kayhan.ir

کد خبر: ۷۵۸۱۷
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۳
با انتخاب برگزیدگان ملت

خار چشم انگلیس رئيس‌مجلس خبرگان شد

پنجمین مجلس خبرگان اولین نشست خود را دیروز برگزار کرد و در این نشست آیت‌الله جنتی خارچشم انگلیس با رایی قاطع به عنوان رئیس این‌مجلس انتخاب شد.

سرویس سیاسی -

پس از برگزاری انتخابات مجلس خبرگان رسانه‌های زنجیره‌ای و جریان مدعی اصلاحات تبلیغات شدیدی را آغاز کرده بودند که براساس آن به استناد بخشی از آرای مردم در تهران پیروز انتخابات چه در خبرگان رهبری و چه مجلس دهم حامیان دولت و اصلاح‌طلبان خوانده شده بودند.
این تبلیغات تغییر اساسی ترکیب خبرگان را هدف گرفته بود، در حالی که نتیجه آرا در سراسر کشور و حتی تهران به خوبی نشان می‌داد که این مجلس انقلابی‌تر از دوره‌های پیش بوده و هیئت رئیسه خبرگان هرگز باب طبع ضد انقلاب و دشمنان بیرونی این ملت از جمله انگلیس نخواهد بود.
در روزهای گذشته نیز برخی رسانه‌های زنجیره‌ای تلاش شدیدی را آغاز کرده بودند که براساس آن همه نامزدهای انتخابات هیئت رئیسه خبرگان به نفع یکی از نامزدها یعنی آیت‌الله امینی کناره‌گیری خواهند کرد.
این رسانه‌ها تلاش داشتند نشان دهند که آیت‌الله جنتی نامزد انتخابات هیئت رئیسه خبرگان نخواهد شد و این در حالی بود که منابع موثق خبر می‌دادند که بنا به دعوت اکثریت اعضای خبرگان آیت‌الله جنتی نامزد تصدی این سمت خواهند شد.
برنامه زنجیره‌ای‌ها برای خبرگان
روزنامه زنجیره‌ای شرق در شماره دیروز خود ضمن گزارشی با قطعی قلمداد کردن پیروزی آیت‌الله امینی در انتخابات هیئت رئیسه خبرگان نوشت: آنچه تا لحظه تنظیم این گزارش به دست آمده از کاندیدا نشدن آیت‌الله هاشمی ‌رفسنجانی برای ریاست حکایت دارد و شانس معرفی آیت‌الله ابراهیم امینی رو به افزایش است، مگر اینکه هاشمی‌ رفسنجانی در دقیقه ٩٠ بخواهد تصمیم دیگری بگیرد و خود را در مقام نامزدی ریاست قرار دهد.
شرق در ادامه گزارش خود آورده است: طرف مقابل هم [آیت‌الله] موحدی کرمانی اخبار مربوط به ریاست [آیت‌الله] جنتی را اعلام می‌کند، در تأکید مؤکدی باز هم اعلام کرده جمع زیادی از اعضای خبرگان خواهان نامزدی آیت‌الله جنتی برای ریاست خبرگان هستند و اگر ایشان نامزد شوند، یکپارچه به او رأی می‌دهند. این در حالی است که اگر آیت‌الله امینی ٩١‌ساله نامزد قطعی ریاست خبرگان شود، شرایط سنی و سابقه حضور در خبرگان ممکن است برای دیگر نامزدهای احتمالی محذوراتی را برای نامزدی به وجود بیاورد.
فضای خبرگان مثل سابق خواهد بود
از سوی دیگر روزنامه اعتماد نیز در گزارشی با پرداختن به انتخاب هیئت رئیسه خبرگان به نقل از هاشمی اعتراف کرده بود که «فضاي خبرگان در آينده با تغيير چند‌ نفر مثل سابق خواهد بود كه سالي دو بار اجلاس رسمي و در هر اجلاس چند سخنراني داشتند.»
اعتماد ادامه می‌دهد: اشاره هاشمی  به «خبرگان قبلي» مي‌تواند يادآوري ناكامي در رقابت با آيت‌الله يزدي باشد. موضوعي كه هاشمي‌ رفسنجاني به صورت تلويحي مي‌گويد قابليت تكرار در مجلس خبرگان پنجم را هم خواهد داشت. از همين روست كه جريان نزديك به او اكنون روي به چهره‌هاي مرضي‌الطرفيني چون آيت‌الله اميني آورده‌اند.
طبیعی است که برخی جریان‌ها، شخصیت‌ها و رسانه‌ها به دنبال بزرگانی چون آیت‌الله امینی نبوده و احترامی به این شخصیت بزرگ قائل نبوده و نیستند و آنچه آنها در اولین جلسه خبرگان پنجم به دنبال آن بودند اثبات گزاره‌ای بود که بعد از برگزاری انتخابات آن را تیتر رسانه‌های خود ساخته و از پیروزی قاطع خود در انتخابات خبرگان خبر داده بودند.
خار چشم انگلیس چگونه رئیس خبرگان شد؟
با همه این تبلیغات و جو‌سازی‌ها، خبرگان منتخب ملت دیروز اولین جلسه خود را برگزار و آیت‌الله جنتی را با رای قاطع به ریاست این مجلس انتخاب کرد.
به گزارش فارس، آیت‌الله احمد جنتی با کسب اکثریت قاطع آرا ،51 رأی خبرگان ملت، به مدت 2 سال رئیس پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری شد.
بر این اساس از 86 رای اخذ شده آیت‌الله احمد جنتی 51 رای، آیت‌الله ابراهیم امینی 21 رای و آیت‌الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی 13 رای کسب کردند.
در جریان برگزاری این انتخابات یک رای باطل محسوب شد و 2 نفر از اعضای پنجمین مجلس خبرگان غیبت داشتند.
از سوی دیگر آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی با 65 رای و آیت‌الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی با 63 رای نواب رئیس مجلس خبرگان رهبری شدند.
همچنین آیت‌ الله دری‌ نجف‌آبادی با 49  رای و آیت‌الله احمد خاتمی با 56 رای به مدت 2 سال به عنوان منشی‌های هیئت رئیسه خبرگان انتخاب شدند.
برپایه این خبر، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری نیز به عنوان کارپرداز فرهنگی و آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به عنوان کارپرداز مالی هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری انتخاب شدند. گفتنی است آیت‌الله یزدی در دور قبل با 47 رأی رئیس مجلس خبرگان شد و  آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با 24 رأی از ریاست مجلس خبرگان باز ماند.
نگاهی به آرای خبرگان در این دوره و مقایسه آن با دوره‌های پیش از این نشان‌دهنده این واقعیت است که خبرگان پنجم انقلابی‌تر از دوره‌های پیش از این می‌باشد.
خبرگان می‌تواند مظهر حلول سکینه الهی باشد
آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان در مراسم افتتاحیه پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: مجلس خبرگان رهبری جایگاهی بس مهم و از جمله نهادهای برآمده از انقلاب اسلامی است و به تعبیر امام مسئولیتی در رأس همه مسئولیت‌ها دارا است.
وی ادامه داد:‌ نهاد مجلس خبرگان رهبری راهی است برای تحقق آرمان مردم مسلمان و ستمدیده که حکومت اسلامی بر پایه نظریه مترقی ولایت فقیه از سوی امام راحل انتظار می‌کشیدند.
آیت‌الله جنتی افزود: خدای بزرگ را شاکریم که موجبات شکل‌گیری نظام جدید سیاسی بر پایه اسلام و نظریه مترقی ولایت فقیه را فراهم کرد.
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: مجلس خبرگان از یک نظر مظهر مردم‌سالاری دینی و اسلامی و حاکمیت ارزش‌ها و احکام اسلامی است.
وی به سخنان مقام معظم رهبری در آخرین دیدار خود با اعضای مجلس خبرگان دوره چهارم اشاره و خاطرنشان کرد: معظم‌له نفوذ، ‌حفظ خصوصیات انقلابی و حل نشدن در هاضمه خطرناک جهانی اشاره کردند و وظیفه مجلس خبرگان را انقلابی ماندن و انقلابی فکر کردن عنوان فرمودند.
وی ادامه داد: انتخابات دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری در حالی برگزار شد که حساسیت‌ها و شرایط خاصی آن را احاطه کرده بود که خدا را شاکریم در کمال صحت و سلامت برگزار شد.
دبیر شورای نگهبان با بیان اینکه انتخابات ۷ اسفند 94 در سلامت کامل برگزار شد، خاطرنشان کرد:‌ این انتخابات  علاوه بر رضایت مردم رضایت رهبری را نیز در بر داشت و ما از حمایت معظم‌له از شورای نگهبان به خود می‌بالیم و خدا را سپاسگزاریم.
آیت‌الله جنتی با بیان اینکه خبرگان می‌تواند مظهر حلول سکینه الهی باشد، گفت: امام راحل و مقام معظم رهبری مکررا بر اهمیت و جایگاه مجلس خبرگان رهبری تأکید فرمودند و مجلس خبرگان رهبری جایگاه مهمی دارد و از نهادهای برآمده از نظام اسلامی است.
برپایه این خبر دبیر شورای نگهبان در انتهای سخنرانی خود گزارشی از روند برگزاری پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری ارائه کرد.
خبرگان ولایت فقیه را با قلب
و زبان قبول داشته باشند
از سوی دیگر آیت‌الله جنتی طی سخنانی در اجلاسیه دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری گفت: اعضای خبرگان رهبری باید ولایت فقیه را با قلب و زبان قبول داشته باشند تا بتوانند رسالت خود را عمل کنند و اگر امثال خبرگان و حوزه‌های علمیه، روحیه انقلابی‌گریشان ضعیف باشد، نمی‌توان از مردم انتظار انقلابی‌گری داشت.
رئیس مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: ولایت فقیه همان ولایت رسول‌الله‌(ص) است و ما عقیده‌مان این است که ولایت فقیه ولایت امام ‌علی‌(ع) است و اگر قبول نشود نظام نمی‌تواند رسالت خود را پیاده کند.
رئیس مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: بنابراین از شما خواهش می‌کنم در دوره‌ای که ما در خدمت شما هستیم به این نکته توجه کنید و ان‌شاءالله امیدواریم زیر سایه مقام معظم رهبری بتوانیم کاری کنیم که هم خدا، هم مقام معظم رهبری و هم مردم از ما راضی باشند.
مجلس خبرگان مجلسی اطمینان‌بخش
 برای مردم است
حسن روحانی رئیس‌جمهور نیز در حاشیه جلسه افتتاحیه خبرگان رهبری در گفت‌و‌گویی با واحد مرکزی خبر اظهار داشت: مجلس خبرگان، مجلسی است که به مردم کشورمان، برای شرایط سختی که چه بسا پیش روی تاریخ ملت قرار می‌گیرد، اطمینان خاطر می‌دهد. رئیس‌جمهور گفت: یک بار مجلس خبرگان در آزمونش بسیار موفق بوده است و آن در 14 خرداد بعد از رحلت حضرت امام‌(ره) بود که توانست هم با سرعت و هم با دقت رهبر شایسته‌ای را انتخاب کند به گونه‌ای که در 14 خرداد وقتی انتخابات تمام شد دنیا از سرعت عمل مجلس خبرگان دچار شگفتی شد. وی افزود: امیدواریم سالیان دراز عمر بابرکت رهبر معظم انقلاب پایدار بماند و مجلس خبرگان نیازی نداشته باشد در این زمینه تصمیم بگیرد اما بسیار مهم است که فقهایی تصمیم‌گیر هستند که منتخب مردم هستند.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: در واقع مردم‌سالاری دینی به معنای واقعی کلمه تبلور پیدا می‌کند نخست همه نمایندگان منتخب مردم هستند دوم همه آنها فقهای شایسته‌ای هستند، فقهای شورای نگهبان آنان را تأیید کرده‌اند.
 هاشمی رفسنجانی نیز در اولین واکنش به انتخابات هیئت رئیسه خبرگان دوره پنجم گفت: انتخابات در فضایی آرام، سریع و بدون هیچ‌گونه مشاجره برگزار شد. به گزارش فارس، هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: ترکیب هیئت رئیسه نیز خیلی خوب است.
در حاشیه افتتاحیه
مجلس خبرگان رهبری
افتتاحیه دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری صبح دیروز از ساعت 9 صبح با حضور اعضای خبرگان جدید و برخی مهمانان ویژه و همچنین سفرای کشورهای خارجی در مجلس قدیم، برگزار شد. شورای نگهبان مسئولیت برگزاری افتتاحیه مجلس خبرگان را برعهده داشت.
در این مراسم، حجج اسلام محمدی گلپایگانی، علی‌اکبر ناطق نوری محمدجعفر منتظری، علی سعیدی، قاضی عسگر، محسنی اژه‌ای، سیدرضا تقوی،حجازی، سرلشکر فیروز‌آبادی (رئیس ستاد کل نیروهای مسلح)، سرلشکر محمدعلی جعفری (فرمانده کل سپاه پاسداران)، سردار اسکندر مومنی (جانشین فرمانده ناجا)، محمدحسین صفار هرندی (عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام)، سعید جلیلی (نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ‌ملی)، محمدباقر قالیباف (شهردار تهران)، حسینعلی امیری (سخنگوی وزارت کشور)، پرویز داوودی، محمود احمدی‌نژاد (رئیس‌جمهور سابق)، اسحاق جهانگیری (معاون اول رئیس‌جمهور)، علی‌اکبر صالحی (رئیس سازمان انرژی اتمی) محمود واعظی (وزیر ارتباطات)، محمدجواد ایروانی (عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام) و برخی دیگر از مسئولان کشوری و لشکری حضور داشتند.
مهمانان این مراسم در صحن اصلی و در کنار اعضای جدید خبرگان حضور داشتند و مطابق معمول حسن روحانی، صندلی کنار هاشمی‌ رفسنجانی را در ردیف نخست انتخاب کرده بود، سعید جلیلی نیز در کنار آیت‌الله علم‌الهدی امام جمعه مشهد نشست، تا نظامی‌ها نیز در کنار حجج اسلام حجازی و ناطق نوری جلوس کنند.
با اینکه در کنار آیت‌الله موحدی ‌کرمانی، صندلی ویژه‌ای برای حجت الاسلام سیدحسن خمینی در نظر گرفته شده بود اما وی در این مراسم حاضر نشد.
پس از قرائت پیام مقام معظم رهبری توسط حجت‌الاسلام گلپایگانی، اعضای جدید ایستادند و سوگندنامه را قرائت کردند و وعده دادند که در مسیر ولایت کوچکترین مسامحه و خیانت را  روا ندارند.