kayhan.ir

کد خبر: ۶۳۱۸۱
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۶

شورای حکام پرونده پی ام دی را بست / آمریکا: بررسی نگرانی‌های احتمالی منتفی نیست

در حالی که شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی روز گذشته پرونده پی ام دی را مختومه اعلام کرد، آمریکا اعلام کرد بررسی نگرانی های احتمالی در آینده منتفی نخواهد شد.



قطعنامه کشورهای ۱+۵ درباره بسته شدن پرونده موسوم به ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران (پی ام دی) با اجماع و اتفاق آرای کشورهای عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصویب شد.
گفته می شود موضع قاطع ایران مبنی بر اینکه در صورت بسته نشدن پی ام دی، اجرای برجام متوقف خواهد شد، آژانس را در این مرحله مجبور به عقب نشینی کرد.
به گزارش تسنیم، قطعنامه کشورهای 1+5 درباره بسته شدن پرونده موسوم به ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران (پی ام دی) با اجماع و اتفاق آرای کشورهای عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصویب شد.
آژانس نشانه‌ای دال بر انحراف نظامی فعالیت هسته‌ای ایران نیافته است
«یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست شورای حکام آژانس با تکرار ادعاهای پیشین گفت: ارزیابی آژانس این است که پیش از پایان سال 2003 مجموعه‌ای از فعالیت‌های مرتبط با توسعه یک تجهیز انفجاری هسته‌ای به صورت هماهنگ در ایران صورت گرفته است و فعالیت‌هایی نیز بعد از سال 2003 انجام شده است.
آمانو همچنین مدعی شد: این فعالیت‌ها از امکان‌سنجی و مطالعات علمی و اکتساب برخی مهارت‌‌ها و توانمندی‌های فنی مربوطه، فراتر نرفته است. وی در ادامه گفت: آژانس همچنین هیچ نشانه موثقی دال بر انحراف مواد هسته‌ای ایران در ارتباط با ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران، نیافته است.
مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شد: گزارش آژانس در مورد ابعاد احتمالی نظامی ایران، واقعی، از لحاظ فنی صحیح و متوازن بود.
آمانو اظهار داشت: از این پس دو اقدام مهم می‌بایست انجام شود؛ یکی از این اقدامات برداشتن گام‌های آماده‌سازی از سوی تهران برای اجرای توافق هسته‌ای است و اقدام دیگر، تعیین تکلیف نحوه تأمین بودجه لازم برای انجام وظایف آژانس در جریان اجرای برجام است. مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: پیشرفت چشم‌گیری در مورد مسئله هسته‌ای ایران صورت گرفته، اما اکنون وقت استراحت نیست. این موضوع تاریخچه طولانی و پیچیده‌ای دارد و باید بر میراث بی‌اعتمادی بین ایران و جامعه بین‌المللی فائق آمد. وی در ادامه گفت: آژانس با همان حرفه‌ای‌گری که در گذشته نشان داده، به بررسی موضوع هسته‌ای ایران ادامه خواهد داد. من به گزارش‌دهی به شورا ادامه می‌دهم.
 آمریکا: توانایی آژانس برای نگرانی‌های بالقوه محدود نمی‌شود
«هنری انشر» نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست شورای حکام آژانس گفت: قطعنامه شورای حکام با هدف بستن پرونده PMD ایران ارائه شده است.
انشر افزود: ما باید نگران باقی بمانیم.
وی در ادامه گفت:  ما توانایی آژانس برای تحقیق درباره هر گونه نگرانی بالقوه‌ای که ممکن است پدید آید را محدود نمی‌کنیم.
صالحی: پرونده بسته می‌شود اما اعلام برائت نمی‌کنند
همچنین «علی‌اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی در چهارمین همایش «نقش پژوهش در فرآیند قانونگذاری» گفت: امروز تاریخ لغو تمام تحریم‌ها در شورای حکام است. این پرونده بسته می‌شود، اما اعلام برائت از جمهوری اسلامی ایران نمی‌کنند، چون در این صورت ما مدعی خواهیم شد، آنها این را می‌دانند. صالحی افزود: خارج شدن پرونده هسته‌ای ایران از دستور کار شورای حکام دستاورد بسیار عظیمی است که با به کارگیری حکمت سیاسی جمهوری اسلامی ایران، پیروزمندانه به دست آمد. وی در ادامه گفت: رئیس‌جمهور آمریکا پرمعناترین حرف را زد و گفت اگر می‌توانستم پیچ این صنعت را باز می‌کردم، اما خودش می‌دانست که این مسئله شدنی نیست.
رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چند وقت از سایت پارچین نمونه‌گیری کرد، اما مدرکی از این مناطق نیافت.
 برجام فرصتی برای تحقیقات بیشتر است!
روزنامه وال‌استریت ژورنال در گزارشی نوشت: نباید اجازه داد که پرونده ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران بسته شود.
در ادامه گزارش آمده است: آژانس باید به جای بستن تحقیقات، یعنی آنچه ایران می‌خواهد، به ادامه آن رأی دهد.
وال‌استریت ژورنال تاکید کرد: برجام فرصتی برای تحقیقات بیشتر است.
این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت: برجام فرصتی به آژانس می‌دهد تا با دسترسی‌های فراپروتکلی به بازرسی و تحقیق در مورد ابعاد احتمالی بپردازد.
باید بودجه و نیروی لازم را برای انجام این کار در اختیار آژانس قرار داد.
غرب هم باید تحریم‌ها را گرو نگه دارد و ضمنا اعلام کند که ادامه تحقیقات ناقض برجام نیست.
 عراقچی: سه هفته آینده تحریم‌ها کاملا برداشته می‌شود
«عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه گفت: آمانو در تهیه گزارش فعالیت هسته‌ای ایران تلاش کرد با نگاه کاملا فنی و حرفه‌ای همه ابعاد مختلف قضیه را ببیند تا گزارشی بی‌طرفانه ارائه دهد. به گزارش خانه ملت، عراقچی افزود: گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بینابینی بود و ادعا می‌کند تمام اتهاماتی که به ایران در زمینه فعالیت هسته‌ای نظامی حداکثر در حد مطالعات بود، بنابراین گزارش موید مواضع جمهوری اسلامی ایران است.
عراقچی همچنین در گفت‌وگو با خبر ساعت 14 شبکه اول سیما گفت: آمانو یک ارزیابی مختصری کرده که برخی فعالیت‌ها و مطالعات از قبل سال 2003 بوده ولی از حد مطالعه فراتر نرفته که ما این را قبول نداریم و دلایل و مدارک خود را بعد از تصویب قطعنامه به شورای حکام و آژانس ارائه می‌دهیم.
وی افزود: ما بعد از تصویب قطعنامه وارد مرحله بعدی می‌شویم و دو کار خیلی مهم ما منوط به این قطعنامه است.یکی تغییراتی که باید در اراک انجام شود و دوم انتقال مواد غنی شده‌ای که به روسیه فروختیم در مقابل دریافت کیک زرد.
معاون وزیر خارجه اظهار داشت: میزان کیک زردی که قرار بوده در مقابل اورانیوم غنی شده ما دریافت شود قبلا دریافت شده و این مواد به ایران حمل شده و الان در ایران است و بعد از تصویب قطعنامه طبق قراری که با خریدار روسی داریم، اورانیوم غنی شده خود را خواهیم فرستاد.
عراقچی خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم حدود سه هفته آینده در موقعیتی باشیم که روز اجرایی شدن را اعلام کنیم. وی در ادامه گفت: طی بیانیه مشترکی توسط ظریف و خانم موگرینی رسما اعلام خواهد شد که ما وارد روز اجرایی شدن شدیم که از آن روز تحریم‌ها به صورت کامل و در عمل برداشته خواهد شد. معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد: تحریم‌ها الان روی کاغذ برداشته شده و قوانین آن همه صادر شده ولی اجرای قانون آن موکول به روز اجرایی شدن است.
عراقچی افزود: مرحله مهم بعدی ما حدود سه هفته دیگر خواهد بود که وارد مرحله اجرایی شدن خواهیم شد و تحریم‌ها عملا برداشته خواهد شد.
 اجرای کامل برجام
در سه ماه نخست 2016
به گزارش خبرگزاری‌ها، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه گفت: اجرای کامل برجام در خصوص برنامه هسته‌ای ایران احتمالا در سه ماه نخست ۲۰۱۶ میلادی آغاز خواهد شد.
خبرگزاری روسی اسپوتنیک نیز در گزارشی نوشت: روس اتم، شرکت دولتی صنایع اتمی روسیه و شرکت روسی ماشین‌سازی «سیلاویه ماشینی»(Power Machines) بسته قراردادها برای تحویل چند توربین برای سه نیروگاه اتمی در دست احداث بوشهر در ایران، کودان کولام در هند و واحد دوم نیروگاه کورسک در روسیه را امضا کردند که ارزش آنها در مجموع 122 میلیارد روبل (1/75 میلیارد دلار) است.
در ادامه گزارش آمده است: روسیه انتقال 8/5 تن اورانیوم غنی شده ایران را تا پایان سال 2015 میلادی به پایان خواهد برد.
قطعنامه شورای حکام در رابطه با بستن پرونده PMD ایران
شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به منظور بستن پرونده پی ام دی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران قطعنامه‌ای صادر کرد.
لغو 12 قطعنامه شورای حکام که طی سالهای 2003 تا 2012 در رابطه با موضوع اجرای پادمان با ایران و از جمله مطالعات ادعایی علیه ایران تصویب شده‌اند، لغو تصمیم‌های قبلی شورای حکام در مورد منع ارائه مساعدت‌های فنی به ایران،ختم رسیدگی به دستورکار جاری شورا: «اجرای موافقتنامه پادمان ان پی تی و مفاد ذیربط قطعنامه‌های شورای امنیت در جمهوری اسلامی ایران» که نگاه به گذشته داشت از جمله مفاد این قطعنامه است.