kayhan.ir

کد خبر: ۷۲۱۶۴
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۶
سرنوشت مبهم ریاست مجلس دهم

افزایش فشارها برای کناره‌گیری، عارف را عصبانی کرده است

ترجیح لاریجانی بر عارف برای ریاست مجلس دهم از سوی برخی چهره‌ها و شخصیت‌های جریان اصلاح‌طلب موجبات عصبانیت عارف را در پی داشته است.

سرویس سیاسی-

 هر چه به زمان برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس دهم نزدیک می‌شویم شور حرارت فضای اجتماعی کشور را هر چه بیشتر فرا می‌گیرد، به خصوص اینکه مبحث ریاست مجلس دهم نیز ربط و نسبت اساسی با افراد و گرایش‌های سیاسی افرادی که در مرحله دوم انتخابات مجلس دهم به پارلمان راه پیدا خواهند کرد، دارد.
 به گفته محمدحسين مقيمي رئيس ستاد انتخابات کشور، مرحله دوم انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي در دهم ارديبهشت ماه در 56 حوزه براي انتخاب 69 نماينده برگزار خواهد شد. طبق اظهار نظر وی وزارت کشور دو تاريخ دهم ارديبهشت و 27 فروردين را براي برگزاري مرحله دوم انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي به شوراي نگهبان پيشنهاد کرده بود و اين شورا با تاريخ دهم ارديبهشت ماه موافقت کرده است.
به تبع این موضوع در مرحله اول انتخابات 221 نماينده از 207 حوزه انتخاب شدند و مرحله دوم انتخابات در 56 حوزه براي انتخاب 69 نماينده برگزار خواهد شد. در واقع رقابت سنگینی میان طیف اصولگرا، اصلاح‌طلب و مستقلین برای کسب 51 کرسی باقیمانده در جریان است. انتخابات مرحله دوم مجلس دهم از این جهت اهمیت دارد که تعداد افراد منتسب به هر گروه پس از مرحله دوم انتخابات مشخص می‌شوند که در تعیین هیئت رئیسه مجلس تاثیر‌گذار است.
طبق اظهار نظر‌های سیاست‌گذاران جریان اصلاحات در واقع تلاش مضاعف اين جناح در روزهای اخیر براي جذب نيمي از 69 نماينده‌اي است که در دور دوم انتخابات وارد مجلس دهم خواهند شد. به گزارش ايسنا، محمدرضا عارف رئيس شوراي عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان اخیراً در مراسم تقدير از اعضاي ستاد ائتلاف اميد در همين ارتباط افزود: ما در شوراي سياست‌گذاري تصميم گرفتيم فعاليت‌هاي سياسي به گونه‌اي نباشد که مرحله دوم انتخابات را تحت‌الشعاع قرار دهد. من از اعضاي ستاد هم مي‌خواهم کار خود را تمام کنند و مردم را توجيه کنند تا آنها در مرحله دوم حضور يابند. نبايد به خاطر موفقيت در مرحله اول، در اصلاحات سستي انجام شود. ما از 69 کرسي باقيمانده حداقل بايد 40 کرسي را به دست آوريم.
  به گزارش مهر، براساس مستندات موجود از ميان تعداد کانديداهاي انتخاباتي در مرحله دوم دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي ۵۴ اصولگرا، ۳۹ اصلاح‌طلب و ۴۵ مستقل وارد عرصه رقابت خواهند شد. بر اين اساس در ۱۶ حوزه انتخاباتي در سراسر کشور رقابت بين جريان اصولگرا و اصلاح‌طلب خواهد بود. همچنين در ۱۳ حوزه انتخاباتي اصولگراها با مستقلين رقابت کرده و در ۹ حوزه انتخاباتي نيز اصلاح‌طلبان با مستقلين رقابت خواهند کرد. اما براساس آمار اعلام شده از سوي وزارت کشور، اصولگرايان در ۴ حوزه انتخاباتي بدون رقيب از جناح اصلاح‌طلب و يا مستقلين وارد مرحله دوم انتخابات شده و مستقلين هم در ۷ حوزه انتخاباتي در سراسر کشور به تنهايي بدون حضور اصولگرايان و اصلاح‌طلبان رقابت مي‌کنند. اين در حالي است که اصلاح‌طلبان در هيچ حوزه انتخاباتي به تنهايي پيشتاز نبوده و چاره‌اي جز رقابت با اصولگرايان يا مستقلين ندارند. از اين‌رو با بررسي اين آمارها دليل نگراني و تشويش روزافزون اصلاح‌طلبان و تلاش آنها براي شراکت با ديگر جناح‌ها مشخص مي‌شود.
یکی از عمده نگرانی‌های جریان اصلاحات گزینه ریاست مجلس آینده است، چرا که هنوز هیچ اجماع نظری در این جریان بر سر موضوع وجود ندارد و بسیاری از چهره‌های جناح اصلاح‌طلب لاریجانی را بر عارف ترجیح می‌دهند و همین موضوع در روزهای اخیر موجبات عصبانیت محمد‌رضا عارف را فراهم کرده است.
اواخر سال گذشته بود که یکی از نخستین اظهار‌نظرها در خصوص ریاست مجلس بیان شد که با واکنش تند عارف نیز مواجه شد. موضوع از این قرار بود که  علی یونسی دستیار ارشد رئیس‌جمهور در امور اقلیت‌های دینی در گفت‌و‌گویی که روزنامه آرمان منتشر کرده گفته بود که «بنده معتقدم قطعا همکاری میان آقای عارف و لاریجانی در مجلس آتی خواهد بود. به نظر من به همان دلیل که مصلحت بود آقای عارف به سود آقای روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری کناره‌گیری کند در مجلس دهم نیز مصالح اصلاح‌طلبی و مجلس را در ارتباط با مدیریت آن در اولویت قرار خواهند داد». همین موضوع کافی بود تا عارف نسبت به این مسئله واکنش نشان دهد و با لحنی تند تصریح کرد: کسی از طرف من وکالت ندارد درباره مواضعم درخصوص چینش مجلس آینده سخن بگوید.
ابراهیم نکو، عضو فراکسیون رهروان نیز  در گفت‌و‌گو با تابناک در خصوص ریاست مجلس دهم خبر داد که «به احتمال زیاد توافقی بین آقایان عارف و لاریجانی در خصوص ریاست مجلس صورت بگیرد.»
نماینده رباط کریم در مجلس در ادامه این گفت‌وگو بیان کرد: هر دو شخصیت شایستگی کافی و لازم را برای ریاست مجلس دارا هستند، یعنی از این وزنه برخوردارند و می‌توانند گزینه مناسبی برای این مهم باشند، چرا که هم از توانمندی و هم از پشتوانه کافی در مجلس برخوردارند.
اظهار‌نظرهای این‌چنینی در هفته‌های اخیر به کرات از سوی چهره‌های اصلاح‌طلب و افراد نزدیک به آنها در رسانه‌ها به چشم می‌خورد و گفته‌های آنها حاکی از این امر است که توافقی احتمالی میان لاریجانی و عارف موضوع ریاست مجلس را پایان خواهد بخشید و در این راه نیز عارف قربانی مصلحت‌اندیشی اصلاح‌طلبان خواهد شد، هر چند عارف علی‌رغم فشارهای درون جناحی بر سر انصراف از ریاست مجلس همچنان مقاومت می‌کند.
توافقی در کار نیست
محمدرضا عارف در حاشیه دیدار نوروزی خود با اقشار مختلف مردم، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بین شما و لاریجانی برای پذیرش ریاست و نایب‌رئیسی توافق شده است؟ اظهار کرد: اگر تصمیم با مجلس است، باید رسانه‌ها اجازه دهند تا مجلس تشکیل شود و در فضای کارشناسی و اکثریت فراکسیون‌ها تصمیم‌گیری صورت گیرد و من این موضوع را تکذیب می‌کنم.
وی همچنین در پاسخ به این پرسش آیا توافقی بین شما و آقای لاریجانی برسر کرسی ریاست مجلس صورت گرفته است؟ افزود: تکذیب می‌کنم. هیچ صحبتی نشده است؛ فقط آقای دکتر لاریجانی با بنده تماس گرفت و پیروزی ما را تبریک گفت و ما فقط همین ارتباط را داشتیم.
عارف ادامه داد: مسئله امروز ما انتخابات مرحله دوم است تا به خوبی برگزار شود و مردم مانند مرحله اول حضور جدی داشته باشند. پس از تشکیل مجلس بر روی مدیریت آن تصمیم‌گیری خواهد شد، ما معتقدیم همه فراکسیون‌های مجلس باید در مدیریت مجلس سهیم و در مدیریت مجلس مشارکت داشته باشند. در فضای رسانه‌ای بحث‌هایی مطرح می‌شود اما افراد نظرات خودشان را می‌گویند اما تصمیم‌گیرنده نهایی نمایندگان مجلس دهم هستند و رای 290 نماینده درمجلس آتی هیئت رئیسه رامشخص می‌کند.
رفتار سینوسی اصلاح‌طلبان
 برای ریاست مجلس دهم
این روزها صداهای مختلفی از درون جریان اصلاح‌طلبی در خصوص گزینه ریاست مجلس دهم شنیده می‌شود؛ برخی صداها بر اعمال فشار بر عارف برای انصراف تاکید کرده و برخی از مقاومت عارف بر این امر اهتمام می‌ورزند.
رسول مهرپرور عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی و نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، در خصوص کاندیداتوری عارف برای ریاست مجلس اظهار داشت: این حق اصلاح‌طلبان است که محمدرضا عارف گزینه ریاست مجلس باشد و بنده ضمن احترامی که برای لاریجانی قائل هستم، معتقدم اصلح این است که وی به نفع آقای عارف اصلاً کاندیدا نشود و حرمتشان همچنان باقی بماند.
عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی افزود: اینکه می‌گویند عارف مرد انصراف است را اصولگرایان مطرح می‌کنند و ما این را قبول نداریم. عارف به نفع لاریجانی برای ریاست مجلس به هیچ عنوان انصراف نمی‌دهد و اگر او انصراف دهد، یعنی اصلاح‌طلبان را نادیده گرفته و ناکام کرده است.
عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در پایان خاطرنشان کرد: من از برخی اصلاح‌طلبان که اینگونه خودزنی می‌کنند، تعجب می‌کنم. اگر ما غیر از محمدرضا عارف فرد دیگری را برای ریاست مجلس دهم انتخاب کنیم یعنی خودزنی کرده‌ایم.
حسین قیومی عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری نیز درباره ریاست مجلس آینده شورای اسلامی، گفت: اینکه ریاست مجلس دهم از میان عارف و لاریجانی به چه‌کسی برسد، بستگی به این دارد که مجلس تشکیل شود و شرایط و موقعیت زمانی را در نظر بگیریم.
وی ادامه داد: اگر آقای عارف به هر دلیلی کار را به فرد دیگری واگذار کرد باید پاسخگو باشد و مردم نیز باید در مورد علت سؤال کنند.
تیمور علی عسگری مشاور هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه مجلس آینده مجلس اعتدال و عقلانیت خواهد بود، درباره ریاست مجلس آینده گفت: بین لاریجانی و عارف به‌‌عنوان چهره‌های معتدل هماهنگی وجود دارد و اگر این دو نفر هماهنگی عقلانی توأم با تدبیر داشته باشند، مجلس آینده هیئت رئیسه خوبی خواهد داشت.
وی افزود: مسلماً تفاوتی بین این دو نفر نیست چراکه امتیازاتی از نظر مدیریت و تجربه لاریجانی و امتیازاتی نیز آقای عارف دارد و از آنجاکه هیئت رئیسه مجلس شامل رئیس و دو نائب‌رئیس است باید بین این دو نفر تقسیم کار صورت گیرد.
حجت‌الاسلام عسگری در پاسخ به این سؤال که آیا ممکن است عارف نایب‌رئیس مجلس شود، گفت: اگر وی قبول کند زمینه برای پذیرفتن این سمت فراهم است.
این اظهار نظر‌های متناقض از سوی چهره‌های اصلاح‌طلب و نزدیکان آنها نشان از این مهم دارد که برنامه مشخصی در اتاق فکر جریان اصلاحات برای ریاست مجلس وجود ندارد و  به واسطه تمایل سران این جریان به لاریجانی بعید نیست علی لاریجانی بر عارف ترجیح داده شود‌.
فشارها بر عارف از سوی جریان اصلاحات در خصوص انصراف و کوتاه آمدن از ریاست مجلس دهم کار را به جایی رسانده که عارف ضمن عصبانیت آب پاکی را روی دست همه ریخته و از کوتاه نیامدن برای کرسی ریاست مجلس پرده‌برداری کرده است.
عارف عصبانی است
ابوالفضل شکوری عضو حزب اعتماد ملی در گفت‌وگو با تسنیم، در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه گفته می‌شود آقای عارف به مرد انصراف شهرت دارد، آیا این بار نیز به‌نفع آقای لاریجانی برای ریاست مجلس انصراف خواهد داد، گفت: اینکه عارف معروف به مرد انصراف است، حرف بی‌پایه و اساسی است؛ چرا که او فقط یک بار عملاً به‌نفع آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری انصراف داده است.
وی با بیان اینکه عارف مرد انصراف نیست، گفت: او یک بار انصراف داد و خیلی‌ها ممکن است در عمرشان از چیزی انصراف داشته باشند؛ پس نباید این اصطلاح را برای آقای عارف به کار ببریم. اینکه می‌گوییم عارف مرد انصراف است، مسبوق به این است که لااقل سه یا چهار بار سابقه انصراف داشته باشد، اما یک بار بیشتر نبوده است.
وی ادامه داد: ممکن است در لابی‌های درون‌گروهی، اصلاح‌طلبان به این نتیجه برسند که از آقای عارف خواهش کنند که برای نایب‌رئیسی مجلس کاندیدا شود و برای ریاست کاندیدا نشود و او هم قبول کند؛ ولی این بحث انصراف نیست. البته هنوز قضیه‌ای اتفاق نیفتاده است و به‌طور مثال عارف نیز ممکن است قبول کند که کاندیدای ریاست مجلس نشود.
عضو حزب اعتماد ملی تصریح کرد: آن طور که من از مصاحبه‌های آقای عارف متوجه می‌شوم، او می‌گوید «به هیچ‌وجه حاضر نیستم که نامزد ریاست مجلس نشوم؛ لاریجانی و هر شخص دیگری زمینه دارد نامزد شود و من هم نامزد می‌شوم و هر کسی بیشتر رأی آورد، او رئیس مجلس می‌شود». بنابراین من احتمال می‌دهم این گزینه اتفاق بیفتد.
شکوری افزود: طبق قرائن احتمال می‌دهم لابی‌هایی که اصلاح‌طلبان ممکن است انجام دهند و بخواهند آقای عارف را وادار کنند که به‌نفع لاریجانی کنار برود، نتیجه ندهد و عارف زیر بار نرود؛ چرا که عارف یک بار حرف اصلاح‌طلبان را گوش کرده و این اتهام به او زده شده که مرد انصراف است، لذا ممکن است بخواهد عملاً ثابت کند که مرد انصراف نیست و تا آخر بماند.
شکوری در پاسخ به این پرسش که نظر اصلاح‌طلبان در مورد ریاست مجلس چیست، تأکید کرد: نظر اصلاح‌طلبان این است که اگر عارف خود را برای ریاست نامزد کند، قطعاً اصلاح‌طلبان به او رأی می‌دهند و تردیدی در این نیست. اصولگرایان نیز قطعاً به آقای لاریجانی رأی می‌دهند و فقط مستقلین هستند. من قاطعانه پیش‌بینی می‌کنم آقای عارف به‌نفع هیچ کس انصراف نمی‌دهد و می‌آید. من این موضوع را از سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های عارف استنباط کردم که او از طرح این موضوع عصبانی است که «چرا این را مطرح می‌کنید که من می‌خواهم انصراف دهم؟».