران به تعهدات خود در موضوع برجام، به لغو قراردادهای تجاری ایران با غربی ها بیانجامد.
در همین رابطه خبرگزاری آمریکایی آسوشیتد پرس روز پنجشنبه نوشت: توافق 25 میلیارد دلاری شرکت آمریکایی بوئینگ با شرکت هواپیمایی حامل پرچم ایران بر بنیان‌هایی لرزان استوار شده است.
جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در یک کنفرانس خبری گفته بود که این توافق و توافق‌های آتی به «رفتار خوب» ایران بستگی دارد و آمریکا مطابق برجام حق دارد در صورتی که تشخیص دهد ایران از این هواپیماها یا قطعات آن در راستای اهدافی غیر از مواد صلح‌آمیز استفاده می‌کند مجوزها را لغو کند.
گفتنی است اصرار دولت برای ورود چندین هواپیمای گران قیمت به خطوط هوایی کشور با صرف هزینه های گزاف در شرایطی صورت می گیرد که مشتریان این هواپیماها جمعیتی محدود ولی ثروتمند هستند و در مقابل ناوگان فرسوده جاده ای و ریلی کشور جوابگوی نیاز مردم عادی نیست. اگر دولت به جای تمرکز سرمایه کشور در صنعت هوایی به سایر حوزه هایی که مورد استفاده اقشار متوسط می باشد توجه بیشتری می کرد و با جدیت بیشتری به نوسازی سیستم حمل و نقل جاده ای و ریلی اقدام می کرد شاید حوادث دلخراشی همچون جان باختن 19 نفر از سربازان جوان کشور در سانحه اخیر جاده ای رخ نمی داد.
عمق این فاجعه زمانی بیشتر احساس می شود که بدانیم ایران با 800 هزار تصادف جاده ای در سال ( ۵/۱برابر میانگین جهانی) از حیث آمار در رتبه اول مرگبارترین حوادث جاده‌ای در جهان قرار دارد. تلفات سالیانه حوادث جاده ای ایران با یک جنگ تمام عیار برابری می کند و میانگین تلفات سالیانه جاده ای در ایران معادل تلفات سقوط 60 هواپیمای مسافربری با 300 سرنشین است.به اعتقاد برخی صاحبنظران، آخوندی، وزیر راه بیش از هرکسی باید پاسخگوی حادثه دلخراش فوت سربازان عزیز کشورمان باشد. چرا که اگر دولت روحانی به جای پرداختن به خرید بی اولویت هواپیماهای تشریفاتی و  چندده میلیارد دلاری بوئینگ و ایرباس، فکری به حال ناوگان فرسوده اتوبوس ها و جاده های حادثه خیز و صعب العبور کشور می کرد، شاید امروز سربازان عزیز در آغوش گرم خانواده هایشان بودند.