kayhan.ir

کد خبر: ۶۸۴۹۸
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۴
حامی داعش در لیست سیاه گردشگری دنیا

سکوت دولت و تور نوروزی به ترکیه ناامن

در حالی‌ که داعش تهدید به انجام حملات تروریستی در سواحل و هتل‌های ترکیه کرده و از سوی دیگر کشورهایی چون روسیه سفر به ترکیه را ممنوع کرده‌اند، برخی در سکوت وزارت خارجه کشورمان، همچنان برای سفر به این کشور دست و پا می‌زنند و فریب هزینه‌های پایین این مسافرت خارجی را می‌خورند.



روس‌ها و آلمان‌ها که بیشترین حجم توریست را به کشور ترکیه می‌فرستادند امسال پشت این کشور را خالی کردند تا اقتصاد وابسته به توریسم این کشور ناامن حامی داعش، روزهای تلخی را تجربه کند.
همزمان با نزدیک شدن به ایام نوروز بخش اعظم فضای تبلیغاتی در رسانه‌های کشورمان را تبلیغ آژانس‌های مسافرتی با پکیج‌های ویژه به منظور سفر به ترکیه تشکیل داده است بی‌آنکه فضای فعلی حاکم بر ترکیه تاثیری بر کم‌رنگ‌شدن این تبلیغات داشته باشد.
این در حالی است که امنیت، یکی از مؤلفه‌های اصلی برای انتخاب مقصد سفر است، گزینه‌ای که این روزها ترکیه از آن بی‌بهره است. طبق اعلام «اسپوتنیک» گروه تروریستی داعش این بار مراکز تفریحی ترکیه را هدف قرار داده است. عناصر این گروه در صفحات اجتماعی خود تهدید کردند در سواحل و هتل‌های ترکیه اقدام به عملیات تروریستی خواهند کردند و امکان دارد هزاران گردشگر را در سواحل آنتالیا و کمر هدف قرار دهند.
از سوی دیگر کشوری مثل روسیه که حداقل 10 درصد حجم توریست‌های ترکیه را تشکیل می‌داد آذرماه امسال، با اعلام شوالوف، معاون اول نخست‌وزیر روسیه، انجام پروازهای چارتر و تورهای مسافرتی به مقصد ترکیه را ممنوع کرد و آلمانی‌های محافظه‌کار هم که بخش مهمی از توریست‌های کشور ترکیه را تشکیل می‌دادند به دلیل شرایط خاص سیاسی و امنیتی، سفر به ترکیه را از اولویت‌هایشان خارج کردند.
بی‌اعتقادی به امنیت مردم؟!
باقر حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با انتقاد از ادامه بازاریابی تورهای گردشگری ترکیه، می‌گوید: ما باید یک کار رسانه‌ای قوی برای آگاه‌سازی مردم انجام دهیم و البته نکته مهم‌تر این است که باید مسئولان اعتقاد به این موضوع داشته باشند. وقتی برای سازمانی مانند سازمان گردشگری این موضوع مهم نباشد معلوم است که محدودیت و جلوگیری سفر به ترکیه را در دستور کار خود قرار نمی‌دهد و برای آن کار فرهنگی هم انجام نمی‌دهد!
وی ادامه می‌دهد: دولت و سازمان گردشگری باید برنامه‌ریزی داشته باشند و حساب شده اقدام کرده و مردم را آگاه کنند که ترکیه به دلایل مختلف مقصد مناسبی برای سفر نیست و به لحاظ امنیتی و سیاسی، درآمد حاصل از توریسم این کشور در جهت مسلمان‌کشی توسط داعش استفاده می‌شود.
 ناامنی حاکمیتی و مخاطرات داعشی
محمدتقی رهنمایی، متخصص در حوزه گردشگری، درباره وضعیت کنونی ترکیه که با حملات انتحاری، درگیری گروه‌های داخلی و مأموران نظامی و حضور تروریست‌ها دست به گریبان است، تصریح می‌کند: درگیری‌های قومی که امروز به شکل بسیار بارز و گسترده در ترکیه مشاهده می‌کنیم، امنیت این کشور را با خطر جدی مواجه کرده است، این در حالی است که ناامنی، مهم‌ترین آسیب و دلیل برای عدم توسعه گردشگری تلقی می‌شود به شکلی که حتی پرتاب یک ترقه کوچک، نگرانی و دغدغه مردمی که برای تفریح و گذراندن اوقات سفر کرده‌اند، را به دنبال دارد.
 پورفرج: ترکیه امنیت ندارد
ابراهیم پورفرج رئیس هیئت مدیره جامعه تورگردانان ایران نیز با بیان این که یکی از مؤلفه‌های اصلی برای سفر به یک کشور «امنیت» است، می‌گوید: بنده در ماه‌های گذشته برای ورود دو قطار از گردشگران مجارستانی به کشور با مشکل مواجه شدم؛ آنها را با قطار تا ترکیه آوردیم اما به دلیل ناامنی ترکیه نتوانستیم ادامه مسیر را با قطار تا ایران طی کنیم و مجبور شدیم آنها را با هواپیما از ترکیه به ایران منتقل کنم و ادامه سفرشان را داخل ایران با قطار انجام دادند. این یکی از مواردی بود که بنده از نزدیک با آن درگیر بودم و می‌توان گفت امنیت لازم برای گردشگران در ترکیه وجود ندارد.
در شرایطی که ترکیه درگیر نابسامانی‌ها و درگیری‌های داخلی است و ریسک سفر به این کشور در همین حد نیز بسیار بالا ارزیابی می‌شود، تهدید داعش برای حمله به سواحل و مراکز تفریحی ترکیه نیز مزید بر علت شده است، چرا که دست کم بخشی از مسافران ایرانی ترکیه، سراغی هم از سواحل آنتالیا می‌گیرند، پس بهتر است مسافران نوروزی ترکیه، به دنبال مقصد امن‌تری برای گردشگری باشند.