عضو کمیسیون اجتماعی مجلس:
افزایش جرایم رانندگی باید متناسب با تورم باشد
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: اگر میگوییم تورم پایین آمده و ۱۰ درصد شده است، پس جرایم را نیز باید به نسبت تورم بالا ببریم نه چند برابر تورم.
عبدالرضا مصری درباره ابلاغ مصوبه افزایش 40 تا 100 درصدی جریمههای رانندگی توسط دولت به تسنیم گفت: باید بررسی کنیم که چه نسخهای برای کشور ما جواب میدهد، نه اینکه از کشورهایی که جریمه در آنها زیاد است الگوبرداری کنیم و بگوییم ما نیز جریمه زیادی میگذاریم و منجر به نتیجه میشود.
وی تصریح کرد: در خیابانهای تهران هر کسی به مدلی رانندگی میکند و به محض اینکه وارد تونلی میشوند همه در لاین خود با سرعت مجاز 60 کیلومتر حرکت میکنند و هیچ فردی هم از رفتاری که در تونل میشود، ناراحتی ندارد و این نشان میدهد که صرف جریمه اثرگذار نیست چون جریمه سرعت زیاد، سبقت غیرمجاز و لایی کشیدن در داخل تونل با بیرون از تونل فرقی ندارد اما در داخل تونل چون زیرساخت برای آن تعریف شده، خطوط رانندگی منظم است و دوربینها هم فعال هستند، این زیرساختها به ما کمک میکند که در آن رفتار اجتماعی ما نیز بهرهمند شویم و به آن احترام بگذاریم.
مصری با تأیید بر اینکه اگر به صورت زیرساختی جلو برویم، قطعاً تصادفات کاهش پیدا میکند، تصریح کرد: در آن نوع رفتار که سیستم اصلاح و زیرساخت درست میشود، با ماشینی که در حال تخلف است کار دارند و برایشان فرقی ندارد که راننده ماشین وزیر، وکیل، بازاری یا کارگر است؛ باید بررسی کنیم که چرا در تونلها تصادفی صورت نمیگیرد و همه منظم حرکت میکنند، جریمهها در تونلها چندین برابر شده یا سیستم درست شده است؟ اگر آمار تصادفات را در شهر تهران به نسبت تصادفات داخل تونلها بررسی کنیم، اصلاً قابل مقایسه نیست، کما اینکه جریمه داخل تونل جریمه زیادی نیست.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار داشت: اگر میگوییم تورم پایین آمده و 10 درصد شده است پس جرایم را باید به نسبت تورم بالا ببریم البته من موافق این نیستم که متخلف، تخلف کند.
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس با تأکید بر اینکه کاهش جرایم رانندگی نیاز به اقدامات فرهنگی دارد، خاطرنشان کرد: درباره بستن کمربند ایمنی، کار فرهنگی و آموزشی صورت گرفت و همه قبول دارند که اگر تصادفی رخ دهد و کمربند نداشته باشیم، مشکل برای خودمان ایجاد میشود.
وی افزود: اگر مردم فکر کنند جریمهای که میدهند صرف زیرساختها میشود و بطور مثال برای پیچ خطرناک در جاده، احداث پل در مسیرهای مسکونی صرف میشود، حاضر هستند این پول را بپردازند؛ گذشته از عدد و رقم جریمه باید اندیشیده شود که برای اصلاح اموری که مردم برای آن جریمه میشوند، چه وظیفهای داریم بطور مثال اگر در محل خاصی صرفاً پنج نفر جریمه و بقیه رانندگان رد شدند اشکال از آن پنج نفر است اما اگر مکانی بود که در آنجا تصادف زیاد اتفاق میافتاد آن نقطه حادثهخیز است و باید اصلاح شود و نباید پلیس ابتدا جریمه را مدنظر گیرد.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس درباره موضع کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص مصوبه اخیر دولت گفت: چون این مصوبه مربوط به مجلس نیست و از اختیارات دولت است، تاکنون بحثی در این زمینه نداشتهایم.