کد خبر: ۷۵۶۷۳
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۶

اقتصاد در آینه رسانه‌ها


 حمله حامیان دولت به رئیس کل بانک مرکزی به خاطر گفتن واقعیت‌های تلخ برجام
وطن امروز
وطن امروز نوشت: ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی در سفر به انگلستان برای چندمین بار اعلام کرد غرب اصلا به تعهدات بانکی خود عمل نکرده و فقط وعده داده است. به گزارش «وطن‌امروز»، سیف در کنفرانسی که موسسه «یورومانی» تدارک دیده بود در جمع فعالان اقتصادی و بازار مالی اروپایی اعلام کرده بود طرف غربی باید اجرای تعهدات خود را تضمین کند اما از این کار سر باز می‌زند.ولی‌الله سیف یک ماه پیش نیز در سفر به آمریکا و در اجلاس بهاره بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول، دستاورد بانکی ایران از برجام را «تقریبا هیچ» عنوان کرده بود و حالا آن سخنان در سفر به انگلستان تشریح شده است.ولی‌الله سیف بارها و بارها در گفت‌وگو با رسانه‌ها و سخنرانی‌های خود در لندن به این مسئله اشاره کرد که طرف مقابل فقط وعده می‌دهد و به تعهدات خود عمل نمی‌کند. روزنامه گاردین در گزارش مفصل خود از گفت‌وگو با سیف پرده‌برداری و اعلام کرد رئیس‌کل بانک مرکزی ایران اصلا از نحوه اجرای برجام رضایت ندارد...
اظهارات سیف در آمریکا و حالا انگلستان با واکنش جالب مسئولان و حامیان دولت مواجه شده است. عجیب‌ترین اظهارنظر مربوط به اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور بود که گفته بود سیف باید خودش توضیح دهد که چه گفته است! بیشتر رسانه‌های حامی دولت اظهارات سیف در آمریکا را سانسور کرده بودند و حالا سخنان وی در انگلستان نیز آنها را عصبی کرده است.یکی از پایگاه‌های خبری اصلاح‌طلبان که برای مطلب اعتراضی خود عنوان «روحانی تکلیف سیف را یکسره کند، یا نتایج برجام را....» انتخاب کرده، نوشته است: در شرایطی که سخنان چندی پیش ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی به ایجاد بحرانی صعب‌العبور برای دولت روحانی منجر شد، او همچنان بر مدار پیشین حرکت می‌کند!...
سایت انتخاب ادامه داد که سیف در تازه‌ترین سخنان خود که در خبرگزاری دولت (ایرنا) منتشر شده (و البته توسط سایت بانک مرکزی سانسور شده)، با تاکید بر «عدم پایبندی غرب به تعهداتش در چارچوب برجام» با موضعی عاجزانه و غیردیپلماتیک خطاب به غربی‌ها می‌گوید: «این وظیفه اخلاقی شماست که اکنون تعهدات‌ خود را در چارچوب برجام اجرا کنید».
البته مشخص نیست سانسور سخنان سیف در سایت رسمی بانک مرکزی و انتشارش در خبرگزاری ایرنا را باید گاف خبرگزاری دولت دانست یا سایت رسمی بانک مرکزی که برای فرار از هجمه‌های احتمالی منتقدان، اظهارات رئیس خود را در سایت قرار نمی‌دهد! انتقادات عجیب ‌و غریب و حمله به سیف در حالی صورت می‌گیرد که حتی فعالان اقتصادی نیز اظهارات رئیس کل بانک مرکزی را تایید می‌کنند، چراکه هنوز تبادلات مالی و بانکی ایران در دوران پسابرجام به حالت عادی در نیامده و انتقاد از سیف معلوم نیست با چه منطقی صورت می‌گیرد.

تحریم‌های بانکی ادامه دارد
شرق
این روزنامه اصلاح‌طلب نوشته است: هم‌زماني پرداخت اولين قسط هندي‌ها در قالب يورو به بانك مركزي ايران در تركيه با سفر «نارندرا مودی»، نخست‌وزير اين كشور، در صدر هیئت عالی‌رتبه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی پس از ١٥ سال، سبب شد كارشناسان نوید برقراري روابط تجاري و بازرگاني ايران را همانند قبل از تحريم‌ها بدهند، اما در مقابل برخي ديگر از كارشناسان معتقدند اين اقدام صرفا به دليل سفر اين مقام عالي‌رتبه هندي به ايران است و مشكلات بانكي كشورمان در زمينه نقل ‌و انتقال و تبديل دلار به ارزهاي ديگر همچنان باقي است...
حيدر مستخدمين‌حسيني، كارشناس بانكي در گفت‌وگوي خود با «شرق» احتمال مي‌دهد پرداخت قسط نفتي از طريق يورو، به دليل هم‌زماني با ورود نخست‌وزير هندوستان به ايران باشد و نتوان آن را به روابط كلي بانكي ايران تعميم داد. او معتقد است: «با توجه به اينكه نخست‌وزير هند به ايران سفر کرده، شايد به اين واسطه بوده كه يكي از حلقه‌ها براي هند گشوده شده تا زمينه و فضاي مناسب اقتصادي فراهم شود، اما به نظر مي‌رسد روابط بانكي به‌صورت كلي، همچنان عملياتي نيست و تصوير حل ‌شده از مشكلات بانكي را از اين زاويه نمي‌توانيم ارائه دهيم، زيرا اگر به‌صورت كلي اين مسئله مطرح باشد، اين موضوع را بايد بانك مركزي اعلام كند تا زمينه اجرایي آن را ببينيم.»
از او درباره تأثير صدور بيانيه سه كشور اروپايي و آمريكا مي‌پرسم. پاسخ مي‌دهد: «اميدوارم چنين بيانيه‌اي اقدام عملي هم در پي داشته باشد، اما شرايط به‌گونه‌اي است كه در حد بيانيه خواهد ماند و تا واقعيت‌هاي اجرایي فاصله زيادي وجود دارد. زيرا ابتدا بانك‌هاي بزرگ بايد بتوانند با ايران روابط بانكي ايجاد كنند و اين آزادسازي‌ها پس از آن انجام شود، اما هنوز ارتباط اوليه بانكي برقرار نشده است».

واردات بنزین امسال رکورد می‌زند
آرمان
این روزنامه حامی دولت از افزایش واردات بنزین خبر داده است: آمارهای ارائه ‌شده از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نشان می‌دهد که متوسط مصرف بنزین از ابتدای اردیبهشت ماه امسال با ۵/۲ درصد رشد به ٨۵ میلیون و ٨۰۰ هزار لیتر رسید، درحالی که مصرف روزانه بنزین در مدت مشابه سال گذشته حدود ٧۰ میلیون و ٨۰۰ هزار لیتر بود...
حجم واردات بنزین ایران در طول سه سال فعالیت دولت تدبیر و امید از یک‌میلیون لیتر در روز به بیش از ۱۲ میلیون لیتر افزایش یافته است و پیش‌بینی می‌شود با توجه به سیاست‌های شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، حجم واردات امسال حتی از مرز ۱۵ میلیون لیتر در روز عبور کند. عباس کاظمی معاون وزیر نفت اردیبهشت ماه امسال با اشاره به افزایش واردات بنزین به ۱۲میلیون لیتر در روز گفته است: هدف از افزایش بی‌سابقه واردات این فرآورده نفتی بالا بردن سطح ذخیره‌سازی‌ها است. از سوی دیگر در حالی از ابتدای فروردین ماه سال جاری تاکنون بالغ بر ۱۲ میلیون لیتر بنزین وارد کشور شده که حجم خرید خارجی این فرآورده استراتژیک نفتی در سال ۱۳۹۳ به عنوان سال نخست فعالیت دولت تدبیر و امید تنها چهار میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر در روز بوده است.

الزام به استفاده از كارت سوخت خواب خوش مخالفان را آشفته كرد!
جوان
روزنامه جوان نوشته است:‌ سال گذشته با تك‌نرخي شدن بنزين، اختلاف نظر در مورد «حذف» يا «حفظ» كارت هوشمند بنزين بالا گرفت. عده‌اي به مزاياي متعدد كارت سوخت اشاره مي‌كردند و بر حفظ سامانه تأكيد داشتند. عده‌اي ديگر هم هزينه سالانه نگهداري اين سامانه را بهانه‌اي براي حذف آن برمي‌شمردند. مسئولان دولتي نيز در اين ميان مواضع متنوعي داشتند؛ برخي از ابتدا موافق كارت سوخت بودند و برخي نيز با چرخش 180 درجه‌اي در ماه‌هاي اخير، مخالف عرضه سوخت با كارت شدند، البته مصوبه اخير مجلس، دولت را به استفاده از كارت سوخت، سهميه‌بندي بنزين و تعيين نرخ بالاتر براي سوخت‌گيري با كارت جايگاه‌ها مكلف كرده است.
نگاهي دقيق‌ به فعاليت‌هاي طيف مخالفان كارت سوخت نشان مي‌دهد اين حركت‌ها خواسته يا ناخواسته زمينه سودجويي قاچاقچيان را فراهم مي‌كند. آمارهاي رسمي و غيررسمي، ميزان اين قاچاق را در شرايط «ناشفاف» پيش از اجراي طرح كارت سوخت، 3 تا 10 ميليون ليتر در روز برآورد كرده‌اند.
اما مصوبه اخير مجلس در مورد سهميه‌بندي بنزين و الزام به استفاده از كارت سوخت، خواب خوش مخالفان را آشفته كرد چراكه بر اساس اين مصوبه، مصارف مازاد بر سهميه ماهانه و همچنين سوخت‌گيري با كارت جايگاه‌ها بايد با هزينه تمام شده بنزين (نرخ فوب به علاوه هزينه‌هاي جانبي) محاسبه شود و اين عملاً به معناي حفظ سامانه هوشمند سوخت است. به همين دليل يكي از مخالفان اصلي مصوبه مجلس مبني بر سهميه‌بندي بنزين همان فعالان قاچاق بنزين هستند كه به هر بهانه‌اي براي اجرا نشدن سهميه‌بندي متوسل مي‌شوند.