kayhan.ir

کد خبر: ۶۷۳۳۱
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۸
مدیران بانک‌ها یک روز پس از ادعای سیف:

سوئیفت هنوز وصل نشده است

یک روز پس از ادعای سیف رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر حل مشکل سوئیفت در روز یکشنبه گذشته، مدیران چند بانک اعلام کردند این مشکل هنوز برطرف نشده است.


در نشست خبری دیروز مدیرعامل بانک توسعه صادرات، خبرنگار اقتصادی کیهان از وی پرسید باتوجه به اینکه آقای سیف رئیس کل بانک مرکزی وعده داده بود روز یکشنبه سوئیفت برقرار می‌شود آیا این اتفاق درباره بانک شما رخ داد یا نه؟
صالح‌آبادی در پاسخ گفت: درحال حاضر نمی‌توانیم از طریق سوئیفت پیام بفرستیم و با بانک‌های خارجی ارتباط برقرار کنیم.وی درعین حال مدعی شد براساس اطلاعی که به او داده‌اند به لحاظ فنی سوئیفت وصل شده ولی هنوز این بانک نمی‌تواند از این طریق پیام ارسال کند.
در همین رابطه مدیرعامل بانک توسعه تعاون هم در گفت‌وگو با «نسیم آنلاین) اعلام داشت که رفع تحریم سوئیفت بانک توسعه تعاون در جریان بوده اما در بررسی روز دوشنبه، مشخص شد که هنوز مشکل سوئیفت بانک توسعه تعاون رفع نشده است.
محمدعلی سهمانی گفت که بانک توسعه تعاون هم در زمره بانک‌هایی بوده که در جریان تحریم‌های بین‌المللی، سوئیفت آن قطع شده بود.
سوئیفت به عنوان مهم‌ترین ابزار پولی و بانکی رایج در دنیا، به شمار می‌رود و وجود آن در هر گونه تجارت بین‌المللی از اهمیت بسیار فراوانی برخوردار است. سرویس جهانی معاملات مالی یا همان سوئیفت از 25 اسفند ماه سال 90 به دنبال تحریم‌های اتحادیه اروپا کلیه ارتباطات خود را با بانک‌های ایرانی قطع کرد، بنابراین مذاکره برای لغو تحریم سوئیفت از مهم‌ترین محورهای مذاکرات تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان با گروه5+1 در دو سال و نیم گذشته بود.
تنها ساعاتی بعد از اجرای برجام خبری برروی خروجی روابط عمومی بانک مرکزی قرار گرفت که اکثریت قریب به اتفاق رسانه‌های مکتوب و مجازی آن را پوشش داده‌اند. بانک مرکزی در این خبر به استناد پایگاه اطلاع‌رسانی سوئیفت مدعی شد که تحریم سوئیفت لغو شده و کلیه بانک‌های کشور از این لحظه به بعد قادر خواهند بود که از طریق این ابزار پولی و بانکی به نقل و انتقال پول بپردازند. اما گویا ادعای بانک مرکزی چندان با واقعیت سنخیت نداشت، زیرا اسدالله عسگراولادی عضو با سابقه اتاق بازرگانی در گفت‌وگویی با رد ادعای مردان ساختمان میرداماد مدعی شد که لغو تحریم سوئیفت دروغ است.
بانک مرکزی هم در واکنش به مصاحبه عسگراولادی با پس گرفتن ادعای قبلی خود، مدعی شد پروسه لغو سوئیفت زمان‌بر است و بانک‌ها برای لغو آن باید شکیبا باشند.
رئیس کل بانک مرکزی هم به دنبال این ماجرا به برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری صداوسیما آمد و اعلام کرد که تحریم سوئیفت تا 10 روز دیگر برداشته می‌شود. البته مهلت 10 روزه سیف چند روز است که پایان یافته است ولی وی روز گذشته بار دیگر در مصاحبه با رسانه ملی مدعی شد که شب دوشنبه لغو تحریم سوئیفت برای 9 بانک میسر شده است.
سیف درحالی نامی از 9 بانکی که شامل لغو تحریم سوئیفت شده‌اند، نبرد که برخی از بانک‌های خصوصی در طول مدت تحریم‌ها هم شامل تحریم سوئیفت نبوده‌اند. به عنوان مثال بانک‌های پارسیان و پاسارگاد و سامان بنا به اعلام مدیران عاملشان در دوران تحریم‌ها هم با سوئیفت ارتباط داشتند.اما درحال حاضر این ابهام در فضای اقتصادی کشور وجود دارد که آیا تحریم سوئیفت واقعاً لغو می‌شود و بانک‌های ما به راحتی می‌توانند به این ابزار پولی و بانکی دسترسی داشته باشند؟
نسیم آنلاین در این‌باره نوشت: به اطلاعاتی از منابع معتبرو  مستقل دست پیدا کرده که نشان می‌دهد با لغو تحریم سوئیفت به دنبال اجرای برجام، بانک‌ها مستقیماً امکان اتصال به این سیستم را نخواهند داشت و از طریق کارگزاری‌های خارجی به سوئیفت متصل می‌شوند.
باقی ماندن تحریم سوئیفت و به دنبال آن تداوم حضور پول‌های بلوکه شده ما در آن سوی مرزها، تأثیرات اقتصادی برجام را تا حد واردات کالاهای مصرفی از کشورهای اروپایی و آمریکایی کاهش می‌دهد، زیرا ما همچنان مجبوریم که به جای دستیابی به منابع مالی بلوکه شده‌مان، از کشورهای دیگر کالای مصرفی مانند خودرو و یا هواپیما وارد کنیم، با این تفاوت که قبل از تحریم‌ها از کشورهایی مانند کره‌جنوبی و چین کالا وارد می‌کردیم و اکنون از کشورهای اروپایی و آمریکایی کالا وارد می‌کنیم.