kayhan.ir

کد خبر: ۶۹۷۱۶
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۸
گزارش خبری کیهان

پایان مرحله اول انتخابات /آمارها و ادعاها

در حالی که رسانه‌ها و شخصیت‌های اصلاح‌طلب با ذوق‌زدگی سرخوشانه از برتری قطعی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس شورای اسلامی صحبت به میان می‌آورند ولی آمار و اخبار موجود عکس این مطلب را اثبات می‌کند.

 سرویس سیاسی_

جریان اصلاح‌طلب با تیترهای ریز و درشت خود در رسانه‌های متبوعشان قصد دارند تا پیروزی در تهران را به کل کشور تسری داده و این گونه القا کنند که مردم در مجلس شورای اسلامی و خبرگان به جناح اصلاح‌طلب رای دادند. هدف اصلی جریان مذکور از القای این ایستار این است که فقدان پایگاه مردمی خود در کشور و همچنین شکست جریان اصلاح‌طلب در یک دهه اخیر را سرپوش گذاشته و فرافکنانه خود را پیروز ماجرای انتخابات هفتم اسفند معرفی کنند.
با اعلام نتایج تعداد زیادی از حوزه‌های انتخابیه سراسر کشور، ترکیب تقریبی مجلس دهم مشخص شده است. با بررسی این ترکیب می‌توان دریافت که کدام گرایش و جریان کشور در مجلس دهم اکثریت دارد.
به گزارش فارس، طبق اعلام آخرین نتایج انتخابات مجلس شورای اسلامی از کسانی که در دور اول انتخابات به مجلس دهم راه یافته‌اند و موفق به جواز شرکت در دور دوم انتخابات شده‌اند 161 نفر اصولگرا، 101 نفر اصلاح‌طلب، 17 نفر اعتدالی، 57 نفر مستقل و تعدادی نیز با گرایش نامشخص هستند.
همچنین گفتنی است که تاکنون اسامی تعدادی از نمایندگان مجلس دهم مشخص شده است، بررسی این اسامی نشان می‌دهد که تا لحظه انتشار این خبر، ترکیب مجلس دهم نسبت به مجلس نهم «۴۱ درصد» تغییر کرده است.
لیست نهایی خبرگان تهران نیز نشان از این امر دارد که تا حدودی نسبت به مجلس خبرگان پیشین ثابت مانده است و شامل تغییرات زیاد نبود. طبق لیست نهایی منتشر شده اکبر هاشمی بهرمانی،  محمد آقاامامی، حسن روحانی، محسن قمی،  محمد علی موحدی،  قربانعلی دری نجف‌آبادی، سید ابوالفضل میرمحمدی، محمد محمدی نیک، ابراهیم حاج‌امینی نجف‌آبادی،سید محمود علوی، نصرالله شاه‌آبادی، محمدعلی تسخیری، محسن اسماعیلی،محمدحسن زالی، سیدهاشم بطحائی و احمد جنتی به مجلس خبرگان رهبری راه یافتند.
و در کل نتایج تکمیلی حاکی از پیروزی قطعی لیست ائتلاف اصولگرایان در انتخابات مجلس و نیز لیست جامعتین در انتخابات خبرگان بوده است. از این رو می‌توان گفت در مجلس خبرگان ترکیب اعضا ثابت مانده است و رویکرد‌ها و جهت‌گیری‌های این مجلس نیز همانند گذشته خواهد بود.بر همین اساس به اعتقاد کارشناسان، نتیجه انتخابات 7 اسفند نشان‌دهنده تداوم پیروزی اصولگرایان و ادامه اعتماد حداکثری مردم ایران به این جریان سیاسی است.
جریان اصولگرا نتوانست در تهران نتیجه مطلوب را مشاهده کند اما تهران کل کشور نیست و با نگاه به نتیجه سایر شهرستان‌ها پیروزی این جریان را به وضوح مشاهده می‌کنیم. شخصیت‌های اصولگرا از نخستین ساعات اعلام نتایج از وحدت و همدلی در کشور صحبت کرده و با اتکا به قانون از پذیرش نتایج انتخابات استقبال کردند.
 هر چند در تهران اصولگرایان به مجلس راه نیافتند ولی این باعث نشد که شخصیت‌های جریان اصولگرا به شهروندان تهرانی توهین کنند و طلبکارانه از تهرانی‌ها دلیل این امر را خواستار شوند اما شکست جریان اصلاح‌طلب در سایر حوزه انتخابیه‌ها باعث شد تا شخصیت‌های اصلاح‌طلب دهان به توهین گشوده و فهم و شعور هم‌وطنانمان در شهرستان‌های کشور را به تمسخر گرفتند.
توهین به شعور شهرستانی‌ها!
گرچه سابقه توهین به شعور سیاسی مردم همواره به عنوان یکی از رفتارهای ثابت جریان مدعی اصلاح‌طلبی در حافظه سیاسی مردم ایران ثبت شده بود اما این بار یکی از اعضای خاندان هاشمی‌رفسنجانی زبان به توهین به مردم ایران گشود. حسین مرعشی، از اعضای ارشد حزب کارگزاران و از نزدیکان خانواده هاشمی‌رفسنجانی روز گذشته و پس از قطعی شدن شکست جریان ائتلاف اصلاح‌طلب در سراسر کشور، مردم شهرستان‌ها را عقب‌مانده سیاسی دانست. او همچنین مردم تهران – که به لیست مجلس ائتلاف هاشمی رأی دادند- را در حوزه سیاسی توسعه‌یافته دانست! عضو خاندان هاشمی به خبرگزاری ایسنا گفت: اکنون می‌توان شاخص توسعه سیاسی ایران در تهران را 100، در مراکز استان‌ها 50 و در شهرستان‌ها 30 در نظر گرفت. ظرف 10 سال آینده توسعه‌یافتگی سیاسی به سراسر ایران سرایت می‌کند و مردم می‌آموزند به جای تکیه بر شناخت خود به سمت انتخاب بسته‌های سیاسی پیش بروند.
 مرعشی البته در حالی مردم تهران را مردمی توسعه‌یافته در حوزه سیاسی دانسته که در کلانشهر مشهد، مردم هر 5 سهمیه خود برای مجلس شورای اسلامی را به اصولگرایان دادند! آیا مردم مشهد در این تعریف مرعشی، توسعه‌یافته نیستند؟ یا در تبریز، از 2 کرسی یکی به ائتلاف هاشمی و دیگری به اصولگرایان رسید و برای دیگر کرسی‌ها رقابت میان 3 اصولگرا و 3 عضو ائتلاف هاشمی به مرحله دوم رفته است. آیا در تبریز مردم این کلانشهر به دلیل عدم انتخاب کامل لیست هاشمی، باید جزو عقب‌مانده‌های سیاسی قرار گیرند؟
این ادبیات تازگی ندارد و اصلاح‌طلبان هرگاه نتیجه مطلوب نظر خود را از صندوق‌های رای اخذ نمی‌کنند دهان به توهین گشوده و دیگران را با الفاظ و القابی همچون « توسعه نیافته» معرفی می‌کنند و یا در انتخابات سال 88 وقتی کاندیدای مورد نظرشان در انتخابات شکست خورد فتنه‌گری کرده، دست به شورش خیابانی زده و در جهت براندازی نظام تلاش کردند و اسناد و مدارک این ماجرا نیز در دسترس است و انکار ناپذیر.
به گزارش راه دانا، حجت‌الاسلام احمد سالک کاشانی در واکنش به اظهارات اخیر حسین مرعشی مبنی بر اینکه مردم تهران را توسعه یافته سیاسی اما مردم شهرستان‌ها را عقب مانده سیاسی دانسته بود گفت: این نوع سخن‌ها بیانگر ضعف بصیرت و بینش این آقایان است.
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: وقتی این تهمت را به مردم ما می‌زنند که مردم شهرستان عقب مانده سیاسی هستند، نشان‌دهنده این است که خودشان مشکل دارند.
وی با بیان اینکه این آقایان نباید مشکلات فکری و اعتقادی خود را به حساب مردم بیاورند، اذعان داشت: این نکته مهمی است که مردم کرمان به گزینه‌های مدنظر مرعشی رای نداده‌اند و این موضوع تحلیل دارد.
دهن کجی مردم به بی‌بی‌سی
رسانه‌های بیگانه و برخی از رسانه‌های همسو با آنها و برخی از شخصیت‌ها که سابقه بداخلاقی‌های سیاسی داشتند تمام توان خود را مصروف این کردند تا بلکه بتوانند چینش مجلس خبرگان رهبری را نیز به هم بریزند اما نتایج انتخابات این مجلس حاکی از انقلابی بودن این مجلس است. بی‌بی سی از آغازین ساعات تبلیغات مجلس خبرگان در تلاش بود تا کاندیداهایی همچون آیت‌الله جنتی به این مجلس راه نیابند ولی این اتفاق نیفتاد.
آیت‌الله سیداحمد خاتمی عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به نتایج انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: بنده در رابطه با ترکیب خبرگان قاطعانه می‌گویم که خبرگان دوره پنجم ارزشی‌تر از چهار دوره قبلی خبرگان است و معنای تفصیل این موضوع این است که تمام این ادوار مجلس خبرگان ارزشی بوده اما این دوره علیرغم میل بدخواهان مجلس خبرگان ولایی‌تر شکل خواهد گرفت.
وی ادامه داد: بنده قبل از انتخابات می‌گفتم و الان نیز به ضرس قاطع می‌گویم که ملت عزیز ما بدانند مجلس خبرگان ارزشی‌ است؛ کسانی ممکن است جنجال به پا کنند که خبرگان حزبی نیست من هم می‌گویم خبرگان حزبی نیست اما جریان ارزش‌گرایی یک حزب و جناح نبوده بلکه یک جریان خالص و وفادار به انقلاب است.
آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه با ترکیبی که تاکنون اعلام شده این وفاداری به انقلاب در ترکیب خبرگان دیده می‌شود در عین حال یادآور شد: نیامدن آیت‌الله یزدی و آیت‌الله مصباح دو فقیه وارسته ولایی مایه تأسف است ولی آنچه که مایه سپاس از خداوند است اینکه خبرگانی که تقویت رهبری است، شکل گرفت.
عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: با این ترکیب می‌گویم که بدخواهان از اینکه کمترین ضربه به عمود خیمه انقلاب یعنی ولایت فقیه وارد کنند،‌ ناکام هستند.
حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر نیز در این خصوص اظهار کرد: رأی بالایی که آیت‌الله علم‌الهدی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری آورد این پیام را دارد که علی‌رغم اینکه اصلاح‌طلبان با ارائه لیست سلبی شکافی ایجاد کرده بودند اما مردم با حضور خود نشان دادند که آیت‌الله علم‌الهدی را به عنوان یک فرد ولایتمدار قبول دارند و در حقیقت این حضور مردم یک نه بزرگ به جریان اصلاحات است.
پژمانفر ادامه داد: همانطور که مشاهده کردیم آیت‌الله علم‌الهدی ستادی برای انتخابات نداشتند و شیطنت‌هایی برای حضور وی انجام شد اما در نهایت مردم به هیچکدام از این شیطنت‌ها اهمیت نداده و لیست جامعتین را برگزیدند که این امر نشان می‌دهد مردم ما قدرشناس و متوجه جریان‌های سیاسی هستند.
ناکامی دولت در چینش مجلس
موضوع دیگری که نیازمند بحث و بررسی است این مطلب است که دولت تدبیر و امید که «اعتدال» را به عنوان یک گفتمان سراسری در کشور معرفی می‌کرد و پس از ماجرای اجرای برجام بر فرض این تخیل تصمیم‌گیری می‌کرد که مردم دیگر حامی بی‌چون و چرای گفتمان اعتدال خواهند بود، در چینش مجلس دچار مشکل شد.
پیش از این رئیس جمهوری در لابلای صحبت‌های خود اعتراف کرده بود که مایل به ورود « معتدلین» به مجلس دهم است ولی خواست وی با اقبال عمومی مواجه نشد و به گفته کارشناسان پس از 28 سال، دولت یازدهم تنها دولتی است که مجلسی همسو با خود در اختیار ندارد و این نشان از شکست این گفتمان دارد چرا که دولت یازدهم نتوانست به مشکلاتی همچون بیکاری، تورم و دغدغه‌های معیشتی مردم پاسخ مناسبی بدهد و از  برجام هم آبی برای مردم گرم نشد و افکار عمومی شاهد رونق توسعه در کشور نبود.
به رغم تبلیغات و آمد و رفت گروه‌های بازرگانان خارجی به کشور،برجام نتوانست وارد زندگی مردم بشود و مردم نتیجه این مذاکرات را به صورت عملی در زندگی خود ندیدند و نهایتاً همین موضوع باعث شد بعد از 28 سال برای اولین بار مجلسی شکل بگیرد که با دولت وقت خود همسو نیست.
دلیل اصلی شکست اصلاح‌طلبان در کل کشور در جریان انتخابات مجلس دهم نیز همین موضوع بود، به این معنا که این جناح سیاسی همواره دعواهای سیاسی را نسبت به دغدغه‌های معیشتی مردم اولویت داده است.
غلامرضا خواجه سروی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی  با اشاره به حضور گسترده مردم در پای صندوق‌های رای، اظهار داشت: وقتی به ترکیب مجلس آینده نگاه می‌کنیم، ناکارآمدی غربی‌ها در رسیدن به اهدافشان را مشاهده می‌کنیم.
استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه از نظر طیف‌بندی، اکثریت مجلس از آنِ اصولگرایان است، گفت: اصولگرایانی که امتحان خود را در مقابله با زورگویی‌های غرب و حمایت از محور مقاومت نشان داده‌اند.
وی با اشاره به اینکه دولت نتوانسته در 2 سال و نیم گذشته کارآمدی لازم را از خود نشان دهد، گفت: کارآمدی دولت خصوصا در حل مشکلات اقتصادی زیر سوال است. تنها گفتارهای پرطمطراق درباره اقتصاد مقاومتی و وصل شدن بانک‌ها به سوئیفت نمی‌تواند مشکلات این حوزه را رفع کند.
خواجه سروی در پایان خاطرنشان کرد: دولت به‌ خاطر ناکارآمدی اش در حوزه اقتصادی نتوانست مجلسی همسو با خود را تشکیل دهد و مردم با رأی به وکیل‌المله‌ها این واقعیت را نشان دادند.
باید به اصلاح‌طلبان یک نکته را گوشزد کرد که «چشمها را باید شست، جور دیگر باید دید» چرا که  همه کشور تهران نیست اما برخی سعی می‌کنند پیروزی در تهران را به کل کشور تعمیم دهند و طوری تلقین می‌کنند که پیروز انتخابات هستند اما موفقیت اصلاح‌طلبان در تهران چیزی به وزن رای آنها یعنی حدود 29درصد اضافه نمی‌کند، بنابراین، این را نباید یک پیروزی تلقی کرد بلکه باید گفت اصلاح‌طلبان در تهران پیروز و در کشور شکست خوردند و اصول‌گرایان در تهران شکست و در کل کشور پیروز شدند.