kayhan.ir

کد خبر: ۷۶۱۲۰
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۵
با قرائت پیام رهبر انقلاب

دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با حضور مقامات کشوری و لشکری افتتاح شد

نخستین نشست علنی مجلس دهم روز گذشته با انتخاب هیئت‌رئیسه سنی و تحلیف منتخبان مردم در پارلمان برگزار شد .


نخستین نشست علنی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی صبح شنبه (8 خردادماه 95) در صحن علنی مجموعه بهارستان و با حضور رؤسای قوای مجریه و قضاییه، مسئولان لشکری و کشوری، فرماندهان سپاه و ارتش، جمعی از خانواده‌های شهدای هسته‌ای، شهدای مجلس و شهدای مدافع حرم، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله رفسنجانی، حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی، وزرا و معاونان رئیس‌جمهور، سفرا و رؤسای دفاتر نمایندگی کشورهای خارجی، استانداران، نمایندگان ولی‌فقیه و ائمه جمعه سراسر کشور، رؤسای دانشگاه‌های سراسر کشور، رئیس نمایندگی‌های کشورهای خارجی و جمع دیگری از مسئولان کشور، آغاز شد.
تعیین هیئت رئیسه سنی
عبدالرضا هاشم‌زائی منتخب مردم تهران متولد 1323 به عنوان رئیس، سیدمصطفی ذوالقدر منتخب مردم میناب متولد 1325 به عنوان نایب رئیس، سیده فاطمه حسینی منتخب مردم تهران متولد 1364 و سمیه محمودی منتخب مردم شهرضا متولد 1363 به عنوان دبیران هیئت رئیسه سنی مجلس دهم، در جایگاه هیئت رئیسه مجلس حضور یافتند تا اداره مجلس را به دست بگیرند.
اولین دستور کار
در ابتدای نشست، عبدالرضا هاشم‌زائی رئیس سنی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی زنگ آغاز نخستین جلسه علنی مجلس را به صدا درآورد و بر این اساس اولین جلسه نمایندگان دوره دهم با حضور 265 نفر از منتخبان ملت به صورت رسمی آغاز شد.
بر اساس اعلام هیئت رئیسه سنی مجلس، قرائت آیات 36 تا 43 سوره شورا، ارائه گزارش معاون اجرایی مجلس شورای اسلامی، قرائت پیام مقام معظم رهبری، انجام مراسم تحلیف نمایندگان مجلس دهم، ارائه گزارش وزیر کشور از انتخابات دهمین دوره پارلمان، سخنرانی حسن روحانی رئیس‌جمهور، تعیین شعب برای بررسی و تأیید اعتبار‌نامه‌های نمایندگان و حضور در مرقد مطهر امام‌خمینی(ره) دستورکارهای اولین جلسه رسمی مجلس دهم اعلام شد .
مقامات حاضر در مراسم افتتاحیه
حسن روحانی رئیس‌جمهور، علی لاریجانی منتخب مردم قم، علی‌اکبر ناطق‌نوری، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد محمدی‌گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، غلامعلی حدادعادل رئیس مجلس هفتم، آیت‌الله احمد جنتی رئیس مجلس خبرگان رهبری، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی رئیس قوه قضائیه و حجت‌الاسلام حسن خمینی، حسین دهقان وزیر دفاع، حسینعلی امیری معاون پارلمانی وزیر کشور، پرویز فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره)، محمدرضا باهنر عضو هیئت رئیسه مجلس نهم، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران و محسن اسماعیلی عضو حقوقدان شورای نگهبان برای شرکت در مراسم افتتاحیه دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در صحن علنی پارلمان حضور یافتند.
افزایش 110 درصدی ثبت نام کنندگان
پس از قرائت پیام مقام معظم رهبری از سوی حجت‌الاسلام محمدی‌گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری در مراسم افتتاحیه دهمین دوره مجلس شورای اسلامی عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور به ارائه گزارشی از روند برگزاری انتخابات پارلمان دهم پرداخت.
وی با عرض تبریک اعیاد شعبانیه و بزرگداشت یاد و خاطره امام خمینی و شهدای دفاع مقدس از رهنمودهای مقام معظم رهبری و همکاری‌های رئیس جمهور برای برگزاری انتخابات تشکر کرد.
رحمانی‌فضلی با بیان اینکه وزارت کشور با نمایندگی از دولت مسئول اجرای انتخابات است اظهار کرد: ما در طراحی انتخابات محکمات شرعی و آموزه‌های اخلاقی را مبنای خود قرار دادیم و رعایت حق‌الناس، بی‌طرفی، استقلال و امنیت کامل انتخابات از برنامه‌های وزارت کشور  بود.
وزیر کشور با بیان اینکه برای افزایش دانش مجریان برگزاری انتخابات 27 همایش توجیهی در سراسر کشور برگزار شد، خاطرنشان کرد: این جلسات با حضور رئیس و اعضای ستاد انتخابات و 960 هزار دست‌اندرکار برگزار شد و آزمون جامعی از فرمانداران و بخشداران به عمل آمد.
وی با اشاره به اینکه همزمانی دو انتخابات و شرایط ویژه  حضور جریان‌های سیاسی، انتخابات را از حساسیت زیادی برخوردار کرد متذکر شد: برای جلوگیری از احتمال اقدامات گروهک‌های معاند و تروریستی، اطلس امنیت انتخابات تهیه شد. در حوزه‌هایی که احتمال درگیری و تنش بوده است تمهیدات لازم اتخاذ گردید و ستاد راهبردی امنیت کشور با حضور 250 هزار نفر از نیروهای نظامی و انتظامی شکل گرفت. 40 فروند بالگرد و شناور برای جابه‌جایی صندوق‌ها در نظر گرفته شد تا از بروز تلفات جانی جلوگیری شود.
وزیر کشور با بیان اینکه 12 هزار نفر در این دوره انتخابات ثبت‌نام کردند، اظهار کرد: نسبت ثبت‌نام کنندگان نسبت  به دوره‌های قبل 110 درصد افزایش یافت و 5 هزار و 944 نفر از طرف شورای نگهبان تایید شدند. شورای نگهبان در مسیر تجدید نظر تشریک مساعی بسیاری کرد.
رحمانی‌فضلی با اشاره به اینکه در مرحله اول انتخابات 33 میلیون و 956 هزار نفر که 62 درصد واجدان شرایط  بودند که  شرکت کردند اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های این دوره از انتخابات سرعت عوامل اجرایی در شمارش آراء بود. در جریان این انتخابات 67 میلیون رای شمارش شد و نتایج نهایی در بسیاری از حوزه‌ها 30 ساعت بعد اعلام و منتشر شد.
وزیر کشور درباره با ترکیب جنسی نمایندگان با بیان اینکه 271 نفر مرد و 17 نفر بانوان هستند، درباره منتخب سوم اصفهان (مینوخالقی) خاطرنشان کرد:‌ درباره منتخب سوم اصفهان مطابق اعلام شورای نگهبان اقدامات قانونی انجام شد و با نظر رئیس مجلس پرونده به هیئت حل اختلاف قوا فرستاده شد اما کماکان منتظر حل و فصل قانونی موضوع هستیم.
وی با بیان اینکه مجموعه قوانین فعلی برگزاری انتخابات پاسخگوی نیازها نیست و باید اصلاح شود، اظهار کرد: امیدواریم با اقدامات لازم و تعامل بین دولت یازدهم و مجلس شاهد تدوین قانون جدید انتخابات در مجلس دهم باشیم.
پس از آن مراسم تحلیف منتخبان ملت برگزار و منتخبان طبق اصل 67 قانون اساسی سوگند یاد کردند.
نمایندگان‏ اقلیت‌های‏ دینی‏ این‏ سوگند را با ذکر کتاب‏ آسمانی‏ خود یاد کردند.
ساعات ملالت‌آور در مجلس نهم!
پس از گزارش رحمانی فضلی حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور به سخنرانی در صحن علنی مجلس پرداخت و پیرامون اهمیت نقش نمایندگان مجلس در اجرایی شدن و تصویب قوانین مورد نیاز برای توسعه کشور سخن گفت.
رئیس‌جمهورکشورمان با بیان اینکه مردم ایران بیش از 100 سال پیش همواره در پی مجلسی قوی، کارآمد و مجلسی که قدرت قانون‌گذاری در چارچوب منافع ملی و چارچوب موازین اسلامی را داشته باشند و خودسری‌ها را مهار کند، بودند، اظهار داشت: قوه مقننه مظهر حاکمیت مردم، نظارت عمومی و جایگاهی برای اتصال بخش‌های مختلف کشور در یک مرکزیتی به نام مجلس شورای اسلامی است.
روحانی تصریح کرد: برای حل مشکلات کشور نیازمند تعامل هستیم البته در نهایت همه تسلیم قانون می‌باشیم و اجرای قانون حتی تلخ و سخت الزامی و ضروری است.
وی با یادآوری ایام رای اعتماد مجلس به وزرای دولت گفت: من آن روزها برای وزیر علوم 5 بار و برای وزیر ورزش 4 بار به مجلس آمدم.می‌خواهم بگویم اگرچه قانون ممکن است با انتظارها منطبق نباشد اما در نهایت باید تسلیم قانون باشیم. مجری قانون باشیم و با اجرای قانون است که می‌توانیم از مشکلات کشور به خوبی عبور کنیم.
روحانی با بیان اینکه همه برنامه‌های دولت برای این است که مردم از لحاظ فقر و بیکاری در امان باشند، اظهار داشت: هیچ دولتی نیست، هیچ مسئولی نیست که برای مردم خود فقر و بیکاری بخواهد. باید اشتغال و زندگی مناسب را برای مردم رقم بزنیم.
رئیس جمهور اضافه کرد: در سایه برجام فضایی ایجاد شد تا از سرمایه خارجی استفاده کنیم. ما می‌توانیم از بازار خارجی برای صادراتمان استفاده کنیم.
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه مجلس باید قواعد بازی در زمین را به خوبی مراعات کند، تصریح کرد: اگر قواعد بازی شفاف نباشد هرچقدر هم که بازیگر قوی و تمرین کرده باشد در کارزار رقابت با جهان ناموفق خواهد بود.
رئیس‌جمهور در بخش پایانی سخنانش با بیان این مطلب که مطمئنم در مجلس دهم شاهد همکاری بیشتر بین دولت و مجلس خواهیم بود از تمامی نمایندگان مجلس نهم که توفیق حضور در این مجلس را ندارند قدردانی کرد و گفت: از ریاست محترم مجلس و هیئت رئیسه که در زمینه برجام ما را یاری کردند و روزها و ساعت‌های ملامت‌آوری را داشتیم تشکر می‌کنم. امروز خوشحالیم که سهم ما را در اوپک دیگران نمی‌برند و ما به خوبی به سهمیه خودمان در صادرات نفت خواهیم رسید. در طول سال‌های 91 تا 94 حدود 180 میلیون دلار باید عایدمان می‌شد که در سایه تحریم به دستمان نرسید و اگر می‌رسید شاهد رشدها و اشتغال فراوانی بودیم. اراده دولت مثل گذشته و بیش  از گذشته حسن سلوک با دیگر قوا و بویژه مجلس شورای اسلامی خواهد بود.
تشکیل شعب 15گانه مجلس دهم
به گزارش تسنیم پس از به صدا در آمدن زنگ نخستین جلسه علنی مجلس و انجام تحلیف منتخبین دهمین دوره مجلس، قرعه کشی برای حضور منتخبان در شعب پانزده‌گانه صورت گرفت تا مشخص شود که اعتبارنامه هر یک از منتخبین در کدام شعبه باید مورد بررسی قرار گیرد.
منتخبین مجلس دهم به حکم قرعه بطور مساوى به 15 شعبه تقسیم مى‏‌شوند و افراد باقیمانده به‏ ترتیب از شعبه اول به بعد، یک یک به شعب افزوده مى‏‌شوند. نمایندگانى که بعداً سوگند یاد مى‏‌کنند به حکم قرعه به عضویت شعبى که کسرى دارند، پذیرفته می‌شوند. همچنین هر شعبه داراى یک رئیس، دو نایب رئیس، یک سخنگو و دو دبیر خواهد بود که جداگانه با رأى مخفى با ورقه و با اکثریت نسبى بیش از یک سوم کل اعضای شعبه، انتخاب مى‏‌شوند و در صورت تساوى به حکم قرعه عمل خواهد شد.
نتیجه انتخابات با ذکر آرا طى گزارشى به‏ وسیله سخنگو به اطلاع مجلس مى‏‌رسد. مناط اعتبار براى رسمیت جلسات شعب، حضور حداقل دوسوم اعضا است و تصمیمات شعب، به‏ جز در مورد انتخاب افراد، با اکثریت مطلق آرا عده حاضر خواهد بود.
مجلس شورای اسلامی دارای 13 کمیسیون تخصصی است که نمایندگان باید براساس تخصص خود به عضویت این کمیسیون‌ها در آیند لذا شعبات پانزده‌گانه در واقع قدم اول برای مشخص شدن حضور نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی خواهد بود.
منتخبان در مرقد امام خمینی(ره)
جلسه منتخبان مجلس دهم ساعت 10:30 دقیقه به پایان رسید و منتخبان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با حضور در مرقد مطهر امام خمینی(ره)‌ با آرمان‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی تجدید میثاق کردند.
همچنین پیش از حضور در مرقد مطهر امام راحل(ره) بر سر مزار شهدای هفتم تیر نیز حضور یافته و به مقام شامخ شهدا ادای احترام کردند.