اذعان استاندار تهران بر خلاف ادعاهای تکراری ابتکار
بنزین مصرفی تنها 8 درصد در کاهش آلودگی هوا موثر بوده است
بر خلاف ادعاهای رئیس سازمان محیط زیست استاندار تهران اذعان کرد که بنزین مصرفی تنها 8 درصد در کاهش آلودگی هوا تأثیر داشته است.
سیدحسین هاشمی درباره کاهش آلودگی هوای شهر تهران به فارس گفت: نباید موضوع آلودگی هوا را سیاسی جلوه دهند. با این کار نمیتوان به درستی تصمیم گرفت و هر کاری را که میخواهند خراب کنند سیاسی جلوهاش میدهند.
هاشمی افزود: بنابر اطلاعات واصله روزهای سالم و پاک نسبت به سالهای گذشته رو به افزایش است که نشان میدهد بنزین مصرفی 8 درصد در کاهش آلودگی هوا تأثیر داشته است.
وی به تعطیلی مدارس نیز اشاره کرد و گفت: کمیته اضطرار برای پیشگیری از افزایش آلایندهها و تهدید جان شهروندان نسبت به تعطیلی مدارس اقدام میکند چرا که میتوان فعلاً با تصمیمات مقطعی جلوی افزایش آلایندهها را گرفت و قطعاً ما علاقهای به تعطیلی مدارس نداریم.
اظهارات استاندار تهران در خصوص تاثیر تنها 8 درصدی بنزین وارداتی در کاهش آلودگی هوا در حالی صورت گرفت که قبل از شروع کار دولت یازدهم، معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با فشارها و شانتاژهای سنگین رسانهای القا میکرد که عامل اصلی آلودگی هوای کلان شهرها، کیفیت پایین بنزین تولید پتروشیمی هاست و باید بنزین وارداتی به داد محیط زیست برسد!
با روی کار آمدن دولت تدبیر و رسیدن ابتکار به تصدی ریاست سازمان حفاظت محیط زیست، ادعاهای قبلی وی مبنی بر آلوده بودن بنزینهای تولید داخل و اینکه بنزین داخلی عامل اصلی آلودگی هواست، شدت گرفت و با حمایت رسانههای حامی دولت بنزین وارداتی جایگزین بنزین تولید داخل شد که خسارات بسیار سنگینی را بر تولید با کیفیت ملی برجای گذاشت.
بعد از واردات بنزین که با هزینه بالا و خروج ارز از کشور در شرایط بد اقتصادی و رکود صورت گرفت و در چنین شرایطی موجب تحمیل هزینه به دولت شد با گذشت دو سال، کارشناسان و مسئولان حوزه محیط زیست نظرات خود را درباره تاثیر واردات بنزین بر رفع معضل آلودگی هوا اعلام کردند.
در همین رابطه محمداسماعیل سعیدی یکی از نمایندگان مجلس با اشاره به تشدید وضعیت آلودگی هوا در تهران و برخی شهرها در مصاحبهای گفته بود: بحث واردات بنزین موضوعی است که باید دستگاههای ناظر و کمیسیون انرژی به دقت آن را بررسی کنند چرا که زمانی با ایجاد یک فضای تبلیغاتی اینگونه بیان شد که آلودگی هوای تهران و کلانشهرها به دلیل استفاده از بنزینهای پتروشیمی است.
وی افزود: برخی مسئولان تلاش کردند این موضوع را جا بیندازند که اگر بنزین وارد شود مشکل آلودگی هوا حل خواهد شد. در ادامه به صورت گسترده بنزین وارد کشور شد اما در عمل شاهد هستیم که مشکل آلودگی هوا حل نشده است.
این نماینده مجلس تصریح کرد: با آمدن فصل زمستان و وارونگی دما در برخی کلانشهرها مشخص شد که واردات بنزین نه تنها مشکل آلودگی را حل نکرده بلکه این موضوع تشدید شده است. لذا بحث واردات بنزین موضوعی است که باید دقیقاً مورد بررسی قرار گیرد تا مشخص شود چه دستهایی پشت پرده بود که تولید ملی را تخطئه کردند و دست دلالان خارجی و داخلی را برای واردات بنزین باز گذاشتند.سعیدی گفت: اگر مشکل تولید بنزین داخلی بود چرا مسئولان همان هزینهای را که صرف واردات بنزین کردند برای ایجاد پالایشگاه مختص بنزین صرف نکردند تا جلوی خامفروشی گرفته و تولید ملی نیز تقویت شود؟وی اظهار داشت: مسئولان محیط زیست مدام بر روی واردات بنزین تاکید میکنند و آن را در کنترل آلودگی هوا موثر میدانند در حالی که مشکلی که ما داریم صرفاً به دلیل بحث بنزین نیست. سازمان محیط زیست بهتر است تکالیف خود را به دقت مطالعه کند و برای انجام آنها تلاش بیشتری داشته باشد.
همچنین اوایل بحث واردات بنزین، مهدی موسوینژاد یکی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس، از واردات بنزین توسط همسر یکی از مقامات مسئول خبر داده و از رویکرد دولت در جایگزینی ماده اولیه بنزین پتروشیمیهای دولتی با بنزین وارداتی بیکیفیت و گران انتقاد کرده بود.
اگرچه موسوینژاد از آن مقام مسئول نام نبرد اما ابتکار بلافاصله دست به تکذیب این خبر زد و نقش همسر خود در واردات بنزین را تکذیب کرد!
همچنین حبیب آقاجری یکی دیگر از اعضای کمیسیون انرژی مجلس در مصاحبهای گفته بود: متأسفانه مسئولان سازمان محیط زیست همچنان بر تأثیر بنزینهای وارداتی بر بهبود کیفیت هوا تأکید دارند در حالی که اگر بنزینهای وارداتی استاندارد یورو 4 را داشت نباید وضعیت آلودگی هوا در تهران و کلانشهرها بهگونه فعلی باشد.
وی افزود: بهتر است مسئولان توضیح دهند که استاندارد بودن این بنزینها را کجا امتحان کردهاند؟ ما در کمیسیون انرژی هم مسئولان استاندارد و هم مسئولان پخش و محیط زیست را آوردیم اما هیچکدام نتوانستند ثابت کنند بنزینهای وارداتی یورو 4 است. این حرفهایی که زده میشود فقط حرف است و در عمل چیز دیگری است، بنزینهای وارداتی نه تنها کیفیت یورو 4 را ندارد بلکه ما معتقدیم کیفیت بنزینهای داخلی را هم ندارد و از آن پایینتر است.دو روز قبل هم استاندار تهران به این واقعیت اذعان کرد که بنزین مصرفی 8 درصد در کاهش آلودگی هوا تأثیر داشته است.
ابتکار هم در واکنش به افشا شدن بیکیفیتی بنزین وارداتی که همواره از آن حمایت میکرد، در فراری رو به جلو توپ را به زمین دستگاههای دیگر میانداخت و بدون اشاره به ادعاهای قبلی خود و در تناقضی آشکار عوامل دیگر از جمله توسعه حمل و نقل عمومی، نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل، عدم تراکم فروشی شهرداری و ... را برای کاهش آلودگی هوا معرفی میکرد.
این رفتار دوگانه و برخورد سیاسی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با مسئله آلودگی هوا به نوعی از علت هجمه به بنزین تولید داخل و در ادامه توجیه بنزین وارداتی پرده برداشت.
جالبتر اینکه اخیراً رئیسجمهور بدون توجه به اینکه سازمانی به نام سازمان حفاظت محیط زیست که تصدی آن را معاون وی به عهده دارد وجود دارد و بدون توجه به آثار مخرب مدیریت این سازمان در حفاظت از محیط زیست از جمله واردات بنزین، از اهمیت محیط زیست در بررسی صلاحیتهای انتخابات مجلس گفته است!
با توجه به این اظهارات عجیب، این سؤالات مطرح است که آیا رئیسجمهور و معاون ایشان، برای حفاظت از محیط زیست به قانونی نیاز دارند که در حال حاضر وجود ندارد و نگران این نکتهاند که در انتخابات آتی، نمایندگانی به مجلس بروند که چیزی از محیط زیست نفهمند و این خلأ قانونی ادامه پیدا کند!؟ آیا الان مشکل محیط زیست، بیاطلاعی نمایندگان از اهمیت موضوع است یا بیعملی سازمانی که حتی زبدهترین کارشناسان و کارکنانش در اعتراض به عملکرد سیاسی مسئولان آن، دست به اعتصاب و اعتراض زدند و البته اندکی بعد از کار اخراج شدند! آیا جز این است که تنها و تنها با ادعای رئیس سازمان محیط زیست دولت یازدهم،تولید بنزین پتروشیمی متوقف شد و دلالانی خاص، آلودهترین بنزین ممکن را به کشور وارد کردند و در نتیجه وضع هوا به بحران کنونی رسید؟! آیا جز این است که سلامت مردم فدای بازیهای سیاسی شد و در طول دولت یازدهم، هیچ قدم مثبتی برای محیط زیست برداشته نشد!؟ آیا وعده احیاء دریاچه ارومیه - که در تبلیغات انتخاباتی قول آن در مدت کوتاهی به مردم داده شده بود- به فرجام رسید !؟ آیا پر کردن آن دریاچه با فاضلاب چندین و چند شهر و تصفیهخانه، همان قولی بود که به مردم داده شده بود!؟ بهتر نیست اکنون و در سی امین ماه دولت یازدهم، گزارشی از کل بودجه چشمگیر دریاچه ارومیه و تاثیر آن در احیاء آن داده تا معلوم شود به جز تخصیص بودجه و هدایت فاضلاب و سمیناری در آمریکا، کار دیگر هم شده است یانه!؟
واقعیت این است که وقتی رئیس دولت مشغول سخنرانیهای سیاسی به جای وفای به عهد خود با مردم باشد، معاونان وی نیز چنین میکنند و مثلاً در روز هوای پاک و در حالی که نفس چندین شهر و کلان شهر کشور، زیربار آلودگی سنگین، به شماره افتاده است، خانم ابتکار مشغول درد دل انتخاباتی با «گاردین»(!) میشود و از یاد میبرد که امروز روز هوای پاک است! او به تبعیت از رئیسش، به جای نگرانی برای محیط زیست، نگران عملکرد شورای نگهبان است و غمگینانه با گاردین درددل میکند که «نگرانیهایی در زمینه فرآیند بررسی و تفحص شورای نگهبان وجود دارد و امیدواریم که بتوانیم بر نگرانیها غالب شویم. همه چشم انتظار انتخابات عادلانه و رقابت سالم هستند و این مهمترین موضوعی است که ما در پیش داریم. دولت در پی اطمینان یافتن از انجام درست انتخابات براساس قانون و اصولی است که ما برای چشم انداز دموکراسی در کشور داریم»!
وقتی بانوی محیط زیست، روزگاری به قطب شمال سفر میکند و روزگاری دیگر در جمع «خود سگ پنداران» و عزاداران مرگ چند سگ حاضر میشود، طبیعی است که با چنین رفتاری چه بر سر محیط زیست مظلوم و بیمتولی کشور میآید و نفس مردم و کویر و جنگل، روز به روز تنگتر میشود. اکنون آیا بهتر نیست جناب رئیس جمهور محترم سراغ محیط زیست را نه از شورای نگهبان که از معاون خویش بگیرد و احوالی از این محتضر رو به موت بپرسد!؟