کد خبر: ۷۴۴۰۱
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۶
مؤسسه علم و امنیت آمریکا:

باید نسبت به ورود اقلام حساس به ایران سخت‌گیری کرد

مؤسسه علم و امنیت که نقش مهمی در سیاستگذاری‌های آمریکا در مذاکرات هسته‌ای داشته، به 1+5 توصیه کرده در فرآیند تائید ورود اقلام حساس به ایران، سخت‌گیرانه عمل کند.


به گزارش فارس، اندیشکده آمریکایی «موسسه علم و امنیت بین‌الملل» که یکی از اتاق ‌فکرهای ایالات‌متحده و 1+5 طی مذاکرات هسته‌ای با ایران بوده، در گزارشی مبسوط به ارائه برخی راهکارها برای غلبه بر چالش‌های موجود بر سر راه نظارت گسترده آمریکا بر ورود «اقلام حساس» به ایران، پرداخته است.
بر اساس یکی از بندهای توافق هسته‌ای، ورود «اقلام حساس و با کاربری دوگانه» به ایران باید تحت نظر کارگروه نظارت بر اجرای برنامه جامع اقدام مشترک و با موافقت گروه 1+5 انجام شود.
در گزارش این اندیشکده ضدایرانی که به قلم نویسندگان «دیوید آلبرایت و آندره استریکر» نوشته شده، آمده است: مشخص نیست که آیا کمیسیون مشترک بررسی برجام و شورای امنیت سازمان‌‌ ملل رویکردی جدی نسبت به نهادهای ایرانی یا خارجی فعال در صادرات کالاهای حساس به ایران بدون استفاده از «کانال تدارکات» یا استفاده غیرقانونی از این کانال اتخاذ خواهد کرد یا خیر. به عنوان مثال، اگر یک شرکت چینی کالایی با استفاده دوگانه به ایران بفروشد، آیا این کشور از نحوه استفاده از آن توسط تهران اطمینان حاصل می‌کند؟ اگر کشور غیرعضو «برجام» چنین فروشی را انجام دهد چطور؟ بعلاوه اینکه در بسیاری از موارد شناسایی چنین واردات یا صادراتی نیازمند جمع‌آوری اطلاعات محرمانه است.
نویسندگان این گزارش سپس توصیه‌هایی را برای افزایش کارایی کانال تدارکات و بالا رفتن امکان نظارت بر ورود اقلام به ایران، مطرح کرده است: اعمال معافیت (از ممنوعیت ورود اقلام حساس) برای دو رآکتور فردو و اراک باید گزینه‌ای ضعیف تعیین شده و بررسی‌های اضافی و دقیق‌تری در این خصوص انجام گیرد. ایالات‌متحده و اعضای اروپایی برجام باید تاکید کنند که روسیه و چین جزئیات فروش‌ و نقل و انتقالات (کالاهای) در نظرگرفته ‌شده خود به ایران را به طور طبقه‌بندی‌شده به کارگروه تدارکات (PWG) کمیسیون مشترک گزارش داده و بپذیرند که این گزارش‌ها باید از سوی 1+5 و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تائید شود. چنانچه یکی از کشورهای عضو PWG با انتقالی موافق نبوده و یا از یک انتقال اعلام‌نشده خبر دهد، انتقال مذکور باید لغو شده و اگر ارسال شده باید از ایران بازگردانده شود.
در این گزارش با اشاره به اینکه نباید هیچگونه معافیت اضافی خارج از کانال تدارکات اعطا شود، تصریح شده: ارائه اطلاعات پیشنهادی توسط دولت‌ها در قالب فرم‌های الکترونیکی باید از سوی دبیرخانه سازمان‌ ملل به عنوان یکی از ملزومات جدید در فرآیند پیشنهاد تعیین گردد.
همچنین این گزارش تاکید کرده: ایالات‌متحده و کشورهای اروپایی عضو برجام باید مکررا مسئله لزوم چک و بازرسی نهایی اقلام ارسالی به ایران را به کشورهای مبدأ تأکید کنند. آنها باید برای اطمینان از اجرای کامل این کار، بر کشورها فشار وارد کنند و یا از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بخواهند که در قالب نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران به این کالاها نیز دسترسی داشته باشند.
مؤسسه علم و امنیت آمریکا افزود: ارتباط‌گیری سازمان‌ملل (با اعضا) امری حیاتی محسوب می‌شود. با توجه به اینکه این ارتباطات تاکنون ناچیز بوده، ایالات‌ متحده و کشورهای اروپایی عضو برجام نیاز دارند که با کشورهای عضو سازمان ملل ارتباط برقرار کرده و از جمله آنها را نسبت به ممنوعیت‌های در حال اجرا علیه فروش‌های نظامی و موشکی به ایران مطلع نمایند.
این گزارش می‌افزاید:  پایبندی ایران به قطعنامه 2231 به این معنی است که اگر مشخص شد که کالاهای ممنوعه از جمله کالاهای مربوط به برنامه نظامی یا موشکی وارد این کشور شده، تهران باید این اقلام را بازگرداند.
در این گزارش با تاکید بر اینکه ایالات ‌متحده و کشورهای اروپایی عضو برجام باید تحریم‌های یک‌جانبه بیشتری را علیه برنامه‌های نظامی و موشکی بالستیک ایران اعمال نمایند، تصریح شده:  آمریکا و متحدانش باید لیستی از کالاهای عموما درخواست‌شده (از سوی ایران) را تدوین کرده و آن را در اختیار تمام کشورهای عضو سازمان‌ملل قرار دهند و تاکید نمایند که تمامی کشورها باید برای فروش تمامی این کالاها (به ایران) مجوز کارگروه تدارکات را دریافت کنند.