kayhan.ir

کد خبر: ۶۹۵۵۶
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۲
اخلاق انتخاباتی در آمریکا

روبیو: رقیب من دلقک است /ترامپ: رقیب من توله‌سگ است

«اخلاق» در کشور مدعی مهد دموکراسی، تمدن و پیشرفت، گمشده مردم آمریکاست این را به خوبی از رقابت‌های انتخاباتی در آمریکا می‌توان فهمید. جایی که نامزدها همدیگر را سگ و دلقک خطاب می‌کنند.


 اخلاق انتخاباتی نامزدهای  انتخاباتی آمریکا بر این مبنا استوار شده که باید رقیب به هر قیمتی و با توسل به هر اتهامی درست یا غلط و حتی زشت‌ترین الفاظ و اهانت‌ها از میدان به در شود. این قاعده در رقابت‌های درون یک حزب نیز حکمفرما است.
در همین راستا «دونالد ترامپ» و «مارکو روبیو» دو نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا در ادامه مبارزات انتخاباتی خود، دعوای لفظی شدیدی علیه هم به راه انداختند و  همدیگر را با القابی چون«توله سگ»، «جوانکی نادان» و «دلقک» مخاطب قرار دادند.
به گزارش فارس، ترامپ نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان ضمن رد اظهارات اخیر «روبیو»، او را «جوانکی نادان ،توله سگ» و «کسی که در هیبت ریاست جمهوری نیست»،‌ خواند. روبیو نیز ترامپ را «دلقک» خواند و گفت: «او در پشت صحنه مناظره‌ها آدمی نگران و عصبی است. به نظر من، اکنون زمان آن فرا رسیده که ماسک از روی چهره این فرد برداشته شود».
 روزنامه «نیویورک تایمز» نیز در گزارشی با اشاره پیشتازی دونالد ترامپ در بین جمهوری خواهان نوشت اعضای ارشد حزب جمهوری‌خواه تلاش می‌کنند دونالد ترامپ از گردونه رقابت‌های درون حزبی حذف شود، اما ناکام مانده‌اند.
 براساس گزارش این روزنامه آمریکایی، اخیرا «کارل روو» از استراتژیست‌های ستاد انتخاباتی جرج بوش رئیس‌جمهور سابق آمریکا در یک جمع خصوصی احتمال پیروزی ترامپ در رقابت‌های درون حزبی را «فاجعه‌بار» توصیف کرده و گفته «هنوز هم برای جلوگیری از پیروزی او دیر نشده است.»
«پائول ل پیج» فرماندار ایالت «مین» نیز در نشستی با دیگر همتایان جمهوری‌خواه‌اش از آن‌ها خواسته در «نامه‌ای سرگشاده»، به حامیان جمهوری‌خواهان نسبت به مواضع ترامپ هشدار دهند. با این حال این اقدام صورت نگرفته و از آن زمان ترامپ آرای دو ایالت دیگر را نیز به دست آورده و ضمنا از سوی «کریس کریستی» نامزد انصرافی جمهوری‌خواهان هم مورد حمایت قرار گرفته است.
نیویورک تایمز این را هم  نوشته که اعضای ارشد حزب جمهوری‌خواه پشت صحنه تلاش می‌کنند تا به نحوی از ادامه روند پیشتازی ترامپ مانع ایجاد کنند، اما تمام تلاش‌های آن‌ها بی‌نتیجه مانده است. به عقیده سران حزب، مواضع جنجالی ترامپ، می‌تواند به شدت به ضرر حزب جمهوری‌خواه تمام شود و حتی اکثریت در کنگره را نیز از آن‌‌ها بگیرد.
با این وجود، به نوشته نیویورک تایمز، جمهوری‌خواهان رهبر قاطعی برای تصمیم‌گیری در این رابطه ندارند، حامیان مالی از منازعه علنی با وی گریزان هستند و نمایندگان کنگره نیز از بیم آنکه محبوبیت ترامپ بیش از پیش افزایش یابد، از به چالش کشیدن او خودداری می‌کنند.
بنا بر این گزارش، در صورتی که ترامپ به عنوان نامزد نهایی جمهوری‌خواهان انتخاب شود، ممکن است که این حزب با شدیدترین اختلاف داخلی خود در طول نیم قرن گذشته مواجه شود.