kayhan.ir

کد خبر: ۶۵۵۸
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۹

سهم کودکان در تصادفات رانندگی

پروفسور علی گرجی در رابطه با ایمنی راه ها گفت : توجه به ایمنی راه ها برای کودکان یک مسأله بسیار مهم است زیرا درصد بالایی از تصادفات مربوط به کودکان است.
وی با اعلام اینکه در 50درصد از تصادفات که منجر به کشته و مسدوم شدن افراد می شود کودکان سهیم هستند افزود: بر همین اساس بایستی حداقل 50درصد مسائل مربوط به رعایت قوانین راه ها و ترافیکی مربوط به کودکان باشد..
مدیر مرکز تحقیقات و علوم اعصاب شفا با عنوان این مطلب که کودکان در صحنه تصادفات دچار بیماریهای صعب العلاج می شوند و سالها از همین بیماری ها رنج می برند گفت: با پیشگیری از وقوع تصادفات می توان شانس بروز بیماری ها در کودکان را کاهش داد.
وی بر ضرورت استفاده از تجارب کشورهای موفق در امر ایمنی راه ها تأکید کرد و گفت: سازمان بهداشت جهانی به عنوان همکار اصلی در این کنگره حضور دارد که نشان می دهد می تواند برنامه های کنگره به صورت راهبردی دنبال شود.
رئیس سومین کنگره بین المللی ایمنی راه‌ها با اعلام اینکه در 20سال گذشته نیم میلیون نفر در تصادفات رانندگی کشورمان کشته شدند ،افزود: آمارها نشان می دهد در هر ساعت 3 نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست می دهند.
درضمن آمار نیم میلیونی کشته شدگان تصادفی کشور در بیست سال گذشته سی برابر سونامی ژاپن و 50برابر کشته شدگان زلزله بم است.
فرمانده پلیس راه کشور نیز با تاکید بر ضرورت افزایش سرنشینان خودروها گفت: یکی از مقولات ایمنی برای کودکان ضرورت استفاده از صندلی کودک در خودرو است که بر این اساس ما برای بازنگری قوانین پیشنهاد اجباری شدن صندلی کودک را ارائه کرده‌ایم.
سردار محمدرضا مهماندار در این زمینه   افزود: تعداد کشته‌های تصادف ایران از سال 85 که بالغ بر 28 هزار نفر بود به 19 هزار نفر کاهش یافته است و امیدواریم تا پایان سال 92 آمار کشته‌های تصادفات جاده‌ای به 18 هزار نفر کاهش یابد.
البته باید تاکید کرد عمده کشته‌شدگان تصادفات کودکان هستند، بنابراین آموزش در این حوزه از طرف وزارت آموزش و پرورش و رسانه‌ها برای ارتقای فرهنگ‌سازی بسیار مهم است بر این اساس مقرر شد در کنگره امسال به موضوع ایمنی کودک به صورت ویژه پرداخته شود. زیرا کودکان به دلیل بدن ضعیفی که دارند بیشتر دچار آسیب می‌شوند.
وی اظهار داشت: یکی از مقولات ایمنی برای کودکان ضرورت استفاده از صندلی کودک در خودرو است که بر این اساس ما برای بازنگری قوانین پیشنهاد اجباری شدن صندلی کودک را ارائه کرده‌ایم همانطور که بر اساس آیین‌نامه‌های راهنمایی و رانندگی نشستن کودک زیر 12 در صندلی جلو خودرو قانونی نیست.
فرمانده پلیس راه کشور ادامه داد: همانطور که مردم برای تحصیل و لباس خود هزینه می‌کنند باید برای تهیه صندلی کودک در خودرو نیز هزینه‌ای انجام دهند زیرا نخستین کسانی که در تصادفات در داخل خودرو و حتی در حیطه عابران دچار صدمه می‌شوند کودکان هستند و این کنگره در تلاش است تا احساس مسئولیت خانواده‌ها و مسئولان را نسبت به ایمنی کودکان در تصادفات افزایش دهد.
مهماندار با اشاره به 5 ریزفاکتور براساس مؤلفه‌های سازمان بهداشت جهانی از جمله سرعت، کمربند و صندلی کودک، تلفن‌همراه، مشروبات الکلی و موادمخدر که نقش مهمی در تصادفات دارند، گفت: خوشبختانه به دلیل فرهنگ ایرانی و اسلامی آمار مصرف مشروبات الکلی در تصادفات کشورمان پایین است ولی میزان خطر و آسیب‌رسانی بر اثر این ریز فاکتور بسیار بالا است.
وی درباره بستن کمربند ایمنی در صندلی عقب خودروها به خصوص برای 3 سرنشین گفت:‌ اکثر خودروها در صندلی عقب آنان 2 کمربند ایمنی نصب شده است ولی باید خودروسازان با توجه به مباحث و سیاستهای کمیتی کشور برای افزایش تعداد سرنشینان خودروها اقدام اساسی انجام دهند.
فرمانده پلیس راه کشور در ادامه چگونگی فرماندهی مدیریت صحنه تصادفات نیز افزود: فرماندهی مدیریت تصادفات در تمام دنیا با پلیس است. بر این اساس این مسئله را باید عنوان کنم که هیچ کدام از سازمان‌های مرتبط امدادی در صحنه تصادفات زیرمجموعه پلیس نیستند بلکه هر کدام از آنان وظایف خود را عمل می‌کنند و نقش پلیس به عنوان فرمانده صحنه برای آن است که‌تداخلی در روند امدادرسانی صورت نپذیرد.
مهماندار خاطرنشان کرد: مثلاً برخی از سازمانهای امدادی خواستار آن هستند که مدیریت صحنه تصادفات را بر عهده بگیرند به این پرسش پاسخ دهند که مثالاً اگر اورژانس اقدامات درمانی و پاکسازی صحنه را انجام دهد و یا سازمان امداد و نجات اقدامات رهاسازی را صورت دهند و محل حادثه را ترک کنند چه کسی می‌خواهد تا آخرین لحظه چنین حوادثی حضور داشته باشد. بنابراین تنها دستگاهی که می‌تواند تا آخرین لحظه حضوری مستمر داشته باشد پلیس است.