عضو سازمان نظام صنفی رایانهای:
همه وعدههای دولت یازدهم درباره حمایت از صنعت نرمافزار نمایشی بود
عضو سازمان نظام صنفی رایانهای گفت: بعد از ۳ سال از آغاز به کار دولت یازدهم هیچ اتفاق خاصی در صنعت IT رخ نداده و همه وعدههایی که درباره حمایت از صنعت نرمافزار داده شد تبلیغات و نمایشی بود.
فرهاد الیشائی در یک نشست خبری با اشاره به مشکلات سیاستهای حمایتی در حوزه IT، اظهار داشت: طبق ماده 132 قانون مالیاتی شرکتهای فناوری اطلاعات به مدت 10 سال از معافیتهای مالیاتی برخوردار بودند اما در عمل هیچ شرکت نرمافزاری نتوانست از این معافیت بهرهمند شود.
این عضو سازمان نظام صنفی رایانهای گفت: برخورداری از این معافیت مستلزم داشتن پروانه بهرهبرداری تولید است. پس از اخذ این پروانه وقتی برای مشمولیت قانون مراجعه کردیم گفتند که قانون مالیاتهای مستقیم در حال بازنگری است و فعلا امکانپذیر نیست به این ترتیب هیچ گاه استفاده از این قانون ممکن نشد.
وی ادامه داد: علاوه بر این، در سالهای اخیر اعلام شد که به شرکتهای دانشبنیان معافیت مالیاتی تعلق میگیرد اما زمانی که این شرکتها با ارائه مستندات دانش بنیان شناخته میشوند اعلام میشود که پس از بررسی شما دانش بنیان تولیدی شناخته شدهاید و مشمول دریافت تسهیلات دانش بنیان نمیشوید!
الیشائی گفت: این در حالی است که به مجموعه همکار دیگری که در زمینه کوربانکینگ (سیستم جامع بانکداری) فعالیت میکند گفته شده که چون دانشبنیان تولیدی هستید از تسهیلات نمیتوانید استفاده کنید و بنابراین هیچ شفافیتی در این باره نیست.
الیشائی با بیان اینکه همه وعدههایی که درباره حمایت از صنعت نرمافزار داده شده تبلیغاتی و نمایشی است، گفت: همه چیز کاغذبازی و برای توجیه جامعه است و در عمل حمایتی نشده است.
این تولیدکننده نرمافزار گفت: در عمل نیز اگر حمایتی باشد در قالب تسهیلات است که قرار است باز پس گرفته شود. طبق آمار مجموعا 15 میلیارد تومان تسهیلات به شرکتهای دانش بنیان ارائه شده که با توجه به تعداد شرکتها سهم هر شرکت 3 میلیون تومان میشود و رقمی بسیار خندهدار است.
الیشائی با انتقاد از عدم حمایت دولت از نرمافزارهای ایرانی گفت: در سالهای اقتصاد مقاومتی و تولید ملی از شرکتی که با برنامهنویس ایرانی و از صفر شروع کرده هیچ حمایتی نمیشود این درحالی است که شرکتهای بزرگ دولتی از نرمافزارهای قفل شکسته که با 10 نفر اداره میشوند خرید میکند و بعد از دو سال هم نرمافزارها بلااستفاده میشوند.
وی با اشاره به اینکه برای نخستینبار یک نرمافزار ایرانی مدیریت فرایندهای کسب و کار در خاورمیانه در زمره سیستمهای تایید شده شرکت کانادایی TEC قرار گرفته، گفت: اگر قصد حمایت برای صادرات وجود دارد باید از بین نمونه های دارای تاییدیه جهانی انتخاب شود اما سازمان امور مالیاتی برای اینکه از این نرمافزار بومی BPM که با صرف 6 سال کار و هزینه حدود 6 میلیارد تومانی تولید شده حمایت کند اعلام کرده که برای برخورداری از شرایط حمایت باید 70 درصد فروش شرکت به این نرمافزار تخصیص یابد و محصولات دیگر را نفروشید تا شرکت دانشبنیان تولیدی تلقی شوید.
این عضو سازمان نظام صنفی رایانهای با بیان اینکه هیچ استراتژی در صنعت IT در کشور وجود ندارد و کشور برنامه جامعی برای این صنعت پیشبینی نکرده گفت: بعد از سه سال از آغاز به کار دولت یازدهم هیچ اتفاق خاصی در صنعت IT رخ نداده و حتی متولی صنعت IT مشخص نیست. گاهی وزارت صنعت، گاهی وزارت علوم و گاهی وزارت ارتباطات دستورالعملهایی دارند و پراکندگی بسیار زیاد است.
وی گفت: حتی جلسات متعددی با معاون وزیر ارتباطات داشتهایم و دو سال از جلسهای که با معاون وزیر ارتباطات داشتیم میگذرد که هزاران ساعت کار کارشناسی هیچ بازخوردی نداشته است.
این فعال بازار نرمافزار توضیح داد: هر بار که این مسائل را مطرح میکنیم چند نفر از وزارت ارتباطات زنگ میزنند و میپرسند مشکلاتتان چیست و بعد از چند روز فراموش میکنند.