کد خبر: ۷۴۳۹۰
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۶

توقف واردات خودروهای غیرآلاینده به کشور

واردات خوردوهای غیرآلاینده به کشور متوقف شد.


بررسی سامانه ثبت سفارش واردات خودروی نشان می‌دهد: پس از توقف ثبت سفارش واردات خودروهای تویوتا کمری هیبریدی، راهور نيز شماره‌گذاري و پلاك اين نوع خودرو را با توجه به اتمام مدت زمان انجام اين فرايند، متوقف كرده است.  
اين گزارش مي افزايد:‌ در بهمن ماه سال گذشته، طی مراسمی ناوگان تاکسی رانی به منظور رفع آلودگي هواي تهران با كمك شهرداري، مبادرت به واردات خودروهايي با مصرف سوخت كمتر كرد؛ با این هدف که با جايگزيني اين خودروها با خودروهای فرسوده، از ميزان آلايندگي هواي شهر تهران بكاهد. براساس برنامه‌ريزي‌های صورت گرفته، بنا بود تا با توجه به مزيت خودروی تویوتا کمری هیبرید در كاهش مصرف بنزين به میزان حداکثر ۵/۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر،‌ آلایندگی هوای شهر تهران از  ۲۹ هزار تن در شرایط موجود به ۸۴۰ تن در سال کاهش یابد؛ مسئله‌ای كه تحقق آن منوط به واردات 10 هزار خودروی هیبریدی تا سال 97 شده بود. اما هنوز از جایگزینی 200 دستگاه از این نوع خودرو‌ها به ناوگان تاکسی‌رانی تهران نگذشته بود که مدير كل دفتر ارزيابي كيفيت كالاهاي صادراتي و وارداتي با ابلاغ بخشنامه‌ای روند واردات این نوع خودروها را دستخوش تغییرات کرد.  
دقت مضاعف در بازرسي فيزيكي خودروهاي موصوف مسئله‌ای بود که همایون نکونام در روزهای پایانی بهمن ماه سال گذشته با استناد به آن، از احتمال تغيير مشخصات فني و ظاهري مدل‌های 2016 خودروهاي وارداتي داراي گواهی‌نامه تاييد خبر داده بود. براين اساس وي از مديران كل استاندارد استان‌ها خواسته بود تا در صورت مشاهده هرگونه تغييرات ظاهري با مدل‌های 2015 از صدور گواهی‌نامه  انطباق و تاييد آن، ممانعت به عمل آورند. احتمالی که در روزهای پایانی اسفندماه سال گذشته به قطعیت رسیده شد و اولين قرعه تغيير در اين بررسي‌ها به نام فرمت  چراغ اين خودروها خورد. تغييراتی که می‌بایست از سوي خود كمپاني اصلي در این خودروهای وارداتی اعمال شود، این درحالی بود که نمایندگی‌های این کمپانی‌ها در تهران، در هنگام فروش خودرو به خریدار متعهد به ارایه خدمات پس از فروش شده‌اند. اما اقدام برخي از واردكنندگان، به ترخيص خودروهاي مذكور بدون رعايت اين فرمت، اعتراض ديگر واردكنندگان را برانگيخت و منجر به طرح اين مطالبه از سوی آنها شد که با توجه به واردات اين خودروها بدون رعايت اين فرمت، بايد مساوات در اجراي قوانين برقرار شود؛ به‌گونه‌ای که  ترخيص خودروهاي ديگر «دقيقا منطبق با خودروهاي ترخيص شده توسط ديگران»،  صورت گيرد. اما هنوز این مسئله به نتیجه روشنی نرسیده بود که پس از اعمال تغييرات مورد نظر استاندارد، اين‌بار راهور از شماره‌گذاري اين خودروها خودداری کرد؛ با اين دليل كه مهلت زماني براي شماره‌گذاري آنها به پايان رسيده است. پس از آن نیز در سامانه ثبت سفارش وزارت صنعت، معدن و تجارت نيز  امکان ثبت سفارش برای این خودروها دیگر فراهم نشد.
براين اساس به نظر مي رسد كه طرح شهرداري تهران و ناوگان تاكسي راني براي رفع آلودگي هواي تهران هنوز شروع نشده با شكست مواجه شد.
اين  گزارش مي فزايد: خودروهاي هيبريدي‌ها از یک موتور احتراق داخلی بنزینی در کنار یک موتور الکتریکی برخوردارند، به‌گونه‌ای که اين امکان خودرو را قادر می‌سازد تا در هر زمان،  از عملکرد یکی از این موتورها و یا ترکیبی از فعالیت هر دو موتور بهره مند  شود. خودرو هیبرید موجود، در شرایط ترافیک شهری و کندی حرکت خودرو تا سرعت 40 کیلومتر در ساعت (که عمدتا وضعیت شهر تهران این‌گونه است) همواره از موتور برقی کاملا بی‌صدا و بدون آلودگی استفاده می‌کند. این موضوع مصرف بنزین را تا ۵/۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر کاهش می‌دهد که مزیتی ملموس در صرفه‌جویی مصرف سوخت است. بطور کلی به تمامی وسایل نقلیه‌ای که از ادغام  دو و یا چند پیشرانه انتقال نیرو که بطور مستقیم یا غیرمستقیم به سیستم انتقال قدرت وابسته‌اند، ماشین‌های هیبریدی  خطاب می‌شوند.