رئیس اسبق هواپیمایی کشوری:
قبل از برجام هم میتوانستیم ایرباس نو بخریم
رئیس اسبق سازمان هواپیمایی کشوری گفت: در ابتدای سال 92 اعلام شد امکان خرید هواپیمای ایرباس A320 بصورت مستقیم از کارخانه وجود دارد اما این امر به دلیل فقدان نقدینگی شرکتها اجرایی نشد.
حمیدرضا پهلوانی در گفتوگو با نسیم درباره اینکه آیا خرید ایرباس به لغو تحریمها مربوط است یا نه اظهار کرد: در ابتدای سال 92 در نشستی با شرکتهای هواپیمایی به آنها اعلام شد که در صورت داشتن نقدینگی لازم، امکان خرید هواپیمای ایرباس A320 بصورت مستقیم با وجود تحریمهای بینالمللی از کارخانه وجود دارد اما متأسفانه به دلیل فقدان نقدینگی شرکتها این امر اجرایی نشد.
وی با اشاره به اینکه فقط فرودگاه امام خمینی(ره) امکان سرویسدهی به ایرباس A380 را دارد افزود: در صورت تبلیغاتی و هیجانی بودن خرید این تعداد هواپیما، بار بدهی این خریدها بر دوش دولتهای بعدی سنگینی خواهد کرد. برخی کشورهای همسایه قرارداد خرید هواپیمای ایرباس A380 را لغو کردهاند چرا که به پرواز درآمدن این نوع از هواپیما منوط به اشغال دستکم 75 درصد صندلیهای آن بود که تحقق این امر نیازمند داشتن تیم بازرگانی قوی و منسجم است.
رئیس اسبق سازمان هواپیمایی کشوری، اذعان داشت که بند «ج» اصل 44 قانون اساسی شرکت هواپیمایی هما را به سمت خصوصیسازی شدن سوق میداد که نمونه آن فروش هتلهای «هما» بود، افزود: اما دوباره با خرید این تعداد هواپیما شکل و ماهیت دولتی شرکت هما حفظ شد.
پهلوانی، مفید بودن خرید این تعداد هواپیما را منوط به تحول در صنعت حمل و نقل هوایی و رفع چالش بیکاری در این صنعت دانست و گفت: با خرید اخیر و در این شرایط، دولت باید سالانه یک میلیارد دلار بابت اقساط هواپیماهای خریداری شده بپردازد.
بنابراین دولت خود را بدهکار شرکتهای خارجی کرده و به نفع صنعت هوانوردی نخواهد بود.
گفتنی است مدیر روابط عمومی ایرباس فروش هواپیماهای این شرکت به ایران را نیازمند مجوز آمریکا اعلام کرد ضمن اینکه مسئولان شرکت ایرباس و مقامات دولت یازدهم اعلام کردهاند که نمیتوانند جزئیات توافقات خود را رسانهای کنند. ضمن اینکه ابهامات زیادی درباره رقم واقعی قرارداد خرید ایرباسها وجود دارد. در حالی که برخی منابع خارجی رقم قرارداد ایران با ایرباس را 25 تا 27 میلیارد دلار اعلام کردهاند مقامات دولت این مبلغ را 10/5 میلیارد دلار اعلام میکنند. همچنین معلوم شده به جز کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس خریدار دیگری برای ایرباس A380 وجود ندارد. ایرباس در بحران اقتصادی اخیر فرانسه سه هزار نفر نیروی خود را اخراج کرد و حالا مقامات کشورمان برای جوانان فرانسوی شغل ایجاد کردهاند.