kayhan.ir

کد خبر: ۶۷۷۱
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۰:۳۳

رهبر انقلاب در دیدار سران سه قوه:اجرای اقتصاد مقاومتی نیازمند انگیزه‌های انقلابی و مردمی است

در پی ابلاغ سیاست‌های كلی اقتصاد مقاومتی، رهبر معظم انقلاب اسلامی، روز دوشنبه در جلسه‌ای با حضور سران قوا، چگونگی راه‌های اجرا و تحقق این سیاست‌ها را مورد بررسی قرار دادند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ابتدای این جلسه، از اهتمام ویژه روسای قوا در صدور دستور‌العمل‌های اجرایی برای پیگیری و تدوین هر چه سریعتر نقشه راه اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، قدردانی كردند و گفتند: سیاست‌های كلی اقتصاد مقاومتی، سیاست‌هایی جامع و فراگیر است كه باید در اجرا نیز با همین جامعیت و فراگیری، تحقق یابد.  
رونق اقتصادی در میان‌مدت
ایشان مسائل اقتصادی و مشكلات ناشی از این مسائل را مهمترین موضوع كشور و مردم دانستند و افزودند: اگر سیاست‌های كلی اقتصاد مقاومتی، به‌طور جدی پیگیری و اجرا شوند، امید زیادی وجود دارد كه رونق اقتصادی و اصلاح پایه‌های اقتصادی كشور در میان‌مدت محقق و بخشی از مشكلات مردم حل شود.
رهبر انقلاب اسلامی با تأكید بر اینكه هدف از برگزاری جلسه با سران سه قوه، بررسی راهكارهای تحقق سیاست‌های كلی اقتصاد مقاومتی است، خاطر نشان كردند: با ابلاغ این سیاستها، مردم اكنون منتظر اجرای آن‌ها و تأثیرات مثبت ناشی از اجرای سیاست‌های كلی اقتصاد مقاومتی هستند، بنابراین دولت، مجلس و قوه قضاییه باید به‌طور جدی وارد میدان شوند و وظایف مربوط به خود را، در هر بخش، پیگیری و اجرا كنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: باید روند اجرای سیاست‌های كلی اقتصاد مقاومتی، به‌صورت یك حركت مستمر و متوقف‌نشدنی، تا رسیدن به نتیجه، ادامه یابد و هر یك از قوا نیز بر روند كار خود نظارت دقیق داشته باشند.
ایشان تأكید كردند: اگر لازمه اجرای سیاست‌های كلی اقتصاد مقاومتی، برطرف كردن برخی قوانین معارض باشد، مجلس شورای اسلامی باید با شناسایی این قوانین معارض، آن‌ها را حذف كند. همچنین اگر اجرای این سیاست‌ها نیازمند حذف برخی ضوابط و مقررات دست و پاگیر و تنظیم ضوابط جدیدِ تسهیل‌كننده است، دولت با صدور بخشنامه‌هایی این اقدام را انجام دهد.  
رهبر انقلاب اسلامی در همین خصوص یك نكته را متذكر شدند و گفتند: باید مراقب بود تا قوانین و ضوابط جدید به گونه‌ای نباشد كه زمینه‌ساز تراكم و تعارض قوانین شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: با حذف قوانین و مقررات معارض سیاست‌های كلی اقتصاد مقاومتی و یا احیانا با تصویب قوانین و ضوابط جدید، راه برای اجرای راحت‌تر این سیاست‌ها كه عمدتاً بر عهده دولت است، مهیا خواهد شد.
مجریان باید انگیزه‌های انقلابی داشته باشند
ایشان به دولت توصیه كردند: افرادی را مأمور پیگیری و اجرای سیاست‌های كلی اقتصاد مقاومتی كنید كه انگیزه‌های انقلابی و مردمی و اعتقاد لازم و كافی برای اجرای آن‌ها داشته باشند.
رهبر انقلاب اسلامی هماهنگی میان سه قوه را برای اجرای سیاست‌های كلی اقتصاد مقاومتی بسیار ضروری خواندند و تأكید كردند: باید از ایجاد تشكیلات جدید و موازی‌كاری بشدت پرهیز شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرهنگ‌سازی و ایجاد گفتمان رایج و فراگیر را برای اجرای سیاست‌های كلی اقتصاد مقاومتی ضروری خواندند و خاطرنشان كردند: باید محورهای اصلی این سیاست‌ها با استدلال صحیح و منطقی برای مردم بیان شوند تا به تدریج در بخش‌های مختلف جامعه رسوخ پیدا كند و به یك مطالبه عمومی تبدیل شود.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: گفتمان‌‌سازی در خصوص اقتصاد مقاومتی و تبدیل آن به یك گفتمان عمومی، بسیاری از مشكلات را برطرف و كار‌ها را تسهیل خواهد كرد.
ایشان یكی از محورهای مهم سیاست‌های كلی اقتصاد مقاومتی را مشاركت مردم و چگونگی مردمی كردن اقتصاد دانستند و افزودند: كشور در طول ۳۵ سال گذشته به ویژه در پیروزی انقلاب اسلامی و ۸ سال دفاع مقدس از حضور و مشاركت مردم نتایج و ثمرات فراوانی به دست آورده است و در بخش اقتصاد نیز قطعا هدایت سرمایه‌های كوچك مردم در مسیر اقتصاد عمومی  بسیار راهگشا و موثر خواهد بود.
لزوم استفاده از ظرفیت‌های مردمی
رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان كردند: با استفاده از ظرفیت‌های مردمی، می‌توان كارهایی را انجام داد كه شاید از عهده چند وزارتخانه هم بر نیاید.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای موضوع واردات و تأمین امنیت غذایی و ذخایر راهبردی را  یكی دیگر از محورهای مهم سیاست‌های كلی اقتصاد مقاومتی برشمردند و تاكید كردند: به غیر از این موارد، باید در اقلام دیگر جلوی واردات بی‌رویه گرفته شود.  
رهبر انقلاب اسلامی در پایان گفتند: اكنون زمینه برای اجرای سیاست‌های كلی اقتصاد مقاومتی مهیاست و اگر همه قوا و دستگاه‌ها همت و مجاهدت كنند به لطف خداوند این كار به خوبی پیش خواهد رفت.
اعلام آمادگی روسای قوا
در این دیدار آقای روحانی رئیس جمهور در سخنانی با اشاره به ابلاغ اخیر خود به معاون اول و مسئولیت ستاد هماهنگی اقتصادی دولت برای برنامه‌ریزی، زمان‌بندی و تدوین راهكار‌ها و اجرای سیاست‌های كلی اقتصاد مقاومتی گفت: همه دولت واقعا معتقد به این سیاستهاست و اعضای دولت با اعتقاد كامل مصمم به اجرای آن هستند زیرا دولت تحقق سیاست‌های كلی اقتصاد مقاومتی را متحول‌كننده  اقتصاد كشور می‌داند.
آقای روحانی با اشاره به در پیش بودن اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها، گفت: همانگونه كه در سیاست‌های ابلاغی تأكید شده، دولت با استفاده از ظرفیت هدفمندی یارانه‌ها، به موضوعات تولید، اشتغال و عدالت توجه ویژه خواهد كرد. رئیس جمهور با اشاره به موضوع امنیت غذایی و درمان در سیاست‌های كلی اقتصاد مقاومتی، افزود: امنیت غذایی و سلامت مردم، دو موضوع بسیار مهمی است كه دولت از همان ابتدای كار، اهتمام ویژه‌ای به آن‌ها داشته و در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها، ارتقای سلامت یكی از محورهای اصلی است.   آقای روحانی با اشاره به موضوع نفت و گاز و پتروشیمی به عنوان یكی دیگر از محورهای سیاست‌های كلی اقتصاد مقاومتی، تأكید كرد: دولت مصمم است تا تولید نفت و گاز را افزایش دهد، ضمن آنكه توسعه پتروشیمی نیز در دستور كار قرار دارد.
برنامه‌ریزی برای استفاده صحیح و بیشتر از ظرفیت مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به ویژه در حوزه گردشگری سلامت و همچنین تحرك‌بخشیِ صادرات، تأكید بر تحول در نیروی انسانی و اقتصاد دانش‌بنیان، از دیگر مواردی بود كه رئیس جمهور در خصوص اجرای سیاست‌های كلی اقتصاد مقاومتی بیان كرد.
آقای لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار با تأكید بر اهتمام نمایندگان مجلس برای زمینه‌سازی جهت اجرای سیاست‌های كلی اقتصاد مقاومتی، عزم سه قوه را برای اجرای این سیاست‌ها، بسیار مهم بر شمرد. رئیس مجلس شورای اسلامی، توجه ویژه به بخش تولید و استفاده از متخصصان داخلی و بخش خصوصی و جلوگیری از واردات بی‌رویه را از جمله زمینه‌های ضروری برای اجرای سیاست‌های كلی اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: مجلس قوانین مناسبی را برای تسهیل فضای كسب و كار به تصویب رسانده و اكنون، مشكل قانونی برای سرمایه‌گذاری و استفاده از توان بخش خصوصی وجود ندارد.
آقای لاریجانی همچنین ضرورت توجه ویژه رسانه‌‌ها به مسائل و اولویت‌های اقتصادی و پرهیز از حاشیه‌سازی‌های سیاسی را مورد تأكید قرار داد.
آقای آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه نیز در این دیدار با اشاره به بند ۱۹ سیاست‌های كلی اقتصاد مقاومتی در خصوص شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد و جلوگیری از زمینه‌های فسادزا گفت: قوه قضاییه ضمن آنكه به وظایف خود برای مبارزه با مفاسد اقتصادی با جدیت و قدرت عمل خواهد كرد، در عین حال از فعالیت‌های سالم اقتصادی نیز حمایت می‌كند.
رئیس قوه قضاییه همچنین ایجاد گفتمان اقتصاد مقاومتی را مهم و ضروری خواند و تاكید كرد: یكی از مسائل ضروری برای تحقق سیاست‌های كلی اقتصاد مقاومتی توجه ویژه به فرهنگ كار در جامعه است.