kayhan.ir

کد خبر: ۷۰۵۲۴
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۸
حواشی رزمایش

از جمله عبری روی بدنه موشک‌ها تا عکس یادگاری معنادار

رزمایش موشکی سپاه در حالی صبح دیروز برگزار شد که روی بدنه موشک‌های شلیک شده، جمله معروف امام خمینی(ره) درباره رژیم اشغالگر اسرائیل حک شده بود.


به گزارش فارس، صبح دیروز 2 فروند موشک قدر H نیروی هوافضای سپاه با شلیک از ارتفاعات البرز شرقی، اهداف خود را در فاصله 1400 کیلومتری در سواحل مکران مورد هدف قرار دادند.
سواحل مکران در دورترین نقاط ایران در جنوب ‌شرق و در حاشیه دریای عمان قرار دارد.
سردار حاجی‌زاده اعلام کرده که بُرد موشک‌های شلیک شده 2 هزار کیلومتر است که این به معنای افزایش برد این نسل از موشک‌های قدر خواهد بود.
موشک قدر Hبا وزن 17 تُن، طول 16 متر، قطر 1/25 متر، دارای سرجنگی جداشونده و شدیدالانفجار با وزن 650 کیلوگرم است.
سوخت این موشک مایع بوده و سقف پرواز آن نیز در گذشته 400 کیلومتر اعلام شده بود.
یکی از نکات جالب توجه دیگر در این رزمایش، شعار حک شده بر روی این موشک‌ها بود که به زبان عبری، جمله معروف بنیانگذار انقلاب اسلامی را تکرار می‌کرد که «اسرائیل باید از صفحه روزگار محو شود».
این رزمایش رنگ و بوی ضد صهیونیستی بیشتری نیز داشت و فرمانده نیروی هوافضای سپاه تاکید کرد که عمر اسرائیل حتی قبل از شلیک موشک‌های سپاه در صورت جنگ به پایان خواهد رسید.
وی همچنین برد 2هزار کیلومتری موشک‌های شلیک شده امروز را با هدف مقابله با صهیونیست‌ها در فاصله دور عنوان کرد.
طعنه موشکی به عکس یادگاری با ایرباس فرانسوی
به گزارش تسنیم، صبح دیروز و در ادامه رزمایش موشکی سپاه پاسداران با نام اقتدار ولایت، دو فروند موشک بالستیک قدر H و F  از ارتفاعات البرز شرقی شلیک شد. این موشک‌ها با موفقیت توانستند اهداف از پیش تعیین شده در سواحل مکران را در بردی در حدود 1400 کیلومتر مورد اصابت قرار دهند.
قبل از شلیک این موشک‌ها، یکی از فرماندهان نیروی هوافضای سپاه طی سخنانی مزاح‌گونه خطاب به خبرنگاران گفت: برخی با ایرباس فرانسوی عکس یادگاری گرفتند اما ما با محصولات بومی و ایرانی خودمان عکس می‌گیریم که مایه مباهات و غیرت ایرانی باشد.
همچنین پیش از شلیک موشک‌های قدر F و H  به سوی اهداف از پیش تعیین شده در فاصله 1400 کیلومتری در سواحل مکران، چند تیر هوایی برای دور شدن پرندگان از منطقه شلیک موشک‌ها‌، شلیک شد.
حاشیه دیگر اینکه، قبل از شلیک موشک‌ها، پهپادهای مسلح و رزمی نیروی هوافضای سپاه در منطقه به پرواز درآمدند تا به طور همزمان به مراقبت هوایی از منطقه شلیک پرداخته و هم تصاویر و فیلم‌هایی را از لحظه شلیک، تهیه کنند.
یکی دیگر از اهمیت‌های این رزمایش این است که این شلیک‌ها پس از برجام برای اولین بار صورت گرفته و پاسخی صریح به تحریم‌ها و جوسازی‌ها علیه توانمندی‌های موشکی ایران است.
ناگفته نماند که روز سه‌شنبه نیز چند فروند انواع موشک‌های قیام، شهاب و قدر از روی زمین و سیلوهای زیرزمینی به سمت اهداف مورد نظر شلیک شده است.
برخی فرماندهان عالی‌رتبه ازجمله سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه، سردار سلامی جانشین وی، سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضا، سردار شادمانی و برخی مسئولان و فرماندهان ستاد کل نیروهای مسلح بر انجام این رزمایش که در مرکز ایران انجام شده نظارت می‌کنند.