kayhan.ir

کد خبر: ۷۱۳۲
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۵
یک مقام مسئول:

تایرهای ارزان چینی، تولید داخل را به مخاطره انداخته است

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی تایر اعلام کرد: ارزان‌فروشی گسترده تایرهای چینی در بازار ایران امکان رقابت را از شرکت‌های تایرساز داخلی سلب کرده و به همین دلیل سهم واردات از تولید داخل پیشی گرفته است.
عباس عباسی ابیانه در جمع خبرنگاران ضمن بیان این مطلب افزود: در حال حاضر 10 واحد تولیدی در صنعت تایر کشور فعال است که با حجم تولید 240 هزار تن حدود 70 درصد از نیاز داخلی را تامین می‌کنند.
وی با بیان اینکه صنعت تایر به واسطه اشتغالزایی بالا یک صنعت استراتژیک بوده و دولت‌ها در کشورهای مختلف همواره از آن حمایت می‌کنند، افزود: در حال حاضر حدود 70 درصد از فعالیت‌های صنعت حمل و نقل در بخش جاده‌ای متمرکز بوده و در این میان صنعت تایر نقش مهمی را در تامین نیازهای این صنعت ایفا می‌کند.
وی حجم سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت تایر را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: در حال حاضر تنها 30 درصد از نیاز تایر کشور از طریق واردات تامین می‌شود و از مجموع تایرهای سنگین وارداتی به کشور بیش از 64 درصد از مبدا کشور چین، 27 درصد کره‌جنوبی و مابقی نیز از سایر کشورها همچون تایلند، هند و ژاپن وارد کشور می‌شود.
وی ادامه داد: در این میان برندهای وارداتی از کشور چین بسیار متنوع بوده و با حضور حدود 30 برند همواره تلاش می‌کنند با کاهش قیمت‌ها سهم بیشتری از بازار را به دست آورند و این در حالی است که به لحاظ قیمت به هیچ وجه قابل رقابت با برندهای داخلی نیستند.
عباسی خاطرنشان کرد: طی 10 ماهه سال جاری مجموع تولید تایرهای سبک به لحاظ حلقه‌ای 10 درصد، تایرهای سنگین 4 درصد، کشاورزی و راهسازی 17 درصد و در مجموع نیز تولید کل تایر کشور 10 درصد رشد تولید نسبت به سال قبل را شاهد بوده است.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی صنعت تایر با بیان اینکه تولیدات داخلی همواره با استانداردهای اروپا و استانداردهای ملی ایران انطباق دارند، افزود: مهمترین خواسته فعالان صنعت تایر کنترل دقیق و بیشتر تایرهای وارداتی در مبادی ورودی است و برای تحقق این هدف باید امکانات بیشتری برای نظارت و کنترل استاندارد اقلام وارداتی فراهم شود.
وی با اشاره به این که تایر یک قطعه ایمنی در خودرو محسوب می‌شود، تصریح کرد: پیشنهاد ما به موسسه استاندارد این است که برندهای وارداتی حداقل یک استاندارد جهانی را داشته باشند و سپس با استقرار امکانات تست و تجزیه و تحلیل کیفیت آنها مورد ارزیابی قرار گرفته و سپس اجازه ورود پیدا کنند.
وی گفت: در حال حاضر سهم برندهای چینی از بازار تایر سبک کشور حدود 30 درصد و تایرهای سنگین نیز حدود 60 درصد بوده و برندهای چینی همواره تلاش می‌کنند تا با تکیه بر مزیت قیمت، سهم خود را از بازار داخلی افزایش داده و سپس افزایش تدریجی قیمت‌ها را محقق کند.
وی ادامه داد: عمده برندهای چینی به دلیل قیمت پایین برای مصرف کنندگان داخلی وسوسه‌انگیز بوده و این در حالی است که از نظر کیفیت به هیچ عنوان قابل رقابت با برندهای ایران نیستند، به همین دلیل تولیدکنندگان داخلی مشکلی با واردات برندهای اروپایی و کره‌ای ندارند.
عباسی با بیان این که ادامه این روند سرمایه‌گذاری‌ها برای توسعه صنعت تایر کشور را متوقف خواهد کرد، افزود: موضوع قیمت‌شکنی و دامپینگ برندهای چینی در بازار ایران را مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح و درخواست کردیم تعرفه واردات تایرهای سنگین در جهت رقابت‌پذیری تولیدکنندگان داخلی مقداری افزایش یابد.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی صنعت تایر ادامه داد: تعرفه‌های فعلی متناسب با نوع تایرهای بین 6 تا 15 درصد است و پیشنهاد ما رساندن تعرفه به سطح 30 درصد بود که وزارت صنعت، معدن و تجارت با 22 درصد موافقت کرد اما در کمیسیون ماده یک با آن موافقت نشد.
وی با اشاره به این که انجمن صنفی صنعت تایر برای مقابله با روند دامپینگ تایرهای چینی راه‌حل‌هایی را ارائه کرده است، افزود: پیشنهاد انجمن تعیین تعرفه‌های خاص برای تایرهای چینی است، زیرا با تعرفه‌های فعلی به هیچ وجه امکان رقابت با این برندها را نداریم.
وی با بیان این که تایرهای چینی به لحاظ وزن و تعداد لایه‌ها با مشکلاتی مواجه هستند، گفت: مطالعه وضع تعرفه‌ها برای برندهای تایر چینی در دیگر کشورها نشان می‌دهد در بنگلادش، مصر، اردن و نیجریه 20 درصد، برزیل، پاکستان و ویتنام 25 درصد، آفریقای جنوبی 30 درصد و ونزوئلا 16 درصد تعرفه گمرگی وضع شده و این در حالی است که اکثر این کشورها تولیدکننده تایر نیستند.