kayhan.ir

کد خبر: ۷۱۴۸۳
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۶
گزارش اختصاصی کیهان

تهدید و اخراج منتقدین محصولات پرخطر تراریخته!

پروفسور علی کرمی بنیانگذار و موسس انجمن بیوتکنولوژی، ایمنی زیستی و انجمن پدافند غیر عامل در حوزه سلامت، با اشاره به اخراج یکی از اساتید دانشگاهی منتقد محصولات پرخطر تراریخته، از تهدید برخی از دانشمندان حامی ایمنی زیستی از سوی عناصر قدرت خبر داد.


استاد بزرگ علم ژنتیک و بیوتکنولوژی کشورمان با انتقاد از اخراج اساتیدی که دارای مدارج علمی عالی هستند، گفت: اعتقاد من بر این است که یک استاد دانشگاه، یک محقق و یا یک ایرانی که دارای رتبه‌ علمی و تخصصی است تنها موظف به ارائه خدمات در حیطه تخصصی خود نیست، بلکه موظف به اطلاع‌رسانی و آگاه کردن مردم و مسئولان نیز هست.
رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی بسیج جامعه پزشکی با بیان این که یک محقق نمی‌تواند تنها با درس دادن در کلاس و دانشگاه و تحقیق و انتشار مقالات علمی تخصصی وظیفه خود را ادا کند، ادامه داد: در بحث محصولات دستکاری شده ژنتیکی یا تراریخته چهار گروه در کشور وجود دارند؛ گروه اول کسانی هستند که صددرصد مدافع این محصولاتند و هیچ مخالفتی را برنمی‌تابند؛ گروه دوم صدردرصد مخالف‌اند و هیچ موافقتی را برنمی‌‌تابند؛ گروه سوم که متاسفانه اکثریت جامعه را تشکیل می‌دهند بی‌اطلاع هستند.
وی ادامه داد: درواقع با یک ارزیابی ساده می‌توان فهمید که بسیاری از تحصیلکرده‌ها و متخصصان کشور اصلا نمی‌دانند محصولات دستکاری شده ژنتیکی یا GMO چیست! گروه چهارم کسانی هستند که با تراریخته موافق هستند اما معتقدند ابهاماتی در مورد ایمنی آن و سلامتی مردم و عرصه‌های محیط زیست مرتبط با تراریخته وجود دارد. یعنی در این دانش و فناوری می‌تواند مسائلی باشد که باید احتیاط شود؛ بنابراین نباید با عجله و بدون بررسی و ارزیابی‌های گسترده و طولانی‌مدت محصولات تراریخته کشاورزی و دامی را به سفره غذایی مردم برد.
دکتر کرمی گفت: حال با این تفاسیر، در فضایی که استادان دانشگاه شروع به اطلاع‌رسانی به مردم کرده‌اند، متاسفانه با تهدیداتی از سوی برخی عناصر قدرت مواجه شده‌اند و اخیرا یک استاد دانشگاه نیز اخراج شده است! گرچه عنوان شده علت اخراج، «ناکارآیی علمی» بوده است اما می‌دانیم که اختلاف نظر بین این استاد و مسئول موسسه‌ای که وی را از کار معزول کرده است درخصوص «تراریخته‌ها» بوده و مقاومت استاد برای «اعلام حقایق» باعث صدور حکم اخراج ایشان شده است.
استاد بزرگ کشورمان تاکید کرد: اگر لازم باشد اسناد فعالیت‌های علمی این استاد و فرایند سریع صدور اخراج وی پس از سخنرانی در همایش مذکور در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد.
گروه فشار منفعت‌طلب
این استاد دانشگاه ادامه داد: شنیده‌ایم که برخی اساتید دیگر نیز مورد تهدید واقع شده‌اند و حتی به افرادی که در گروه ما جای می‌گیرند تهمت‌هایی از جمله «فن‌آوری هراسی» زده شده است؛ آیا یک استاد دانشگاه که رشته زیست فناوری و مهندسی ژنتیک را تدریس می‌کند و صد‌ها متخصص این رشته را به جامعه تحویل داده و ده‌ها طرح تحقیقاتی و مقالات علمی ملی و بین‌المللی در این موضوع دارد، واقعا می‌تواند فن‌آوری‌هراس باشد؟! این‌ها انواع روش‌های جنگ روانی است تا افراد را از عرصه خارج کنند که مخالفت و نقدی شنیده نشود، که در شأن اصول و ارزرش‌های جمهوری اسلامی نیست.
کنترل بودجه‌ مراکز تحقیقاتی
وی افزود: ما در گذشته جلسه‌ای را تشکیل دادیم که حدود 40 تن از اساتید برجسته حضور داشتند، مدتی بعد تصمیم گرفتیم بار دیگر این جلسه را تشکیل دهیم و از اساتید دوباره دعوت به‌عمل آوردیم اما بسیاری از اساتید که در جلسه اول بودند حاضر به شرکت در جلسه دوم نبودند، زیرا از طرف کسانی که در جایگاه‌های قدرت هستند تهدید شده بودند! برخی از تهدیدکنندگان کسانی هستند که بودجه‌های مراکز تحقیقاتی را کنترل می‌کنند؛ اگر بودجه مراکز تحقیقاتی قطع شود فاجعه است بنابراین رئیس آن مرکز یا حتی سازمان و اساتید مجبور به همکاری می‌شوند.
کرمی، با اعتراض به این روش، گفت: متاسفم از اینکه مراکز پژوهشی کشور بودجه‌های خود را از نهادهایی می‌گیرند که از سوی آنها تهدید نیز می‌شوند؛ تهدید به اخراج، عدم تصویب بودجه و طرح‌های تحقیقاتی در جمهوری اسلامی ایران شرم‌آور است.
اعتراض به خفقان علمی
رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی بسیج جامعه پزشکی گفت: استادی که اخراج شده است در یک همایشی با استناد به مدارک مستدل درباره ایمنی محصولات تراریخته صحبت کرده است و حقایق علمی که بازگو کرده باعث اخراج وی شده است؛ چرا جوی درست شده است که اساتیدی که در جهت سلامتی مردم صحبت می‌کنند دچار مشکل شوند؟! آیا یک استاد دانشگاه حق سخنرانی کردن ندارد؟ آیا مسئولین نهادهای نظارتی در جریان این امور و پشت پرده ماجراها هستند؟ آیا واقعاً این استاد اخراج شده رکود علمی داشته است؟!
موسس انجمن پدافند غیرعامل در حوزه سلامت از سازمان‌های نظارتی، وزیر علوم، وزیر بهداشت، سازمان غذا و دارو، مراجع قضایی و نهادهای مرتبط درخواست رسیدگی به این مسئله مهم را کرد. پروفسور کرمی همچنین با اشاره به زمینه‌‌سازی برای اخراج یکی دیگر از اساتید حامی حقوق مردم، گفت: این موضوع را بر خلاف فرامین رهبری و اصول نظام اسلامی می‌دانم و امیدست با برگرداندن این استاد به جایگاه قبلی و دلجویی از وی، خطای بزرگ قبلی جبران شده و دیگر هرگز شاهد چنین رفتارهای ضدعلمی نباشیم.
گفتنی است آکادمی پزشکی زیست‌محیطی آمریکا (AAEM) با استناد به مطالعات صورت گرفته بر حیوانات، تأثیرات مصرف محصولات تراریخته یا GMO را شامل ارگان‌های داخلی صدمه‌دیده، اختلالات دستگاه گوارش و دستگاه ایمنی بدن، افزایش سرعت پیر شدن و ناباروری و نازایی و سقط جنین مکرر عنوان کرده است که براساس مطالعات 20 ساله پزشکان کالج سلطنتی انگلیس، عینا در انسان‌های ساکن در کنار مزارع تولید محصولات تراریخته نیز مشاهده شده است.
همچنین مطالعات انسانی نشان ‌می‌دهد که چگونه اصلاحات ژنتیکی مواد غذایی می‌تواند موادی در درون بدن انسان باقی بگذارد که باعث مشکلات طولانی‌مدت همچون بروز سرطان‌ها و تومورها خواهد شد.
بازار ایران مملو از تراریخته‌ها
هم اکنون بخشی از برنج تولید داخل و برنج وارداتی، اغلب روغن‌های کلزا، آفتابگردان و سویای تولید داخل، ذرت وارداتی؛ دستکاری شده ژنتیکی هستند. در حوزه فرآورده‌های دامی نیز با توجه به استفاده دامداری‌ها و مرغداری‌ها از «کنجاله سویای وارداتی تراریخته»، وضعیت نامطلوب است.
علاوه بر آن بخشی از محصولات وارداتی شامل غلات صبحانه، کیک و شیرینی، دراژه شکلاتی، ژله و ادویه‌های آماده،  آلوده به محصولات تراریخته هستند که در اغلب کشورهای اروپایی امکان عرضه ندارند و در آمریکای شمالی و جنوبی نیز با «برچسب هشدار» به مصرف‌کننده و با مقاومت بسیار شدید مردمی عرضه می‌شوند.
با یک حساب و کتاب سرانگشتی می‌توان متوجه شد به همت دشمنان خارجی و بی‌کفایتی برخی از مسئولان و لابی منفعت‌طلب قوت غالب مردم ایران از محصولات تراریخته یا GMO، تشکیل شده است!