kayhan.ir

کد خبر: ۶۷۲۵۴
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۰

توسعه ظرفیت‌های گروه فولاد مبارکه با امضای سه قرارداد در سفر رئیس جمهور به رم کلید خورد

همزمان با سفر رئیس جمهور کشورمان به اروپا، سه پروژه توسعه در گروه فولاد مبارکه باهزینه 900 میلیون یوروبه امضای مدیرعامل فولاد مبارکه و طرف‌های ایتالیایی رسید.

اصفهان- خبرنگار کیهان:

دکتر بهرام سبحانی عصر دیروز در نشست با خبرنگاران با اشاره به توافق‌نامه‌هایی که در سفر به ایتالیا به امضا رسید، اظهار داشت: طرح‌های توسعه شرکتهای زیرمجموعه گروه فولاد مبارکه در فولاد هرمزگان، فولاد سپید دشت و نورد شهیدخرازی فولاد مبارکه اصفهان برنامه‌ریزی شده بود که با توجه به روند رو به پیشرفتی که در موضوع برجام قابل مشاهده و در حال به نتیجه رسیدن بود ما را در گروه فولاد مبارکه بر آن داشت تا از حدود یکسال پیش، مذاکره در خصوص مباحث مورد نظر خود را با طرف‌های خارجی برنامه‌ریزی نماییم.
وی افزود: اهداف ما مشخص است و اینکه در توسعه فولاد سپید دشت یا فولاد هرمزگان قرار است چه کاری انجام دهیم و یا اینکه در فولاد مبارکه اصفهان برنامه ما به چه صورت است همه مشخص و برنامه‌ریزی شده بود. در سفری که به همراه آقای رئیس جمهور، به عنوان نخستین سفر رسمی ایشان بعد از برجام به اتحادیه اروپا اتفاق افتاد، هیئتی اقتصادی شامل بازرگانان و مدیران شرکتهای بزرگ کشور در زمینه‌های نفت و پتروشیمی و فولاد از جمله ایمیدرو و فولاد مبارکه همراه بودند که ضمن مشارکت در برنامه‌های مختلف فرصتی پیش آمد تا قراردادهای اولیه این پروژه‌ها نیز امضا شود.
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در تشریح پروژه‌های مورد توافق گفت: این پروژه‌ها شامل توسعه فولاد سپیددشت است که در این قرارداد ریخته‌گری ورق نازک و نورد پیوسته مشابه تکنولوژی فولاد سبا با ظرفیت یک میلیون تن در سال برنامه‌ریزی شده و در پروژه دیگر توسعه نورد گرم شهید خرازی فولاد مبارکه اصفهان با ظرفیت سه میلیون تن در سال مد نظر قرار داده شده و در قرارداد دیگر هم توسعه فولاد هرمزگان شامل دو بخش بهسازی واحد موجود و ایجاد واحد جدید برای افزایش ظرفیت از یک و نیم میلیون تن به سه میلیون تن در سال مورد توافق طرفین قرار گرفت.
سبحانی افزود: در کلیات و چگونگی انجام این سه پروژه با شرکتهای بزرگ خارجی- اروپایی و عمدتاً ایتالیایی به جمع‌بندی رسیدیم و برای اینکه بتوانیم از این فرصت پیش آمده و منابع مالی خارجی که در این سفر به پروژه‌های ایرانی تخصیص داده می‌شود بهره‌برداری کنیم. چارچوب این سه قرارداد را با طرف‌های خارجی توافق کردیم که جمع سه قرارداد بالغ بر 900 میلیون یورو می‌شود. البته رقم‌های قطعی بعد از انجام مراحل نهایی مشخص می‌شود.
مدیرعامل فولاد مبارکه در خصوص چگونگی انجام سه پروژه گروه فولاد مبارکه پس از توافق ابتدایی گفت: توافقات انجام و قراردادهای اولیه امضا شده است. طبیعی است که برای به سرانجام رسیدن این رویداد بایستی مراحل انجام کار قدم به قدم طی شود. گزارش‌های توجیه فنی و اقتصادی باید تهیه شده و تعیین بانک عامل و ارائه گزارش به بانک عامل، گرفتن تأییدیه‌ها و ابلاغ تأییدیه بانک مرکزی به بانکهای ایتالیایی و شرکت بیمه ایتالیایی نیز باید انجام و تنفیذ شود. در واقع با انجام اقدامات مقدماتی، ما از زمان پیش افتادیم، ضمن اینکه در همین فاز اول توانستیم پروژه‌های مذکور را در سهمیه‌ای که برای فاینانس تخصیص داده می‌شود بگنجانیم و همانطور که گفتم با اتفاقاتی که افتاد و با قراردادهایی که امضا شد خیلی از زمان پیش هستیم که همین باعث می‌شود پروژه‌ها سریعتر به جمع‌بندی رسیده و اجرایی گردد.
دکتر سبحانی در ادامه با اشاره به مزایای انجام این سه پروژه خاطرنشان کرد: نکته مهم این است که با انجام این سه پروژه هم به موضوع مهم اشتغال پرداخته می‌شود و هم افزایش تولید در این سه واحد را شاهد هستیم، علاوه بر اینکه برای این شرکتها درآمدهایی نیز از محل این توسعه‌ها ایجاد می‌شود.
مدیرعامل فولاد مبارکه با اشاره به اهمیت انجام این پروژه‌ها با استفاده از توان داخل افزود: در موضوع ساخت در این قراردادها به گونه‌ای برنامه ریزی شده که حداکثر استفاده نصیب ما شود، یعنی هم منابع خارجی از طریق فاینانس به داخل کشور صورت می‌گیرد و هم حداکثر ساخت با استفاده از توانمندی داخلی در قرارداد دیده شده تا جایی که شرکتهای داخلی درگیر ساخت تأمین تجهیزات و شرکتهای پیمانکاری هم درگیر عملیات ساختمانی و نصب تجهیزات شوند و اگرچه منابع از طرف خارجی تأمین می‌شود اما بیشتر پیمانکارهای داخلی درگیر پروژه می‌شوند. که انشاءالله در گزارش‌های بعدی اطلاعات دقیق‌تری در اختیار همکاران و هموطنان عزیز قرار خواهد گرفت.
مدیرعامل فولاد مبارکه در ادامه گفت: برای اولین بار و با مشارکت شرکتهای فولاد مبارکه اصفهان و فولاد اکسین خوزستان، با تولید ورقهای موردنیاز صنایع نفت و گاز، وابستگی این صنعت به واردات قطع شد و با امضاء توافق‌نامه تولید اسلب مورد نیاز شرکت فولاد اکسین به منظور تهیه ورق‌های صنعت نفت و گاز برای اولین بار تمام نیاز این صنعت در داخل کشور تولید می‌شود.
وی با اشاره به تخصصی بودن این نوع ورق در عرصه تولید افزود: خوشبختانه با اقدامات فنی و کارشناسی و سرمایه‌گذاری‌های سنگینی که در هر دو مجموعه فولاد مبارکه اصفهان و فولاد اکسین خوزستان انجام شد، در فاز نخست، شاهد تولید 350 هزار تن اسلب برای تأمین ورق مورد نیاز لوله‌های نفت و گاز هستیم. ورق‌هایی که در صنایع نفت و گاز مورد مصرف است با استاندارد API گرید X60 و X65 می‌باشد که شرکت فولاد مبارکه در بخش تأمین اسلب مورد نیاز این ورقها اقدام نموده و شرکت فولاد اکسین هم با نورد اسلبهای تولیدی ورق عریض مورد نیاز صنعت نفت و گاز را تأمین می‌کند.
دکتر سبحانی مراحل مختلف تولید این اسلبها در فولاد مبارکه را کارشناسی شده خواند و افزود: ابتدا با سرمایه‌گذاری‌هایی که در خط تولید انجام شده بود، به صورت آزمایشی و با رعایت استانداردهای مورد نیاز تولید این نوع فولاد را اقدام نمودیم که در ادامه با موفق بودن تولید این محصول توانستیم برای تولید انبوه این فولاد خاص اقدام نماییم که در ادامه با تحویل محموله‌های نخست اسلب به فولاد اکسین و تبدیل آن به ورق، با حضور نمایندگان و بازرسین شرکت گاز، تولید لوله با ورق‌های مذکور انجام شد که تمامی این تولیدات از سوی بازرسان مورد تأیید قرار گرفت و در حقیقت برای نخستین بار در تاریخ صنعت کشور، تولیدات مشترک شرکتهای فولاد مبارکه و فولاد اکسین در لیست تأمین ورق موردنیاز شرکت گاز قرار گرفت.
مدیرعامل فولاد مبارکه تولید این محصول را گامی مهم در قطع وابستگی به واردات ورق دانست و تصریح کرد: با این اتفاق مبارک بحث خرید اسلب، ورق یا لوله از خارج به هیچ عنوان توجیه‌پذیر نیست. با تأکید مقام معظم رهبری در راستای اقتصاد مقاومتی و تولید ملی امروز شاهد این هستیم که این کالا در داخل قابل تأمین است و هم شرکت نفت و هم شرکت گاز باید تمرکز خود را بر تأمین این کالا از بازار داخل قرار دهند چرا که سرمایه‌گذاری‌های ملی عظیمی، در داخل این دو مجموعه انجام شده تا بتوانیم کشور را از وابستگی به واردات این محصول چه در بخش اسلب و چه در بخش ورق بی‌نیاز نماییم.
همچنین دکتر بهرام سبحانی در این نشست با اشاره به مسئولیت‌های اجتماعی فولاد مبارکه در منطقه و کشور با تأکید بر اینکه این مسئله همواره در دستور کار این شرکت بوده و خواهد بود در خصوص رویکرد فولاد مبارکه نسبت به توسعه اماکن ورزشی برای جوانان جامعه گفت: اگر چه فولاد مبارکه بعنوان بزرگترین تولید کننده ورق‌های فولادی در خاورمیانه و شمال آفریقا وظیفه تولید انواع ورق‌های فولادی را عهده‌دار است اما در کنار این فعالیت اقتصادی از همان آغاز بهره‌برداری شرکت، پرداختن به مسئولیت‌های اجتماعی خصوصاً ورزش را در دستور کار خود قرار داده است تا جائی که با قبول مسئولیت هزینه های باشگاه سپاهان و توانمندتر کردن هر چه بیشتر فعالیت‌های این باشگاه، زمینه حضور استعدادهای بسیاری را در رده‌ها و رشته‌های مختلف ورزشی فراهم نموده و افتخارات بسیاری را با تلاش ورزشکاران این باشگاه برای استان به ارمغان آورده است.
دکتر سبحانی با اشاره به دیگر فعالیتهای فولاد مبارکه در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی ادامه داد: فولاد مبارکه در زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و آموزشی سالانه بودجه‌ای برای ساخت و نوسازی مدارس و آموزشگاه‌ها در سطوح مختلف تخصیص می‌دهد علاوه بر این در زمینه تکمیل بیمارستانها و ارتقای سطح بهداشت منطقه و استان نیز اقداماتی انجام داده است که از آن جمله می‌توان به پایگاه هلال احمر در حال ساخت در سه راهی مبارکه در مسیر اصفهان- شیراز برای مسافرین این مسیر و در زمینه توسعه فضاهای فرهنگی مذهبی به ساخت و تکمیل مصلای بزرگ اصفهان اشاره کرد.
وی با اشاره به شرایط دوران تحریم خاطرنشان کرد: ما افتخار داریم در شرایط تحریم و محدودیتها و مشکلات زیادی که در زمینه صادرات، حمل‌ونقل و جابجایی پول و ارز وجود داشت، عنوان بزرگترین صادر کننده کالاهای غیرنفتی ایران را با صادرات 1/5 میلیون تن فولاد به اقصی نقاط مختلف جهان از جمله به اروپا (54 درصد) که از بزرگترین تولید کننده فولاد در جهان است، به خود اختصاص دهیم.
مدیرعامل فولاد مبارکه در ادامه سخنان خود با تأکید بر این مطلب که فولاد مبارکه یک شرکت دانش‌بنیان است، گفت: به لحاظ سطح دانش فنی اکنون فولاد مبارکه مانند شرکت سامسونگ و تویوتا در میان 25 شرکت دانشی برتر آسیا قرار گرفته و تنها شرکتی است که برای دومین بار به تندیس زرین جایزه تعالی سازمان (EFQM) دست یافته و افتخار آن را دارد که اخیراً نیز گواهینامه استاندارد مدیریت انرژی (50001:2011) ISO را به همت مجموعه کارکنان دریافت نماید.
دکتر سبحانی در بخش دیگری از سخنان خود انجام اقدامات عملیاتی برای دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی را ضروری خواند و در این خصوص خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصادی که روی پای خود بایستد و آسیب نبیند مسلماً با اینکه بنشینیم و بگوییم که چه کار بکنیم و هیچ اقدامی نکنیم، اقتصاد مقاومتی پیاده نمی‌شود کما اینکه ما درهمین شرایط تحریم صادرات را از 200 تا 300 هزار تن در سال به 1/5 میلیون تن رساندیم. صادر کردن این حجم فولاد کار آسانی نیست چون ورق فولادی کالایی است که برای صنایع وابسته به فولاد کاربرد دارد و عواملی مانند کیفیت و زمان تحویل برای کارخانه‌های دارای برند بین‌المللی بسیار مهم است و ما این موضوع را در نظر داشتیم و همین عامل باعث شد بتوانیم محصولات خود را در این حجم صادر کنیم.
وی دستیابی به دانش‌فنی ساخت تجهیزات مورد نیاز را یکی دیگر از مؤلفه‌های پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی خواند و در این رابطه گفت: یکی از اقدامات مؤثر فولاد مبارکه بها دادن به شرکتهای سازنده داخلی و تمرکز به تولیدات داخل ایران بود که با روش مهندسی معکوس از قطعات نقشه‌برداری شد و فرآیند تکنولوژی ساخت و شناسنامه هر قطعه را تهیه نمودیم. این کار باعث شد امروز 75 درصد قطعات یدکی راخودمان و با همکاری شرکت‌های توانمند داخل کشور تولید کنیم، ضمن اینکه 98 درصد مواد مصرفی مانند نسوزها و روغن و گریس و لاستیک را در داخل تأمین می‌کنیم. دکتر بهرام سبحانی با اشاره به سهم 50 درصدی فولاد مبارکه در تولید فولاد کشور گفت: در برنامه توسعه‌های فولاد مبارکه بنا داریم تا در گروه فولاد مبارکه طی دو سال آینده از 7/5 تا 8 میلیون تن فعلی به 12/5 میلیون تن دست یابیم. همچنین در خراسان در مرز افغانستان در شهر خواف تولید 5 میلیون تن کنسانتره سنگ‌آهن و 5 میلیون تن گندله را تا یکسال دیگر در دستور کار داریم.
مدیرعامل فولاد مبارکه در خصوص اقدامات زیست‌محیطی فولاد مبارکه اظهار کرد: فولاد مبارکه همواره فعالیت‌های زیست‌محیطی را به عنوان یک اولویت در برنامه‌های خود تعریف کرده است و به واسطه رعایت همین موازین در زمینه محیط زیست نیز به دریافت گواهی‌نامه‌های متعدد جهانی دست یافته است. این شرکت در زنجیره تولید فولاد با رعایت استانداردهای جهانی از طریق سیستم فیلتراسیون و سرمایه‌گذاری 180 میلیارد تومانی در این زمینه شرایطی فراهم نموده تا بتوانیم به جرأت گفت در فولاد مبارکه آلایندگی به مقدار زیادی کمتر از حد مجاز و استانداردهای جهانی می‌باشد. علاوه بر این در زمینه مصرف آب نیز مثل سایر انرژی‌ها در شرکت شرایط مناسبی داریم و این شرکت با اقدامات خوبی که برای صرفه‌جویی در مصرف آب بعمل آورده است فقط یک درصد آب زاینده‌رود را برداشت می‌کند.
وی در همین رابطه خاطرنشان کرد: مجوز برداشت آب فولاد مبارکه در زمان راه اندازی 40 میلیون متر مکعب برای تولید 2/4 میلیون تن فولاد بود، این در حالی است که امروزه برای تولید 5/5 میلیون تن تولید فولاد میزان مصرف آب به 30 میلیون متر مکعب کاهش یافته است که این کار را با صرفه‌جویی و بازیافت آب انجام داده‌ایم.
وی رمز موفقیت فولاد مبارکه را همدلی و تلاش جمعی کارکنان و حاکمیت سیستم بر فعالیت‌های خطوط تولید و پشتیبانی شرکت از همان دوران ساخت تاکنون خواند و اذعان داشت: با تکیه بر این سرمایه‌ها این شرکت توانسته است با کسب افتخارات بسیار زیاد برای استان اصفهان و ایران عزیز افتخارآفرینی کند. به گونه‌ای که هر یک از کارکنان در واحدهای مربوطه با مدیریت بر رفتار کاری خود و تعلق خاطر، احساس مسئولیت، همدلی و همزبانی به گونه‌ای تلاش کرده‌اند تا این شرکت در همه زمینه‌ها حرف اول را بزند.